weiland vol met onkruid en sintjacobskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soraja

weiland vol met onkruid en sintjacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:22

Hallo allemaal,

Mijn paard staat elk jaar op het zelfde weiland en elk jaar komt er meer onkruid en sint-jacobskruid.
Het hele weiland staat er helemaal vol mee. en er is in de buurt niet egt een ander weiland waar ik met mijn paard heen kan.
Er staan nog meer mensen op dit weiland en we zijn al regelmatig naar die boer gegaan of hij er wat aan wil doen. Hij gaat het dan allemaal om maaien en ruimt het niet op. Vervolgens kunnen die paarden dan het jacobskruid gaan eten.

Ik vraag me nu af of er ergens een meld punt is voor slecht onderhouden weide of wat ik hier zelf aan kan doen?

hebben jullie tips ?

mirror666

Re: weiland vol met onkruid en sintjacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:24

je kiest er zelf voor je paard er te zetten toch?
dus ik zou eieren voor m'n geld kiezen en dat spul uitsteken
voor het bloemen heeft het liefst
en dan bijhouden! :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:43

Als jij daar wilt blijven staan en je paard behouden en de eigenaar van het land doet niets zit er niets anders op dan zelf je handen uit de mouwen steken en ervoor zorgen dat het onkruid uit het land gaat. Vooral het JJK.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:49

Ik weet niet wat je voor de grond betaald? En afhankelijk van die prijs zou ik het of zelf doen, of vertrekken.

Het paard moet weg bij het JJK, of het JJK moet weg bij het paard. Dat zijn de keuzes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:55

Je haalt twee namen door elkaar: Sint Janskruid en Jacobskruiskruid.
Het laatste is dus zeer giftig voor paarden en dat zul je ook bedoelen neem ik aan.
Kun je niet zelf actie ondernemen en spuiten met MCPA. Dan verdelg je het onkruid. Als er daarnaast goed bemest wordt op het weliand wordt de graszode dichter en krijgt onkruid in de toekomst ook meer kans.
Zolang het bloeit en groeit schijnen paarden het niet te eten, als er ander voedsel voldoende is (vinden het niet lekker), maar als het afgemaaid is en gedroogd....dan weet ik het zo net nog niet.
Ik zou het risico in ieder geval niet willen lopen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:58

als het gewoon nog groeit eten ze het idd niet, als je het vers uitgeplukt is pissen en poepen ze er hier op

(ja ook hier stikt het van die zooi..)
in de weide waar ze nu lopen hebben ze het gras bijna overal eraf (stond zo'n 50cm hoog!) en de jkk plantjes zie je nu mooi blijven staan, die gaan er binnen een week uit, vóór ze gaan bloeien

laatst toen ik stond te steken in de wei en alles op een berg gooide kwamen de paarden 1 voor 1 langs om hun behoefte OP de berg planten te doen :=

maak dat je hem uitsteekt en afbrandt voor hij gaat bloeien, anders heb je er volgend jaar minstens 2x zoveel :=

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:12

je kan een keer met de weidegenoten een dag afspreken om met zijn allen de planten uit te steken, dan maak je er gewoon een gezellige dag van.
ik zou mijn paard niet zo tussen de jakopsplanten willen hebben, dus ik zou er of wat aan doen of mijn paard verhuizen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:20

Waarom op zoek naar een meldpunt?
Het is zijn land. En er is in nederland geen verbod voor het laten staan van jacobs kruiskruid.
Jij zet vrijwillig je paard in dat land.
Wordt hij ziek is het je eigen verantwoording.

