Weiland: waar laat je je zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santano

Weiland: waar laat je je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:01

Hallo,

even een vraagje. Ik heb een weiland met een (legale) stal.
Maar er blijft eigenlijk geen ruimte over om de zadels daarin kwijt te kunnen.
Hebben jullie creatieve oplossingen waardoor we toch de zadels, dekjes etc. op stal kunnen laten, maar dat ze toch droog / veilig liggen?

Ik ben benieuwd.
Karin

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:05

Heb je misschien ruimte in een hoek waar je een hoekkast in kan maken??

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:05

een kast onder een afdakje ofzo
of binnen als dat nog wel kan
je hebt ook wel ijzeren tekoop

lasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:20

een kast is denk ik het handigst..

friesiszwart

Re: Weiland: waar laat je je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 06:21

let er wel op dat als je een kast maakt dat deze droog kan staan en inbraakwerend is.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 06:26

Er zijn afsluitbare smalle zadelkasten te koop.
Die van mij heb ik op marktplaats gekocht, ergens in Scherpenzeel.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 08:29

We zijn met zijn vieren, en hebben vier normale (ijzeren) zadelkasten van 70x70 cm.
Het probleem is dat de stal helemaal bestaat uit boxen, en er dus eigenlijk geen ruimte over is om de zadelkaster erin te zetten. Ze gewoon buiten zetten lijkt me (met name voor inbraak) niet handig, bovendien denk ik dat ze dan gaan roesten.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:31

Kun je niet met zijn vieren zo'n goedkoop mini-blokhutje kopen? Is volgens mij qua prijs nog wel te doen, en kun je ook je dekens/dekjes uithangen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:39

je hebt ook vaak van die tuinstoelkisten van kunststof volgens mij. Maar die kunnen niet op slot...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:41

Een beetje handig c.q. slim iemand laadt zo'n kast of kist natuurlijk gewoon in z'n bestelbus of op z'n aanhangwagen... Zou jammer zijn.

Het enige wat ik kan bedenken is je zadel (en andere kostbaarheden) thuis bewaren. Ik zou het iig niet aandurven om het in een kast of kist bij een weiland op te slaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:04

Er zijn zat manieren om een zadelkast (een waterdichte dus) goed vast te zetten dat inladen niet zo makkelijk meer is. Gewoon door middel van vastmaken aan de stalmuren (met bevestiging beugels) of door hem een stuk in de grond te bevestigen. Dan nog een paar goede sloten op de kast en klaar!

Bedenk je 1 ding: niets is 100% inbraakproof. Ook bij goed afgesloten pension stallen worden af en toe alle zadels uit de ook goed afgesloten zadelkamer gejat.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:24

Ik weet niet hoe ruim de boxen zijn, maar ik heb een keer op een manege gezien dat zij in iedere stal een hoekkast hadden gemaakt waar het zadel, hoofdstel en poetsspullen in zaten. Niemand verwacht een zadelkast in de stal bij het paard. Ik vond dit erg mooi gemaakt, maar ja het waren wel ruime boxen.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:21

Santano schreef:
We zijn met zijn vieren, en hebben vier normale (ijzeren) zadelkasten van 70x70 cm.
Het probleem is dat de stal helemaal bestaat uit boxen, en er dus eigenlijk geen ruimte over is om de zadelkaster erin te zetten. Ze gewoon buiten zetten lijkt me (met name voor inbraak) niet handig, bovendien denk ik dat ze dan gaan roesten.

Zouden jullie niet een simpel soort afdakje kunnen maken aan de stal vast?? Gewoon een triplex plaat met dakbedekking of een stuk golfplaat van plastic vastmaken aan de stal en 2 palen. Dan staan de kasten in ieder geval droog. Ik zou ze dan zeker ook vastmaken aan de stal of in de grond zodat niet de kast in zijn geheel ingeladen kan worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:26

astridelise schreef:
Ik weet niet hoe ruim de boxen zijn, maar ik heb een keer op een manege gezien dat zij in iedere stal een hoekkast hadden gemaakt waar het zadel, hoofdstel en poetsspullen in zaten. Niemand verwacht een zadelkast in de stal bij het paard. Ik vond dit erg mooi gemaakt, maar ja het waren wel ruime boxen.

