Weiland laten opknappen door boer, hoe duur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Weiland laten opknappen door boer, hoe duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:36

Ik heb waarschijnlijk een weitje gevonden wat ik kan huren of kopen.. Een stuk land van 5000m2 dat al jarenlang braak ligt. Het onkruid, het gras en de brandnetels staan zonder overdrijven meer dan een meter hoog. Onmogelijk om met de hand op te knappen dus.
Nu weet ik dat boeren van die handige maaimachines en ploegmachines en gras-inzaaimachines hebben.. En we kennen ook wel een paar boeren. Ik wilde dus vragen of een van hen ons zou willen helpen. In ruil willen we sowieso voortaan het hooi bij hem halen, maar ook natuurlijk een goede vergoeding voorstellen.. Maar aan welk bedrag zou ik dan moeten denken, want ik heb echt geen flauw idee.. Die boer is dan benzine, graszaad en werkuren kwijt aan ons.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:39

Ik volg dit even, ik kan er nooit dommer van worden.

fjordnina

Re: Weiland laten opknappen door boer, hoe duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:53

Geen idee wat het moet kosten, maar wil wel even een opmerking over het graszaad plaatsen. Een boer zal daar best wel het e.e.a. van hebben staan maar dat is geschikt voor koeien. Voor paarden zit hier te weinig variatie in.

Ik zou zeggen, haal zelf het mengsel (nu je in gaat zaaien kun je het in 1x goed doen) en geef dat aan de boer zodat hij de rest kan doen.
Ik denk overigens dat dit best wel het e.e.a. zal gaan kosten. Je schrikt je te pletter wat een beetje graszaad al niet moet kosten. Kijk bijv. eens op www.paardenwei.nl daar staat wat meer info.

Daarnaast vraag ik me af of de boer zijn materiaal niet te groot heeft voor dit stukje land.

Het hooi halen zou ik trouwens buiten beschouwing laten. Het is mooi voor zolang het duurt, maar de kans is aanwezig dat je na verloop van tijd gaat switchen van leverancier.

Betaal hem voor de klus dan staan jullie quitte en zijn er over en weer geen verwachtingen meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:05

Aan het graszaad van paardenwei.nl zou ik dan zo'n 130 euro kwijt zijn, dat valt nog wel mee op zich :) (ik had erger verwacht, want heb wel eens zakjes paardengraszaad bij de boerenbond gehaald, maar die kostte toch ruim 5 euro voor een zakje van een halve kilo >_< )
Maar ik zal dan eerst eens aan de boer vragen welke grasmix hij heeft. Ze gebruiken die vooral om te hooien, voor paardenhooi, dus misschien hebben ze toch al een paardengrasmix.
Een van de boeren bewerkt op het moment ook een stuk gras naast onze huidige wei, en dat is een stukje van 3000m2, dus dat andere stuk moet geen probleem zijn voor de machines :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:09

Hmm interessant, ik volg dit ook even, ik weet niet hoor, ben zelf ook maar een leek, maar krijg je na verloop van tijd geen last van ongewenst groei van naja, onkruid en boompjes misschien? Als dat zo is dan moet je je ook bedenken dat eens in de X aantal jaar het proces herhaalt moet worden. Misschien niet zo drastisch, maar toch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:13

Nou ja, als alles maar eenmaal kort is dan is het onkruid ook makkelijk te vinden, en kan ik grotere plantjes en boompjes makkelijk met de hand eruit halen.
Maar misschien is het ook nog een idee om na het maaien, maar voor het omploegen met een vergif ofzo te spuiten..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:15

de meeste boeren zaaien in met normaal gras, engels raaigras en nog een andere soort. Waarschijnlijk is het 't best om eerst alles te maaien, dan dood te spuiten, de frees erdoorheen, en dan opnieuw inzaaien. Meestal doet de loonwerker dit, maar als je een boer kunt vinden die dit wil doen ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Na het opnieuw inzaaien krijg je ook weer brandnetels, ridderzuring en distels, deze kun je uitsteken of, zoals ik zelf altijd doe, doodspuiten.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:16

Maaien, round up erover, en dan over de kop, lijkt me de kortste klap in dit geval.
Missnynke, een boer heeft bijna nooit zelf een frees en een zaaimachine.Verder moet het land ook nog worden gekilverd. "Putsje" voor de loonwerker.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 06:04

Meestal voor je hier een loonwerker voor hebben. Wij hebben begin vorig jaar een stuk van ruim 4000 m2 laten doen. Kapot spuiten, ploegen, egaliseren en opnieuw inzaaien. Kostte incl. btw rond de 300,00 euro.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:43

aslo schreef:
Meestal voor je hier een loonwerker voor hebben. Wij hebben begin vorig jaar een stuk van ruim 4000 m2 laten doen. Kapot spuiten, ploegen, egaliseren en opnieuw inzaaien. Kostte incl. btw rond de 300,00 euro.

Dat is echt een koopje! Als je het zo kan laten doen..ben je heel goedkoop uit. (en dan ook nog ns incl BTW?!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:04

Goh dat is inderdaad niet duur zeg!

