Welke (paarden-)stofzuiger gebruiken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breinaald

Welke (paarden-)stofzuiger gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:41

Zoals de titel zegt: Welke stofzuiger gebruiken jullie voor je paard? :D
Heb je echt zo'n zware nodig of kan bv zo'n kruimelzuiger als bv deze ook goed mee?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:55

Stofzuiger??

Ik vind dat zo'n onzin, gewoon poetsen.

De enige reden waarom je zo'n ding zou kunnen gebruiken is wanneer je erg astmatisch bent ofzo en je paard is in de rui.
Of je moet met je arabische dekhengst voor het wereldkampioenschap :D .

__AM

Re: Welke (paarden-)stofzuiger gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:57

Je paard stofzuigen :P Nee, ik poets gewoon. Waarom wil je dat doen dan?

Breinaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:32

Ik wil een stofzuiger niet voor de rui maar voor het stof, zand ;) dat gaat met gewoon poetsen echt niet weg en het is heel erg vervelend. Al mijn dekjes zien na 1malig gebruik al zwart van het vuil terwijl ik toch echt grondig poets (ook met zo'n bonthandschoen en vochtige doekjes) maar dit helpt gewoonweg niet voldoende.
Het zand is niet alleen voor mij vervelend maar ik denk dat het voor mijn paard ook niet echt fijn is, als er zoveel zand op het dekje achterblijft dat je dit na eenmalig gebruik al opnieuw moet gaan wassen, lijkt het me niet echt aangenaam op de rug tijdens het rijden.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:35

uh maar is dit wel gezond voor je paard?
het is een dier volgens mij geen pop.
en mijn dekje is na 1 malig gebruik niet volledig vies.
ja je ziet dat ie gebruikt is maar meer niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:39

In de vacht zitten ook vetten en andere dingen die het paard juist beschermen tegen invloeden van buitenaf, is het wel gezond voor het paard om zo hygienisch de vacht te reinigen dat er niks meer vanaf komt?

Breinaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:43

:? Zo vreemd is het gebruik van een stofzuiger toch niet? Ik moet zeggen dat ik toch even opkijk van bovenstaande reacties... het is geen pop?? Nee natuurlijk niet, daarom dat hij juist altijd zo vuil ziet en ik een stofzuiger nodig heb ;) :P Waarom zou het ongezond zijn? Lijkt me beter dan hem iedere dag in de shampoo te steken voor ik kan gaan rijden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:53

Breinaald schreef:
Lijkt me beter dan hem iedere dag in de shampoo te steken voor ik kan gaan rijden.

Daarom moest ik er ook aan denken dat stofzuigen mogelijk juist niet gezond is, omdat elke dag wassen met shampoo (of zelfs alleen met water, paarden dan) ook niet zo gezond is, juist omdat het de vetten verwijderd. Zoiets zal voor een paard dat veel op stal staat misschien niet veel uit maken, maar lijkt me niet goed voor een paard in een weiland dat zijn vetten nodig heeft om zichzelf warm en droog te houden. Maar ik weet dus níet of stofzuigen wel of niet gezond is he :) dat is alleen de gedachte die in me op kwam, was in geen geval aanvallend bedoeld

Breinaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:03

Het zou kunnen, maar mij lijkt het straf als een stofzuiger dat kan, de vetten verwijderen. En stofzuiger die zo krachtig is ben ik nog niet tegengekomen, ik loop hier nl meestal op mn stofzuiger (mijn gewone dan, voor in huis ;) ) te vloeken dat ie vaak nog wat laat liggen... :D
Het is maar een stofzuiger hoor, ;)
Een paard is dan misschien geen pop maar ook zeker ook geen teer suikerklontje.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:34

Een dekje is toch ook geen teer suikerklontje? :p mag best vies worden. Het ligt immers tussen rug en zadel om ervoor te zorgen dat het zadel niet beschadigd door zweet en viezigheid, daarom zie ik het stofzuigen van de vacht ook als overbodig, het dekje is daar juist voor bedacht :o of je nu je paard stofzuigt of je dekje in de was gooit, dat maakt dan toch weinig verschil? Maakt verder niet uit hoor, onze meningen verschillen alleen :D

Bij de koop van een stopzuiger/kruimelzuiger zou ik wel rekening houden met het volgende:
* Stroomvoorziening (is er een stopcontact in de buurt?)
* Zit hij aan een snoer, of is het hij draadloos?
* Wat voor resevoir zit er in, stofzak of is het een plastic resevoir dat je makkelijk kan uitkloppen?
* Zuigkracht, en ja er zit wel degelijk verschil tussen
* Vind je paard het eng?