Je kunt met hem bespreken dat je het zo niets vind, maar wil hij niet veranderen dan is het aan jou wat je gaat doen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:25

Zelf kunnen jullie zeker wat doen en dat kan ook in samenwerking met de boer.
Als het land zo erg besmet is zoals je beschrijft zal uitsteken niet helpen en het probleem zelfs kunnen vergroten.
Even op een rijtje de voor en nadelen van verschillende bestrijdingsmethoden die geschikt kunnen zijn voor een wei;

1 ) Handmatig verwijderen met ragfork, riek of spade; Het voordeel van handmatige verwijdering is dat je selectief Jakobskruiskruid planten kunt verwijderen zonder dat je de overige vegetatie beschadigd en je hoeft zo ook geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Het nadeel is echter dat deze methode erg arbeidsintensief is, dat het gevaar bestaat dat de plant niet in zijn geheel te verwijderen is en wortelfragmenten achter blijven en dat je op deze manier een uitstekend plekje voor nieuwe kruiskruid planten creëert.

2) Maaien of knippen; Je kunt ook de planten afmaaien of de bloeiwijze afknippen, zodat de planten geen zaad zullen zetten en zich dus niet voort kunnen planten. Op deze manier heb je ook geen bodem verstoring. Maar een nadeel van deze methode is dat je de planten niet doodt en ze opnieuw uit zullen groeien met meerdere bloemstengels en in een later stadium gaan bloeien.
Afbeelding

3) Herbiciden; Het is af te raden om herbiciden te gebruiken bij droogte of extreem hoge of lage temperaturen. Onder deze omstandigheden groeien de planten namelijk een stuk langzamer en werken de herbiciden minder goed. Herbiciden kunnen ook andere plantensoorten doden en schakelen zo dus ook de natuurlijke concurrentie van Kruiskruid uit.

In deze situatie zou het beter zijn het hele land te vernieuwen en door goed weidebeheer nieuwe vestiging voorkomen. Je zou even Jakobskruiskruid voorkomen gaat gemakkelijker dan bestrijden kunnen downloaden en het met de boer en stalgenoten eens kunnen bespreken. Er is wel degelijk wat aan te doen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:32

volgens mij is het wel degelijk strafbaar om paarden te weiden of grond met jacobskruid??? of waren ze er mee bezig??? draag oplossingen aan bij de boer, ga met elkaar om de tafel en bedenk een aantal alternatieven. leg dit voor aan de boer. zo blijf je iig uit een strijd. wil hij niet kan je altijd nog vertrekken. want helaas denken sommigen nog steeds dat ze alles kunnen maken...wat ze helaas ook vaak ook kunnen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:44

celticpony schreef:
volgens mij is het wel degelijk strafbaar om paarden te weiden of grond met jacobskruid??? of waren ze er mee bezig???

De dierenbescherming heeft inderdaad ooit eens geschreven dat ze het weiden met paarden en JKK strafbaar wilden stellen. Probleem wat de dierenbescherming heeft is dat er geen bewijslast is. Er zijn veel oorzaken van problemen met de lever en er zijn veel giftige planten. als het in een wei groeit herkennen paarden de plant wel als giftig. Anders is dat in hooi. ( in dit geval van TS is het ommaaien van JKK en het laten liggen dom)
In Nederland is het onbekend hoeveel dieren er aan dood gaan. Dat kunnen er honderden zijn, maar het kan ook veel minder zijn. Zo krijgt de Gezondheidsdienst Voor Dieren per jaar slechts enkele voermonsters of dieren ter sectie aangeboden.
Op het meldpunt waar slachtoffer geregistreerd kunnen worden zijn sinds de opening op 9 Augustus 2007 vijf meldingen binnen gekomen. In vier gevallen (1999, 2003, 2004 en één uit 2005) betreft het paarden die aan Kruiskruidvergiftiging overleden zijn en in het andere geval (2007) gaat het om een paard dat herstellende is.
Ik denk zolang er weinig duidelijkheid is over de schaal van het probleem er ook niets te melden valt en mensen kunnen zelf echt wel wat aan de wei doen. Neemt niet weg dat als je het eenmaal in de wei hebt het een verdomd lastig probleem is om het er weer weg te krijgen.

