wondjes op kogelgewrichten: rubberen matten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

wondjes op kogelgewrichten: rubberen matten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 13:24

Ik heb even een vraagje:

Mijn paard gaat in stal heel lomp liggen dit wil zeggen dat ze eigenlijk gewoon neerploft op haar kogels van haar voorbenen. Hierdoor is er een wondje ontstaan op de kogel. Dit wondje heeft voor een ontsteking gezorgd en ze staat nu dus met een zalfverband in stal en ik mag dit weekend enkel met haar stappen. Nu heb ik dus aan mijn veearts gevraagd of deze wondjes te voorkomen zijn. Hij kwam met het idee om rubberen matten neer te leggen. Nu heb ik al gelezen dat er verschillende meningen zijn wat betreft rubberen matten. Wat vinden jullie van het idee: kunnen die matten helpen om wonden te voorkomen?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:15

Ik heb een inloopstal met betonnen vloer en daarop vastgemaakt een koematras: deze zijn zacht, ong 4 cm dik geloof ik en helemaal dicht waardoor er geen vocht in kan lopen. Ik vind het ideaal!
Als je paard zich snel beschadigd bij het gaan liggen kan ik je echt zoiets aanraden, gewone rubbermatten zijn dunner en rubbertegels zijn poreus dus er gaat allemaal urine inzitten met als gevolg dat je paard altijd in de ammoniakdamp ligt, ook al heb je er een laag schoon stro overheen.

Als je wilt kan ik er wel een foto van maken en je mailen, stuur me dan maar even een pm met je mailadres.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:52

ik heb in mijn stallen paardenmatrassen liggen, ca 4 cm dikke waterdichte matten (soort rubber).
ik vind ze ideaal, er ligt zaagsel op om de urine op te vangen. om de paar maanden haal ik ze er uit en spuit ze schoon met de hoge druk.
helaas zijn dit type matten hier niet meer verkrijgbaar (komen uit uk), maar ik zou idd proberen iets dergelijks aan te schaffen, zo iets als jcristina heeft.
het werkt ook isolerend, dus veel minder koud dan een betonnen vloer, waardoor je dus ook strooisel bespaart.