Dat is eigenlijk best wel een goed idee. En zeker onder de voerbak heeft het paard er ook weinig last van. Moeten alleen de stallen wel ruim genoeg zijn om daar een stukje te missen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:28

Ik sta met mijn pony bij kenissen, we hebben daar een paddock, en een schuilstalletje, verder niet echt een dichte stal/schuur ofzo. In dat schuilstalletje heeft m'n vader zelf een houten kastje getimmerd waar net plek is voor 2 zadels (die van mij&m'n vriendin) en wat hoognodige spullen, voor de rest liggen de spullen thuis en neem ik die mee als het nodig is (is maar 3 minuutjes fietsen) anders kan je er natuurlijk ook altijd een ijzeren kast neerzetten :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:33

Falona schreef:
astridelise schreef:

Dat is eigenlijk best wel een goed idee. En zeker onder de voerbak heeft het paard er ook weinig last van. Moeten alleen de stallen wel ruim genoeg zijn om daar een stukje te missen.

Dat heb ik idd ook al eens gezien. Je kon de kastdeur van buitenuit openmaken. Zo kun je erbij zonder onder langs je paard te moeten kruipen.
Het was een kast met de voerbak erop. Gewoon in een 3x3 stal.

Ik heb zelf bij mijn oude stal een balk gehad die ik gewoon met een paar katrollen omhoog kon trekken.
Daar bewaarde ik de dekens en dekjes op. Misschien dat je voor de stallen nog iets van afdak hebt waar je zoiets onderin kunt maken? Het is dan wel niet afgesloten, maar het ligt er aan hoe hoog je het kunt optrekken. Misschien valt het dan helemaal niet op.

liendv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:13

een kleine zadelkast die je onder een afdakje of gelijk wat kunt zetten, een slot erop en je zadel is opgebrogen ;-)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:28

Bedankt voor jullie reacties. Stal is niet erg breed (2,5 x 4,5 met buitendeur). Hoewel ze er alleen in de winter 's nachts in staan, vind ik dat eigenlijk te klein om er ook nog een zadelkast(je) in te maken. Bovendien hebben twee paarden alleen een schuilstal.
Een afdakje o.i.d zit ik ook aan te denken, er is alleen een buurman die nogal van de regeltjes is... Dus moet eerst de heg hoog genoeg zijn ;-)

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:33

ik persoonlijk vind de optie van een klein (evt tweedehands) blokhutje ook best goed, die kun je gewoon afsluiten met een degelijk slot, wordt niet snel op de kar gegooid. Maar let met een dergelijke buurman dan wel even op hoeveel vierkante meter de stal al is en is daar een bouwvergunnig voor aangevraagd? Ik dacht dat je 30 vierkante meter mag plaatsen, zonder bouwvergunning, maar dat kun je even navragen bij de gemeente. Stel je stal is al met bouwvergunning, dan kun je altijd nog een mooi hutje neerzetten voor je zadels, zonder dat je buurman grond heeft om te kunnen klagen/miepen bij de gemeente.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:35

Tuinhuisje, containertje, kleine, dichte aanhanger?
Schaftkeetje?

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:55

Citaat:
Maar let met een dergelijke buurman dan wel even op hoeveel vierkante meter de stal al is en is daar een bouwvergunnig voor aangevraagd? Ik dacht dat je 30 vierkante meter mag plaatsen, zonder bouwvergunning, maar dat kun je even navragen bij de gemeente

Dat van die 30 m2 geldt alleen bij woningen. Met andere woorden: In een wei mag ik het niet bouwen, maar verkoop ik de grond aan de buurman die er dan een schuurtje op zet, dan mag het wel :(:)

De andere stal is niet met een bouwvergunning, maar staat er al zolang (tientallen jaren) dat ie inmidels wel als legaal bij de gemeente op de kaart staat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:13

Een vrieskist met een bokje voor je zadel erin?
En dan vastschroeven aan de schuur? Niet zo mooi om te zien voor de buurman maarja moet ie maar niet moeilijk doen!
Oneerlijk dat bij verkoop van het land hij er WEL een schuurtje op mag zetten.....brrr...NL!

donnii3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:00

Je hebt van die ijzere zadelkasten misschien is dat wat??

_nicky1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:34

een ijzeren kast die je even met anti-roest insprayd .
dan hang je er een groot slot aan .
En als je bang bent dat misschien de hele kast wordt gestolen kun je hem altijd vastschroeven aan een muur ofzo.