Edit: Hier wat de dierenbescherming schreef in 2006 klik voor artikel dierenbescherming

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:03

Rare lui daar bij de DB hoor.
De link lezend wekt het de indruk dat men beboet kan worden na een waarschuwing.
Lijkt me sterk....ze hebben geen poot om op te staan.
Ik vraag me dan dus ook af waarvoor men gaat beboeten.
Bij mijn weten staat deze plant niet in een lijstje van verboden plantjes die je dus niet in bezit mag hebben.
Waar stellen ze een grens ? Bij slechts een paar plantjes ?
Of weiland vol.
Wat ik dan ook begrepen heb is dat ze zelfs de klachten niet eens aannemen ....
2006... hoog tijd voor een update dus op die pagina.
Geen juiste info , domme uitspraken die nergens op gebaseerd zijn , maar dat zien we elders ook wel.
Als die huid eenmaal open barst ben je al ruim te laat bijv. nmm. , de terminale fase is dan al erg dichtbij en je bent vrijwel kansloos om het dier nog te "genezen".
Ze zijn al wel zo bij de tijd om te melden dat het verwijderen wel op de juiste manier moet worden gedaan.... helaas niet wat die juiste manier dan zou moeten wezen...
Wat betreft het met die o zo speciale ragfork, riek , spade of met de hand verwijderen is iig. al wel aangetoond dat dat het risco op vermeerdering beslist niet wegneemt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:05

en als het eenmaal weg is, beter bemesten
jjk groeit op arme grond

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:06

EstherHegt schreef:
3) Herbiciden; Het is af te raden om herbiciden te gebruiken bij droogte of extreem hoge of lage temperaturen. Onder deze omstandigheden groeien de planten namelijk een stuk langzamer en werken de herbiciden minder goed. Herbiciden kunnen ook andere plantensoorten doden en schakelen zo dus ook de natuurlijke concurrentie van Kruiskruid uit.

is dit een manier om er ook echt effectief vanaf te komen?
is dit ''zelf'' te doen? dan is het misschien iets om mijn stalhouder te opperen :)
overigens hebben wij er weinig aan om te verwijderen.. als de rest van de omgeving ze laat staan.. :\

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:14

Naaltje schreef:
EstherHegt schreef:

is dit een manier om er ook echt effectief vanaf te komen?
is dit ''zelf'' te doen? dan is het misschien iets om mijn stalhouder te opperen :)
overigens hebben wij er weinig aan om te verwijderen.. als de rest van de omgeving ze laat staan.. :\

Er is geen enkele herbicide die JKK in een keer aanpakt, het beste werkt het nog bij jonge planten die zijn nog niet zo diep geworteld en daarnaast zorgen voor een dichte zode. Een volwassen plant heeft behoorlijk diepe en ook brede wortels. De wortels kunnen zo'n 18 cm diep zitten en behoorlijk breed uitwaaieren. ( de tandjes van een ragfork zijn maar 11 cm lang, die van een riek zijn zo'n 30 cm, maar ook met de riek breken wortels af)
De omgeving valt eigenlijk erg mee, Jakobskruiskruid is weliswaar een windverspreider maar de meeste zaden vallen dichtbij de moederplant. Er is maar een klein gedeelte dat verder komt door de wind. Dan moet het zaadje natuurlijk ook op een plekje komen waar het de kans heeft om te kunnen ontkiemen een open plekje waar ze licht hebben. In een goede dichte zode lukt dat niet.
Dat is juist het probleem bij paardenweides omdat paarden het gras nogal kort afbijten en spelen en zo de zode gemakkelijk op kunnen trappen. Roterend grazen en proberen de zode zo dicht mogelijk te houden is dan van groot belang.

Edit foto toegevoegd wortelstelsel uitgestoken met een riek met 30 cm lange tanden, je ziet de afgebroken stukjes wortel
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 22-06-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:16

het staat vnl langs de kanten van de weide bij ons onder het draad zegmaar.. niet gek dus.. dat is de open plek bij de zode

de oude wei wilde hij binnen afzienbare tijd helemaal vernieuwen, omdat daar sowieso teveel rotzooi op komt :)

ik ga morgenavond gewoon nog een rondje steken, dan staat er iig weer een tijdje niets boven de grond :)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:32

Een kleine (en goedkope) test in mun eigen JKK tuintje heeft een goed resultaat gehad.
Helaas is dat voor een uitgebreid weiland wat lastiger als je erg veel JKK planten hebt.
De dieren kunnen er dan zeker een jaar niet meer op nml. en het is natuurlijk ook veel meer werk.
Hier had ik er slechts enkelen.

