Liever stroomdraad of stroomkoord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffieA

Liever stroomdraad of stroomkoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 07:55

Wij hebben onlangs een huis gekocht met stallen en 2,3ha grond zodat wij straks de paarden aan huis kunnen stallen.

Nu zitten we ons enorm af te vragen wat een goede omheining is voor de wei. We horen verschillende verhalen over koord en lint. Wat is jullie mening hierover.

En heeft iemand ervaring met Beo-band?
Wij hebben een aantal volwassen paarden en veulens/jaarlingen, is Beo-band hier goed geschikt voor?

Wij willen iets hebben dat natuurlijk zo veilig mogelijk is. Zeker na de gruwel verhalen van onder andere onze instructrice waarvan het veulen in het draad had gehangen en zo zijn hele pees heeft doorgesneden. Dit is nooit helemaal goedgekomen. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren maar je kunt er op zijn minst alles aan doen om de schade te beperken.

Ik hoor het graag.

friesiszwart

Re: Liever stroomdraad of stroomkoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:40

Wij hebben als omheiding breed band en aan de wegkant tevens een houten afzetting. Het perceel is in vakken verdeeld en hiervoor gebruiken wij koord dit houd toch beter dan lint. Wel is het bij ons zo gemaakt dat indien de paarden erdoor heen zouden gaan (meestal de veulens of jaarlingen die geen ontzag voor stroom hebben) dat de haken afbreken en en wel materiele schade is maar nauwelijks beschadigde paarden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:45

Ik zou wel als ik jou was aan je hele buiten omheining nog b.v iets met hout of ijzer maken ofzo. En dan daartegen aan je schrikdraad. Voor aparte weides binnen je grond gebruik je gewoon alleen je schrikdraad. Mochten ze er doorheen breken staan ze tenminste nog steeds op je eigen terrein.

Ik gebruik al jaren schriklint. Van dat 8mm. En dat bevalt mij prima. Je kunt er inderdaad van die brekers opzetten zodat er nooit een paard in het draad van blijft zitten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:00

Lint, draad, beoband enz enz het heeft allemaal zijn voors en tegens.

Wij hebben op de weides boven en onder 4 cm lint en ertussen nog 6 mm koord. Belangrijk vind ik dat je breekpunten creert. Als er hier wat door het draad vliegt breekt het op bepaalde punten waardoor je veel minder snel schade op je paard krijgt. (gebeurd nu eigenlijk nooit meer, maar een jong veulen wil zich nog wel eens verkijken op waar de omheining staat :+ )

Hout en metaal is mooi maar ook erg duur (heel erg duur zelfs als je er 2,3 Ha me wilt omheinen) en ook dat geen geen garanties op er niet doorheen gaan of geen schade aan je paard.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:04

Zit met hetzelfde, alleen hoef maar 1,5 hectare af te zetten , ik neig naar dat brede band , heb van de week weer eens een jong dier 2 pezen zien doorsnijden na een ontmoeting met het stroomdraad .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:56

Ik heb hier ook een kombi van breed band en dik koord. Omdat ik geen breekpunten heb heb ik de isolatoren zo gekozen dat die openspringen bij te grote druk.
Verder heb ik op het onderste lint geen spanning staan.
Een 100% veilige omheining bestaat niet en de soort omheining is ook afhankelijk van de omgeving/weg waar je aan zit.
In onze gemeente kun je bijvoorbeeld gratis een inheemse heg aanplanten, zodat ook die een 'dicht' beeld geeft voor de paarden.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:59

Dank jullie wel voor jullie reacties allemaal. Hier kan ik zeker iets mee!

We willen aan de wegkant waarschijnlijk een grote haag plaatsen, zou je dan nog steeds gebruik moeten maken van een houten omheining voor de heg en daar dan nog weer stroomdraad of zou stroomdraad voor de heg voldoende zijn.

En hoe maak je die breekpunten? Daar ben ik wel voor maar heb je daar een apart apparaatje voor of zo?

En Dubbeldun als je op de onderste draad geen spanning zet proberen de paarden dan niet net dat ene lekker grasprietje aan de andere kant van het draad te pakken te krijgen waardoor het zou kunnen breken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:55

SteffieA schreef:
En Dubbeldun als je op de onderste draad geen spanning zet proberen de paarden dan niet net dat ene lekker grasprietje aan de andere kant van het draad te pakken te krijgen waardoor het zou kunnen breken?
Ik heb het gedaan dat als ze eens omrollen en met de benen onder de onderste draad doorkomen dat ze niet onder stroom komen te staan en in paniek het hele been eraf trekken dankzij de snijdende werking van het koord/draad. Ik heb het van een vriendin haar paard meegemaakt en later hoor je ook van anderen die verhalen.
Verder mogen ze van mij wel de grasjes onder het draad opeten, scheelt mij weer maaien :)
Ze doen dat wel héél voorzichtig want ze zijn als de dood dat er wel spanning op staat :)

Voor een heg zou ik geen houten omheining meer plaatsen, duidelijk zichtbaar breed lint (bij voorkeur wit) zou dan voldoende moeten zijn.
Breed lint heeft een hogere breukspanning (rond de 180 kilo), maar snijd niet/minder. Vandaar dat ik liever breed lint als koord heb.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:15

DubbelDun: Waarom de voorkeur voor wit?

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 07:07

Ik denk dat ze bedoeld dat als je een groene heg hebt met groen of bruin lint dat dat niet goed opvalt.
Zou het niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:12

Idd, dat heb je goed.
Ik weet dat er veel weerstand is tegen dat witte lint en dat bruin/groen beter in het landschap past, maar veiligheid gaat bij mij vóór een rustig plaatje voor de ogen :D

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 07:33

Dat vind ik ook!
En eigenlijk vind ik dat witte lint wél heel mooi.
Maar dat zal vast komen omdat ik dat associeer met paarden en tja daar ben ik nou eenmaal gek op :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:13

Ik vind het ook wel mooi :D heb er dan ook maar meteen 4 rijen van gemaakt rond de wei :+ (en om een veulen binnen de perken te houden) :D