Mijn merrie is een ontzettende viespeuk en hoe schoon je de boel ook houd (staat op een dikke bodem vlas en de hele dag op het land) er blijft best een penetrante ammoniak geur hangen! Ik heb op internet Bio-stalfris gezien om de dampen tegen te gaan dmv micro organismen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als ik denk wat je bedoelt dan heb ik die, iedere dag sprayen en dan heb je de volgende dag weer dezelfde stinkiestankie in stal, dus vind het niet super...............
hinta
Geplaatst: 17-06-09 14:29
is het mogelijk dat je de stal kunt laten doortochten, dus 2 ramen en/of deuren tegenover elkaar open zetten. de uren dat ze buiten staat zou je dat kunnen doen, als ze binnen staat 1 raam of deur open laten. bovendien je stal een keer uitspuiten en daarbij een paardvriendelijk sopje gebruiken. maar vooral goed ventileren.
Caresse07
Geplaatst: 17-06-09 14:37
Wij gebruiken in de wintermaanden altijd Sirroco, dat is een poeder wat je over de bodembedekking strooit, ruikt erg fris
MamaMiesje
Geplaatst: 17-06-09 14:42
Ik gebruik Bio-Stalfris op kleinere schaal, namelijk bij mijn kattenbakken En daar ben ik erg tevreden over Maar ik denk dat een stal slechts sprayen, zoals Caballos omschrijft, idd geen zoden aan de dijk zet. Bovendien zijn het geen goedkope flessen, dus dat zou een dure aangelegenheid worden. En je kan moeilijk elke dag of zelfs maar elke week de héle stal leegscheppen en dan gaan schrobben met Bio-Stalfris.... Misschien moet je het inderdaad zoeken in betere drainage en ventilering??
Ben ook bang dat het idd een dure aangelegenheid word! De merrie is inmiddels verhuisd naar een andere box met meer frisse lucht en de stinkstal waar ze stond word nu als voerhok gebruikt.
vlas stonk ook heel erg bij mij. Nu staat mijn paard op strokorrel en ik hoef de eerste 2 weken alleen de drollen uit te mesten. En de eerste 2 weken ruik je helemaal niets ! na die 2 weken soms de natte plekke er uit en na 4 weken de hele stal. En nog stinkt mijn stal dan bij lange na niet zo erg als na 2 nachten vlas.
Goed ventileren en een goed absorberende stalstrooisel gebruiken + met regelmaat uitmesten. Allerlei vloeistoffen sprayen is geen uitkomst; al wordt er beweerd dat het gaat om speciale bacterie mengsels, onderzoeken van universiteiten wijzen uit dat het meestal gaat om gewoon water met een geurtje (oplichting dus) Sirocco = gewoon zeolietpoeder vermengd met menthol voor de geur EN daardoor meteen 2 x duurder gemaakt. Gewoon neutrale zeoliet werkt dus net zo goed.
Caresse07
Geplaatst: 18-06-09 07:10
rapido schreef:
Is het gebruik van Sirocco niet duur dan?
Dat valt heel erg mee, een zak kost op zich wel veel, maar je hebt er niet veel van nodig, dus als je het voor 1 paard gebruikt kun je er echt heel lang mee doen