Om deze plantjes ( de bloemknoppen) heb ik een plastic zak gebonden en de stengels zo ver doorgebogen dat dit zakje op de grond ligt (met een steentje erop zodat i niet weer rechtop gaat).
Dit was om later problemen te voorkomen bij het verwijderen , dan knikkeren de evt. zaadjes er niet makkelijk uit.
Later bleek dit niet echt nodig omdat de stengel nog lang aanwezig blijft (tot het nieuwe seizoen zelfs) en je die zak dan gewoon dichtgebonden weg kan halen.
Nah...evt. kiertjes hadden zo ook geen kans, dus ik zou het een volgende keer weer net zo doen.

De zak heb ik gewoon laten zitten , aan de bovenkant wel later een topje er af geknipt vanwegen het vele (condens) vocht wat er in kwam.

Nu staat er niets meer....geen enkel plantje.
Of dit zo blijft is natuurlijk nog de vraag, er kunnen nog oude zaadjes liggen die misschien volgend jaar ofzo opkomen.
Heb je dus maar een enkele plantjes in je wei dan kan je het zo proberen.
Zet er dan wel een (schrik) draadje omheen zodat de nieuwschierige paarden er niet bij kunnen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:28

Ik denk dat ik hier mijn vraag maar gelijk bijzet over het Jacobs Kruiskruid.

Wij hebben minipaarden en ons land grenst aan een ander weiland.
Die mensen doen er niets mee, dus het is overwoekert met distels en Jacobskruiskruid en ander onkruid.
Ons weiland was altijd vrij van Jacobs Kruiskruid, maar sinds de afgelopen 3 jaar dus niet meer,we hebben zo'n steker gekocht bij paardnatuurlijk.En steken alle beginnende plantjes al weg.
We hebben nu al 3 jaar lang geprobeerd afspraken te maken met die mensen, die ze wel maken maar nooit nakomen,kortom ik ben nu steeds ook bij hun alle JKK aan het weghalen.

Dit jaar concrete afspraken gemaakt, voor de bloei zouden zij alles wegtrekken,met behulp van ons en laten maaien.
Niet dus!Nu lopen er zelfs sinds vandaag 2 grote trekpaarden in van een boer.Alles staat in bloei dus we kunnen volgend jaar weer een hoop plantjes verwachten,want zo verspreiden de zaadjes snel.

Mijn man is behoorlijk ernstig ziek op dit moment dus ik moet alles (paardjes en stallen etc)al bij houden in mijn uppie en de tijd en energie ontbreekt me nu echt om heel dat weiland te doen.
Ik heb wel alle het JKK verwijderd dicht bij onze afrastering.
Vanmiddag weer alle opkomende plantjes verwijderd uit onze wei, onze veulens knabbelen namelijk wel aan die blaadjes.Dus ik loop voor de zekerheid iedere dag toch onze wei na.Om moedeloos van te worden ;(
Nu heb ik de gemeente aangeschreven omdat die adviseerde dat er wel een distelverordening bestaat en die staan dus nu ook daar 1,5 hoog in bloei.

