aanvulling buitenpiste,waar te verkrijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

aanvulling buitenpiste,waar te verkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:51

Hallo,

Wij zouden graag zelf onze buitenpiste aanleggen,maar een aanvulling is noodzakelijk. Nu heb ik al gehoord
van houtsnippers,AWT,geopad,vilt,kokos,...
Wat zijn jullie ervaringen hierbij?
En aangezien we de piste zelf willen aanleggen dus zonder bedrijf ed. zou het geleverd moeten kunnen worden... Bestaat dit echter?

Ik las al info over de All Weather Tuft,ziet er goed uit... Maar is dit niet erg ''onnatuurlijk''?Ik vind het op sommige foto's
net een vuilnisbelt lijken,of valt dit goed mee?

Dus,zijn er bedrijven,die snippers,vilt,tapijtsnippers,kokos ed. leveren ter aanvulling van de bak?

alvast bedankt!

Groetjes

tamary

Re: aanvulling buitenpiste,waar te verkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:05

Begin met de juiste soort zand, onderlaag en al dan niet drainage. Toevoegingen hebben allemaal hun voor en nadelen, maar hou in elk geval rekening met de eisen als je het moet gaan afvoeren ivm milieuwetten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:31

Ik wil ook een bak (zelf) aanleggen... was niet van plan om er een extra laag op te leggen.
(op de manege hebben ze hier een soort oude automatten, donkergrijs en heel lelijk) Rijd op zich ok, maar de kwaliteit van de bodem er onder is doorslaggevend. Als de onderlaag te nat is of bevriest, heb je alsnog niets aan je bak.

Ik was van plan om 5-8 cm te laten uitgraven, en er dan grof zand in te leggen. (met evt worteldoek???)
Daarop een laag 'goed' zand, (wat is geschikt?) zodat de bak hoger komt dat de rest van de wei (anders wordt het net zo nat, en heb ik er niks aan.)

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:10

Safiera schreef:
Ik wil ook een bak (zelf) aanleggen... was niet van plan om er een extra laag op te leggen.
(op de manege hebben ze hier een soort oude automatten, donkergrijs en heel lelijk) Rijd op zich ok, maar de kwaliteit van de bodem er onder is doorslaggevend. Als de onderlaag te nat is of bevriest, heb je alsnog niets aan je bak.

Ik was van plan om 5-8 cm te laten uitgraven, en er dan grof zand in te leggen. (met evt worteldoek???)
Daarop een laag 'goed' zand, (wat is geschikt?) zodat de bak hoger komt dat de rest van de wei (anders wordt het net zo nat, en heb ik er niks aan.)

Dat is inderdaad wel slim, hou er alleen wel rekening mee dat de bak een heeeeeel klein beetje schuin loopt, dan stroomt het water er makkelijk uit. Zeker omdat er worteldoek onder ligt, gaat het water er moeilijker doorheen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:48

Als ik het schuin laat aflopen, komt er naast dan geen enorme plas in de wei?

xAppeltjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:15

Dat valt volgensmij best mee ! want het komt niet met emmers aanstromen als je de bak iets scheef loopt dus al dat water trekt in de grond enz.. dus een plas zal er niet ontstaan.. (kan wel na een storm maar dan liggen er zowiezo plassen in de weide)

Mijn ervaring met hout snippers is niet fijn..
Het waren snippers van pallets.. beswel groffe..
de mensen waar dat dit in de bak lag hadden het gekozen omdat er geen plassen water van komen in de bak..
maar naar een uurtje rijden kon ik de hoefsmid bellen!
in zolen van mijn paardjes hoeven zaten hele inhammen, sneeden, en losse stukken zool..
Verschrikkelijk!
Zelf vind ik nog altijd geopad en vilt het fijnst om in te rijden maar daar is de prijs ook naar..