Nog meer mensen die het hebben laten doen, bij een boer of loonwerker?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:06

Ik heb laatst me bak laten doen en die loonwerker vroeg 50,- per uur incl machines

Edit weet niet of het veel is maar hij was in een uurtje klaar dus ik vond het niet zoveel

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:40

Een boer heeft er meestal al de spullen niet voor. Land moet eerst bewerkt (spuiten, ploegen, egaliseren) worden en uiteindelijk ingezaaid. Een zak zaad is ook prijzig. Ik gebruik dan wel duurder: Batenburg Horsemaster, speciaal voor paarden. En dan als het ingezaaid is, moet het een jaar stil liggen, geen paarden oid erop... En dan ook weer spuiten en mesten.
Een loonwerker kan je prima informeren. De boer kan dat ook wel in bep. mate. Die kent ook zn adressen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:45

Het is niet zo, dat je het eerste jaar geen paarden kunt weiden. Het strekt wel tot aanbeveling, dat je het land beweidt met schapen. Die stampen de zode goed aan en vernielen niks.
Verder kunnen er na geruime tijd, en dat hoeft geen jaar te duren, wel paarden in.
Opnieuw spuiten vind ik vaag, waar tegen wou je opnieuw gaan spuiten? Of over de nieuwe grasmat gelijk weer rpund up? Nee toch?

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:56

Tjonge jonge.. wat een roundup en vergif..

Beetje biologische is ook best goed voor een paardenweiland. Als je gewoon het omploeg en opnieuw zaait komen er veel meer kruiden op in het land wat beter is voor paarden. Daarnaast is het ook veel goedkoper!

Als je daarna gewoon regelmatig maait, gaat het vervelende onkruid vanzelf weg!

Probeer eens zonder spuiten! Beter voor je paarden, beter voor de aarde

Als je het laat maaien en eggen.. Ruim geschat ben je een uur bezig met maaien, daarna moet je het schudden (laten drogen) en opruimen..

Laten we zeggen: 3 uur voor het maaien , schudden en opruimen.
Eggen duurt wat langer, laten we zeggen 4 uur..
Daarna inzaaien. (ik betwijffel of de boer dat met een machine zelf kan doen) Maar als je dat met een kunstmest strooier kunt doen ben je daar een halfuurtje meebeizg..

Een schatting van 8 uur in totaal. Reken maar uit wat je hem wil geen per uur.

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:46

Wat ik zou doen is het grasland dood laten spuiten, Daarna af laten maaien en opnieuw door laten zaaien. Hierdoor behoud je de draagkracht van de ondergrond en ben je wel van je onkruid af. De kosten voor zon operatie voor 5000 m² zou rond de 400 euro liggen incl. alles. Ligt wel aan de loonwerker welke je vraagt.

Voor het soort gras kun je het beste kiezen voor een soort welke een goed wortel gestel ontwikkeld. Dit aangezien de paarden in natte perioden vaak op ingezaaid land het gras met wortel en al eruit trekken en zo kans hebben op zandcoliek.

Het beste kun je inzaaien in het najaar doen, zo kan het gras in de winterperioden zich rustig ontwikkelen. In het voorjaar inzaaien is vaak lastig aangezien het onkruid sneller groeit dan het gras.

Wij hebben afgelopen winter een perceel van 27000 m² laten inzaaien voor 600 euro incl. BTW. En deze in het voorjaar nog een keer laten spuiten voor onkruid (ca. 250 euro incl.)

Dus je kunt van alles laten doen, het beste is om verschillende prijzen op te vragen.

Oja met ploegen breng je de vruchtbare laag dieper onder de grond, dit houd de groei iets tegen van het grasland, en is het met de draagkracht het eerste jaar een kriem.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:26

Wij hebben een boer die ons land onderhoud, in ruil hiervoor staat ons land in zijn mestboekhouding. Hij rijdt jaarlijks mest uit over ons land, wij blij / hij blij, want normaal moet hij een aardige duit betalen om zijn mest te laten afvoeren. Ik zou eens overleggen met een koeien/varkensboer wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:10

Ik geloof dat weidezaad bij de welkoop per kilo 6,nogwat euro koste, veel goedkoper. Want je moet niet gazongras maar een echt stevig graszaad hebben. Dit verkopen ze niet in van die pakjes maar gewoon los met een schep in een zak zegmaar ;)

(even als reactie op je tweede post)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:07

ik ben ook wel benieuwd, heb ook plannen om mijn weiland dood te aten spuiten en opnieuw inzaaien.

mijn ervaring is dat als een land echt vol troep staat, je dat moeilijk met alleen onderhoud goed krijgt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:56

Goh, leuk zeg een eigen weiland. :D Ik heb ook geen idee van de prijzen hoor, maar ik moest ook meteen aan het graszaadmengsel denken. In Duitsland zijn ze daar wat verder mee dan in Nederland (paardenmengsel bedoel ik dan). Dit hier is een fructaanarm graszaadmengsel en dus erg geschikt voor (koudbloed) paarden: http://www.samenshop24.de/store/pd-256608753.htm

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:06

De meeste akkerbouwers hebben hier echt wel de apparatuur voor. Nou heb ik een erg groot voordeel. Manlief is akkerbouwer :-)
Heb begin van het voorjaar de wei doodgespoten en omgespit. Daarna heeft manlief nieuw gras ingezaait met de graanzaaier. Hij is dan wel 2x over elke rij heengegaan, anders was het niet dik genoeg gezaait.
Nu is het mooi groen, nog even rollen en maaien en dan kunnen mijn paardjes er weer op.

Wat de kosten zijn..?? Heb geen idee. Manlief heeft af en toe wat liefde en aandacht nodig, dat is voor hem genoeg :-)