Uitbreken voorkomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Uitbreken voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:16

Mijn pony staat op een klein stukje land omdat ze niet te dik mag worden. Het gras is uiteraard veel groener aan de andere kant van het draad :D , met als gevolg dat ze deze week al twee keer uitgebroken is.

Er staat (nog) geen stroom op het draad. Iemand nog ideeen om het te voorkomen zonder er stroom op te zetten?

Coeur

Re: Uitbreken voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:06

Ik denk dat stroom de enige doeltreffende oplossing is. Misschiel kan je plastic lintjes aan de draad hangen. die schrikken paarden meestal af.
Of een draad van kippengaas zetten. Daar kunnen ze meestal niet door.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:07

een keer een tikje van stroom houd ze meestal wel tegen hoor ;)

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:31

Normaal staat ze ook achter stroom, alleen staat ze nu aan de overkant van de weg. Dus dan zal ik een apparaat moeten kopen.

Kippengaas vindt ik niet echt een veilig idee en door lintjes laat ze zich ook niet tegen houden denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:08

Dit wat je nu hebt gaat in ieder geval niet meer werken want daar is het beestje al 2 keer met succes doorheen gegaan , dat gaat geheid nog een keer gebeuren tenzij je de omheining wat indrukwekkender maakt.

Dus flink stroom erop. Maar misschien is het beestje wel een bikkel en gaat er dan nog steeds doorheen , daar lopen er ook genoeg van rond.....dus stroom erop geeft je geen garantie dat je het dier binnenhoudt.

Dan blijft over : een degelijkere omheining. Dus steviger en massiever , iets dat ze er niet zomaar uitlopen.

Inderdaad fijn gaas waar geen hoef in vast kan komen te zitten , of een stevig hekwerk. Maar ook dat is een investering.

Sowieso kun je het dier beter niet meer op die wei zetten totdat het opgelost is , wat als het beestje nog een keer uitbreekt en op de weg terechtkomt ? Dat is echt gevaarlijk.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:38

pmarena schreef:
Sowieso kun je het dier beter niet meer op die wei zetten totdat het opgelost is , wat als het beestje nog een keer uitbreekt en op de weg terechtkomt ? Dat is echt gevaarlijk.

Als ze uitbreekt komt ze op een ander weiland terecht, ze kan de weg niet op. Dat risico neem ik niet. Ik was er al bang voor dat ze het door zou hebben na 1x. Ik zag dr gisteren al kijken toen ik dr weer terug zette :+ .

Ze gaat nu de paddock maar weer op. Daar staat sroom op en breekt ze (normaal) niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:00

stroom erop
ik vlieg al 3 meter terug als ik een klap krijg van het stroom, dus dat houd ie wel tegen (ervan uitgaand dat ie er niet omheen kan, want er is een kleine shet bij ons die loopt er gewoon onderdoor)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:50

Okee , nou dat scheelt dan weer :)

Maarja sowieso wel goed dat je d'r eruit gehaald hebt want anders kweek je alleen maar een notoire uitbreker , hoe vaker ze succes hebben hoe moeilijker het wordt om ze later nog binnen de hekjes te houden , die draken :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:49

afzetting is of stroom op koord/lint of een omheining plaatsen van hout of ijzer.

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:16

de omheining verbeteren met hek ?
misschien of zon batterij kopen voor stroom bij de hyporama enzo geloof ik !;)

Groetjess

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:49

Kij anders even in het rond, of er naastgelegen weides zijn, die met stroom zijn afgerasterd. Vaak doet een boer niet moeilijk, als je vraagt dat je via een draad aan die omheining stroom naar die van jou mag brengen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:55

Zelfs met stroom, zoals eerder al gezegd blijven veel paarden de truc herhalen ;) Ik zou inderdaad ook denken aan een hardere omheining, zoals hout.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:27

Ze weet dat er geen stroom op staat en dan blijft ze het doen.
Flink stroom op zetten , dan probeerd ze het maar 1 keer.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:57

stroom werkt soms, maar lang niet altijd.
Daarnaast is het natuurlijk niet altijd mogelijk. Wij hebben
dat met onze shethengst.
Die stapt gewoon tussen de draden door.
Wij hebben nu kippengaas gespannen. Onze tijdelijke oplossing
was een heleboel kruislingse lintjes spannen. dus van onder naar boven, van boven naar onder ;) en extra paaltjes.

Overigens helpt 1x stroom niet, want paarden zijn slim genoeg om het heel
snel door te hebben wanneer de stroom er weer af is. Mijn pony luistyert bijvoorbeeld
nar het getik.