Gemaaid hooigras regent nat, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Gemaaid hooigras regent nat, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:06

Ik was van plan om me deze keer eens hooibalen direct van het land te kopen, dat is wat goedkoper en we hebben toch de ruimte om het 6 weken te laten drogen.. Maar nu zie ik dat ze gisteren of eergisteren overal het gras hebben afgedaan, en vanmorgen heeft het ontzettend hard geregend hier, dus is alle gemaaide gras kletsnat geworden.
Nu hebben ze wel weer een tijdje droog weer voorspeld, dus op zich kan het gras dan wel allemaal weer drogen. Maar ik heb wel eens gehoord dat hooi stoffig wordt als het eens nat is geworden tijdens het drogen op het land.
Wie weet hoe dit precies zit? Is het slecht als gras na het maaien eerst nog eens nat wordt?

Marigold

Re: Gemaaid hooigras regent nat, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:09

volgens mij gaat er voedingswaarde verloren als het natregent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:12

Het verliest idd voedingswaarde, verder dient het nu dan wel goed warm en droog te worden + bij voorkeur nog eens goed geschud voordat het geperst wordt.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:12

Kan helemaal geen kwaad.
Als het net gemaaid is ,is het nog nat van zichzelf.Verveender is het natuurlijk als het al een dag of wat ligt en het dan nog eens natregent.Dan gaat de kwaliteit er wel iets op achteruit.
Er wordt voor van de week steeds droger weer voorspeld en dan kan het mooi drogen!

serhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:16

dit valt wel mee als het de eerste dag is als het verder maar niet nat meer word maar er word goed weer voorspeld dus hooien maar ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:18

En niet vergeten, het een paar keer te keren, en de schudder er een keer vaker doorheen te halen. Verder gebeurt er niks mee, als het net na het maaien, een keer goed nat regent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:26

Super! Bedankt allemaal :D
Dan kan ik zonder me zorgen te hoeven maken straks een flinke trailer vol laden :D

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:28

MysticTinker, ga je het meteen na het kopen thuis opslaan? Dan wel in de gaten houden, of het niet te erg gaat broeien. Bij grote hoeveelheden, kan door hooibroei nog wel eens brand ontstaan. Al denk ik, dat je geen schuur vol gaat kopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:39

Het blijft in onze trailer liggen. En daar passen maximaal 40 pakken in. De raampjes laat ik altijd half open, en van achteren kan ook de warmte eruit :)
Maar bedankt voor de tip! Kan me voorstellen dat zo'n pakken kunnen gaan branden

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:47

Je krijgt idd stoffig hooi! Beter van niet dus. Of het heel goed uitschudden voordat je het gaat voeren.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:48

Niet hoor Edith, dat stof gaat er met keren en schudden voor het in pakken wordt geperst, weer uit.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:53

Hooi wordt stoffig als het in de baal gaat broeien.Als het goed droog is voor het persen gebeurd dat niet.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:58

Ook, Jodi. En als je voor het persen goed keert en schudt, is het hooi niet verpest, van een keer natregenen de dag na het maaien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:08

hier afgelopen najaar half september nog gemaaid en gelijk na het maaien een hoosbui er over heen. Het heeft 6 dagen gedroogd en toen in het plastic en het was prima spul en niet stoffig. Als het maar echt droog in het pak komt gaat het vaak wel goed. Al kies ik zelf het liefst voor balen in plastic omdat het dan minder nauw komt met hoe droog het moet zijn. De kwaliteit na regen later in de periode gaat wel achteruit, in elk geval in voederwaarde.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:47

Ik heb ook zaterdag laten maaien, en het heeft gister nog wat geregend. Maar de loonwerker komt toch pas vrijdag, en tot die tijd wordt er 3 keer per dag geschud. Dan komt het hopelijk vast helemaal goed!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:50

Wij hebben gister gemaaid, in de regen :D (leuk als je geen kabine op je trekker hebt :+ ) Zolang het nu droog blijft is er niets aan de hand. Regen erop als het nog groen is, is niet zo erg.

flynn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:53

volgens mij is regen ook niet zo erg als het net gemaaid is.
als het langer dan een dag ligt maakt het wel wat uit.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:53

Net als wat er hierboven gezegt wordt, de eerste dag als het nog groen is, is het niet zo heel erg. Nu maar hopen dat het droog blijft. Bij ons gaat het er denk ik halverwege de week af. Dus ff duimen voor mooi weer.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:39

Er staat niet bij of je het over hoobaaltjes hebt.. of balen in plastic verpakt. Daar zit nogal een verschil in, in drogen etc.
Maar omdat je het over opslag in je trailer had en evt broei... gaat het over onverpakt.
Dat moet 7 dgn drogen op land en wordt uiteraard geregeld geschud. Een buitje, en zeker in het begin, kan geen kwaad. Komt er later een buitje.. dan kan het hooi verkleuren naar geel. Nog steeds goed hooi..maar dat dan wel weer redelijk droog geperst moet worden.
Succes! ;)

kido123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:50

dit valt wel mee als het de eerste dag is als het verder maar niet nat meer word ;)

Lauwtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:09

Volgens mij verliest het zijn voedingwaarde. Maar dat zeiden anderen ook al.... :9

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:15

Zoals ook al door anderen gezegd is, geeft het niets als het de eerste dag is en het gras nog niet verder 'bewerkt' was. Pas gemaaid gras heeft nog een soort waslaagje, waardoor regen geen kwaad kan. Wanneer het gras "geschud" is, of al langer ligt, is het waslaagje stuk en gaat de kwaliteit van het gras/hooi wel achteruit.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:35

Als het goed geschud wordt en gewoon droog in het pak gaat kan het geen kwaad. Anders moet je heel goed oppassen voor broei en het wordt idd wel stoffig, dus zou ik ook mee oppassen.

xAppeltjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:24

Ik neem zelf altijd hooi van de 2e snede want dan is het hooi wat meer stengelig de eerste snede is meestal fijn en mals hooi,,, daar geef ik mijn paarden nooit niet te veel van.. mij fjord is nogal gevoelig voor koliek..
daarom neem ik van de 2e snede dan geeft ik ze een hooinet die ik 3maal perdag half vul dan vervelen ze zich niet, dat kan ik niet met 1e snede doen.. dan weet ik zeker dat me paardje morgen plat ligt..

Maarja het ene paard kan er beter tegen dan het andere want mijn welsh heeft nooitv ergens lastvan