Leefstadia van een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinda

Leefstadia van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:45

Heey ;)

Voor mijn paardenspel wil ik graag weten hoe je alle leefstadia zegmaar kan "benoemen".
Ik noem het nu maar zo want ik kon er geen ander woord voor verzinnen. :+

Bijv. veulen, jaarling, groen paard; dat soort dingen.

Wie zou mij kunnen helpen? (met leeftijd erbij zou erg fijn zijn :D)

Alvast bedankt!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:50

0-1 jaar: veulen
1-2 jaar jaarling
2-3 jaar twenter
3-5 jaar 'puber'
5-16 jaar: volwassen
16-20 jaar: ouder
20-25 jaar: oud
25 +: bejaard

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:56

Marigold schreef:
0-1 jaar: veulen
1-2 jaar jaarling
2-3 jaar twenter
3-5 jaar 'puber'
5-16 jaar: volwassen
16-20 jaar: ouder
20-25 jaar: oud
25 +: bejaard

Oké heel erg bedankt! :D En wat doe je dan zoal in elk stadium? :) bv. inrijden en dat soort dingen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:49

ehm,

0-1 jaar: veulen - blijft minimaal 100 dagen, maar beter tot 6 á 7 maand bij de merrie.
leert in deze tijd basis dingen zoals meelopen aan het halster, vast staan, voetjes geven.
gaat na het afspenen over naar een andere groep paarden, kan na een paar maand meestal wel weer bij de merrie in de groep lopen zonder weer te gaan drinken.

1-2 jaar jaarling - staan in de opfok, of bij particulier, maar altijd in een groep.
hoeft niet veel, heeft nu vooral weidemaatjes nodig, en veel ruimte om te spelen en te groeien.

2-3 jaar twenter - zelfde verhaal als jaarling. hengstjes die niet voor de fokkerij bestemd zijn worden vaak in de opfok periode gecastreerd.

3-5 jaar 'puber' - in deze tijd worden paarden beleerd, voor werk onder het zadel of voor de wagen, al naar gelang het doel wat de eigenaar ermee heeft.
merries kunnen gedekt worden.

5-16 jaar: volwassen - in deze periode wordt het paard meestal gebruikt voor het doel waarvoor het gekocht is door de eigenaar.
dat doel kan breed zijn, van sport tot recreatie, fokkerij, etc etc

16-20 jaar: ouder - zelfde als hierboven, eventueel mogen ze het wat rustiger aan doen.
ervaren paarden worden soms ook verkocht als leerpaard.

20-25 jaar: oud - het werk zal nu op het individuele paard moeten worden aangepast,het ligt helemaal aan het paard zelf, de éne is sneller oud dan de andere.
vaak zijn er nu wel lichamelijke mankementjes zoals artrose etc, waardoor ze minder belast kunnen worden.

25 +: bejaard - meestal genieten deze paarden van hun pensioen.