Zelf zou ik voor een draadloze kruimelzuiger met plastic resevoir gaan, die kun je van tevoren opladen en ze werken zo'n 10 minuten. Het plastic resevoir kun je na elke poetsbeurt uitkloppen in de prullenbak, en de kruimelzuiger kan weer schoon in de tas :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:36

Sorry maar als je een beetje tijd neemt om te poetsen krijg je het zand er gewoon af hoor :j
Heb nog nooooit meegemaakt dat iemand daar een stofzuiger voor nam.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:38

Zijn jullie paarden er niet bang voor dan? Die van mij zal alle kanten op vliegen.. (al staat die dan natuurlijk vast)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:39

Je paard stofzuigen?
Nog nooit gezien.
En ik vindt het ook maar een raar idee.
Ik zou zegen poets gewoon wat beter en houdt je borstels goed schoon.
Een vies paard met viese borstels poetsen werkt niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:40

Nou Breinaald, laat je niet ontmoedigen hoor! Ik stofzuig mijn paarden ook wel eens, vooral om kleine schilfertjes, roos, overmatig zand en stof weg te halen. Het is natuurlijk kul dat dit niet gezond zou zijn - je paard zal alleen wel even aan het geluid en de zuigkracht moeten wennen. Mijn paarden vinden het heerlijk en ik gebruik er gewoon de huis-zuiger (Dyson) voor! De meeste stofzuigers hebben ook zo'n handig borsteltje om op de zuigstang te zetten, werkt perfect!
En waarom zou je je een ongeluk poetsen als het ook makkelijk kan? :D

Bedenk je echter wel dat een zandlaagje wél bescherming biedt tegen vliegensteken dus, als het niet nodig is dan niet doen, óf alleen het deel van de rug waar dek en zadel liggen - daarmee voorkom je dat de huid kapot schuurt. Maar gewoon poetsen heeft natuurlijk ook een 'sociale' functie - er gaat niks boven een poetsmomentje op stal.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 23-06-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:41

vinurr schreef:
Zijn jullie paarden er niet bang voor dan? Die van mij zal alle kanten op vliegen.. (al staat die dan natuurlijk vast)

'Julie' paarden? ik gebruik geen stofzuiger hoor, weet zelfs helemaal niemand die dat doet :o

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:02

Ik heb het dus ook tegen de mensen die het wél doen. ;)

Breinaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:16

Telpeva schreef:
Een dekje is toch ook geen teer suikerklontje? :p mag best vies worden. Het ligt immers tussen rug en zadel om ervoor te zorgen dat het zadel niet beschadigd door zweet en viezigheid, daarom zie ik het stofzuigen van de vacht ook als overbodig, het dekje is daar juist voor bedacht

Dat dekje mag best smerig worden ja, alleen een vuil dekje gaat schuren en kan voor huidirritaties zorgen bij je paard ;)

Ik zie echt niet in waar jullie je druk om maken, diegene die tegen stofzuigen zijn dan... maar geloof me, ik ben niet van plan mijn borstels weg te gooien en elke 2 seconden de stofzuiger boven te halen voor het kleinste vuiltje. Maar hier is het nu eenmaal erg stoffig buiten en iedere keer uren te moeten besteden met een borstel voor je deftig kan gaan rijden of elke keer steeds opnieuw een nieuw dekje te voorschijn halen, daar heb ik geen zin/tijd in.

Echt waar, ik kijk hier erg raar van op... dat je tegen al die ontwarringsproducten/glansmiddelen/vliegenproducten etcetc dat je je daar vragen bij stelt, dat kan ik begrijpen maar een simpele stofzuiger??? of jullie moeten echt buitenaardse gedachten hebben over de capaciteiten van de stofzuiger of ik weet het ook niet....