Heeft er iemand van jullie nog advies?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:34

Kun je een haag planten? Bij akkerdistel is dat ook vrij effectief om de eventuele zaadverspreiding van naburige percelen af te vangen.
Daarbij proberen je zode zo dicht mogelijk te houden.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:35

Naaltje schreef:
als het gewoon nog groeit eten ze het idd niet, als je het vers uitgeplukt is pissen en poepen ze er hier op

(ja ook hier stikt het van die zooi..)
in de weide waar ze nu lopen hebben ze het gras bijna overal eraf (stond zo'n 50cm hoog!) en de jkk plantjes zie je nu mooi blijven staan, die gaan er binnen een week uit, vóór ze gaan bloeien

laatst toen ik stond te steken in de wei en alles op een berg gooide kwamen de paarden 1 voor 1 langs om hun behoefte OP de berg planten te doen :=

maak dat je hem uitsteekt en afbrandt voor hij gaat bloeien, anders heb je er volgend jaar minstens 2x zoveel :=

Zo zie je ook maar weer wat je paarden van de JKK vinden :Y)

Je kan het toch ook gewoon met ze allen uitsteken, tuurlijk is het niet het leukste werk, maar als er niks anders op zit..
Lekker uitsteekfeestje maken :P

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:46

EstherHegt schreef:
Kun je een haag planten? Bij akkerdistel is dat ook vrij effectief om de eventuele zaadverspreiding van naburige percelen af te vangen.
Daarbij proberen je zode zo dicht mogelijk te houden.

Dank je wel voor je antwoord.

Wij hebben er idd al aan gedacht om te beginnen met een natuurlijke heg te maken als extra afscheiding, om takken te vlechten tussen paaltjes,die hebben we ook langs de weg namelijk.
Waar zou die haag anders dan het beste van kunnen bestaan?
Het is wel een behoorlijke lengte dan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:51

Misschien kun je eens hier kijken Soms is er zelfs een mogelijkheid tot subsidie.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:46

EstherHegt schreef:
Misschien kun je eens hier kijken Soms is er zelfs een mogelijkheid tot subsidie.

Dank je wel!
Trouwens complimenten voor je site, er staat een hoop nuttige informatie op.

Zo ben ik ook aan het denken gezet, mijn man krijgt een leverpunctie maandag ivm absurd hoge leverwaardes,mocht er niets uit komen(wat ik ook hoop) zou dat ooit te maken kunnen hebben met het trekken van het JKK?Toen we het bij het begin er nog niet veel van wisten is dat met blote handen gedaan.Erna altijd met handschoenen die we erna weggooiden.Ik zal het in ieder geval melden bij de internist.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:10

sandra3235 schreef:
Zo ben ik ook aan het denken gezet, mijn man krijgt een leverpunctie maandag ivm absurd hoge leverwaardes,mocht er niets uit komen(wat ik ook hoop) zou dat ooit te maken kunnen hebben met het trekken van het JKK?Toen we het bij het begin er nog niet veel van wisten is dat met blote handen gedaan.Erna altijd met handschoenen die we erna weggooiden.Ik zal het in ieder geval melden bij de internist.

Nee hoor met blote handen plukken levert geen gevaar op voor de lever. Zolang de plant nog niet is gegeten bevinden pyrrolizidine alkaloïden zich in hun N-oxide vorm en zijn dan niet giftig. Pas als de plant gegeten wordt dan worden de pyrrolizidine alkaloïden in de dunne darm omgezet in vrije alkaloïden die wel giftig zijn en de lever aan kunnen tasten.
Jakobskruiskruid kan bij huidcontact echter wel een allergische reactie geven: compositae dermatitis. Deze allergie treedt op na huidcontact of na het eten van de planten. De allergie wordt niet veroorzaakt door de pyrrolizidine alkaloiden, maar door andere stoffen die in veel soorten van de composietenfamilie voorkomen (sesquiterpene lactonen)

soraja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:38

Bedankt voor alle rectie's.

Ik heb mijn paard op een ander weiland gezet een eindje verder op. Daarna hebben de huurders die er nog stonden alles er uit gestoken. Ze zijn 3 dagen bezig geweest. De boer waarvan het weiland is zegt dat hij volgend jaar het weiland gaat opknappen. Maar dat zegt hij al 3 jaar. Ik wil toch volgend jaar eigenlijk wel terug naar dat weiland want ik merk dat mijn paard het daar toch meer naar der zin heeft. Ik heb alle tips opgeschreven.Als het er volgend jaar weer staat dan ga ik ze uit proberen. Heel erg bedankt allemaal :D