van gras naar hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

van gras naar hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:25

hai ik heb een hele groote tuin die wel weer eens gemaaid mag worden.
ik vroeg me af of dat gras dan ook wat nuttigs kon gaan doen, zoals lekker hooi worden!
nu vraag ik me af of ik gewoon mijn gemaaide gras kan laten zonnen totdat t goud bruin is en dan als hooi aan mijn paarden geven..
of is dat echt een heel slecht idee??

alvast bedankt!!

Cyruss_

Re: van gras naar hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:37

Als je het bij elkaar kan rapen wel natuurlijk. Mits je geen vergif en dergelijke normaal over je gras gooit.

Maar ik ben bang dat je plan mislukt als het gras te kort is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:39

Gras moet lang zijn en je moet het ook een keer keren, anders droogt het niet mooi.
Lijkt mij veel werk als je dat met de hand moet doen.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:55

ok bedankt!
als ik die mensen bezig zie dan doen ze het gras altijd in grote rollen met plastic er omheen.. dat lukt mij echt niet maar moet ik het dan mis in plastic zakken doen??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:29

nee, dan gaat het broeien.

Je kunt het gras beter direct voere, tenzij het met een gewone tuin maaimachine is gemaaid (korte, beschadigde sprietjes) want daar kan een paard zich in verslikken, verstoppingen van krijgen of koliek. helemaal als het gaat broeien.

Als je van je tuin gras hooi wil maken moet je het eerst goed lang laten groeien. denk aan minimaal 30 cm lang. Dan moet je het afsnijden, met zeis of speciaal maaimachine die het gras niet kneust. Dan moet je het goed verspreiden en laten drogen. De volgende dag moet je het weer luchtig opschudden, keren en weer laten drogen en zo ga je een dag of 5 a 6 door (hangt van het weer af) Als het echt door en door droog is zodat het afbreekt als je het vouwt, dan kun je het bijvoorbeeld binnen op een pallet bewaren op een stapel. Niet in plastic, want dan kan het niet uitwazemen. Die plastic balen die je in het land ziet zijn luchtdicht en heel strak geperst en dat kun je niet nadoen met de hand.

Vroeger maakten ze pakjes hooi in een hooikist. Dan hadden ze een houten kist, daar legden ze de touwtjes onderin, vervolgens werd de kist helemaal volgestouwd met lang stengelig hooi en tenslotte werden de touwtjes aan elkaar geknoopt en had je hooipakjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:30

Je kan het alleen in het plastic wikkelen als het echt goed droog is. Moet ook echt stijf in elkaar worden gedrukt. Dat lukt je niet met de hand.
Maaien, keren en dan oppakken en dan op een droge plek leggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:11

En pas na een paar maanden voeren :Y)

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:14

hestejente schreef:
En pas na een paar maanden voeren :Y)

hoeft niet toch? wij hebben pas het gras gehooid en we voerden het meteen al!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:16

Ik heb geleerd dat je even moet wachten totdat het groene weg is. Dus echt een hooikleur heeft.
(bij ons door de pakken op te stapelen en op de bovenste los hooi te leggen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:18

Ja, ik heb ook geleerd dat het hooi eerst een tijd moet blijven liggen, geen heel jaar natuurlijk, dan is het alleen nog maar buikvulling :+

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:43

Gazongras is helemaal niet geschikt voor paarden. Een paard moet grofstengelig hooi hebben, en niet van het gras uit je tuin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:41

tja, maar het is de vraag of het wel echt gazongras is of gewoon wilde grassoorten. Hier bij ons is het echt geen gecultiveerd gazonnetje :P Als je een gecultiveerd gazonnetje hebt laat je het waarschijnlijk ook niet doorgroeien tot zo'n 30 cm...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:46

hestejente schreef:
Ja, ik heb ook geleerd dat het hooi eerst een tijd moet blijven liggen, geen heel jaar natuurlijk, dan is het alleen nog maar buikvulling :+

Niet waar, goed gedroogd hooi behoudt zijn voedingswaarde behoorlijk lang, zeker jaren. Wat het eerst daalt is het vitamine gehalte.
Overigens correct dat hooi een 7 tot 8 weken moet liggen vóór het gevoederd mag worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:41

Oud hooi is juist goed voor paarden die snel dik worden :)