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:31

ik vind het wel een grappig idee!
Ik heb zelf geen paarden dus kan het ook niet uitproberen...

xAppeltjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:30

Ik gebruik geen stofzuiger omdat mijn paardjes een inloopstal hebben dus altijd buiten staan..

maar voor paardjes die op een stalling staan zie ik er zeker de nadelen niet van in.. paar maal per week maakt het ook niet uit , als je je paard wast gaat de vetlaag ook weg en als je het paard scheert kan hij ook niet opveral tegen maarja daar zijn dekens weer goed voor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:08

Jeeeeeeeemig wat een klein-kneuterigheid hier zeg , pffffffft !!

Er zijn al JAREN paarden-stofzuigers in de handel , denk aan de Dandy-boy die ik denk 15 jaar geleden al gewoon in de Divoza-gids stond :P

Als je moet kiezen tussen poetsen en stofzuigen weet ik wel zeker dat je met stofzuigen veel minder vacht / huidvet overhoopt haalt dan dat je je een ongeluk staat te rossen en te borstelen want dan zit je direct op de huid te poetsen met je fijne borstels. Haal je er alleen een (sterke) stofzuiger overheen dan zuigt die zo de losse haren en los zand e.d. tussen de haren vandaan. Lijkt me heel wat subtieler dan dat je over die huid zit te rausen om de losse haren boven te krijgen.

Daarnaast is de losse rommel tenminste direct weg en slaat het niet achter of voor je borstel weer terug op het paard (of jezelf :P ).
Veel handiger dus :j

Ik zou zelf ook best graag Rena stofzuigen om zo af en toe eens echt alle rommel uit die vacht te halen.
Of idd. voor alleen onder het zadel , hartstikke handig juist !

Alleen die herrie daar ben ik niet zo voor. Hou zelf niet van herrie en Rena zal het ook niet gezellig vinden zeg maar :P

Bovendien is het natuurlijk wel een beetje link met normale stofzuigers met snoeren en slangen enzo.

Kruimeldiefje lijkt me geen succes eigenlijk. Je zult toch een behoorlijke zuigkracht moeten hebben om hem goed te laten werken ,
en over het algemeen zijn zelfs sterke kruimeldieven niet zo geweldig daarin. Combineer dat met die brede , rechte zuigmond die niet goed aansluit op de rondingen van het paard waardoor hij deels "in de lucht" zuigt en waardoor je veel zuigkracht op het paard mist omdat die verloren gaat.

Ik heb ook al eens een beetje rond zitten kijken naar mogelijkheden een tijd terug maar kon nu niet direct iets vinden waarvan ik dacht : Ja dat is hem ! :D

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:18

Bij de grotere stallen met veel paarden is het al gangbaarder dat de paarden even gestofzuigt worden voor het rijden hoor, net wat pmarena hierboven zegt, het is niet slechter voor de huid en vacht dan poetsen.

Ze hebben ooit een stille stofzuiger op de markt gebracht las ik ergens, maar die wou niemand hebben omdat de gedachte is dat als het geen ongelooflijke herrie maakt, het ook wel geen goede zuigkracht zou hebben.... :roll: :)*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:15

Ik heb mijn shetje een keer gezogen met een gewone oude Nilfisk stofzuiger :D .
Ging prima hoor.
Ik moest met haar naar een keuring en vond het te koud om haar te wassen.
Helaas is ze zwart en bleef ik, ondanks het poetsen, schilfertjes en zand in de dikke vacht zien.
De stofzuiger deed wonderen en ze vond het nog lekker ook.

jnien71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:26

Ha Ha , leuk onderwerp.
Toen ik nog wedstrijden reed gebruikte ik een gewone goedkope stofzuiger, heb in een plastick borstel een gat gesneden, daar een PVC bochtje op gelijmd dat paste op de stofzuigerslang.
Werkte perfect en de paarden vonden het heerlijk!!!!
Gebruikte hem alleen als ik het te koud vond om te wassen.
Ik heb hem trouwens nog steeds, maar nu poets ik weer gewoon met de hand.