Paard het hele jaar naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Paard het hele jaar naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:33

Wat zijn jullie meningen hierover? Wel met een schuilstal uiteraard...

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:34

Er zijn genoeg mensen die hun paard het hele jaar door buiten hebben ;)

Edit: en hier was al eens een topic over.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:35

Als je de mogelijkheid hebt gewoon doen :j. Onze paarden staan ook 24/7 buiten. 's zomers op het "grote land" van ongeveer een hectare en 's winters achter het huis in de bak.

beantsje

Re: Paard het hele jaar naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:40

Hoezo schuilstal uiteraard? Is lang niet altijd nodig hoor. Beschutting tegen de wind door bijv. een haag of een schutting is op zich voldoende maar dan hebben we het wel over de wat soberder rassen.
Ik ken een manege waar alle paarden en pony's dag en nacht buiten staan. Als ze nat zijn, worden ze een uurtje voor de lessen binnen gehaald en in de winter mogen alleen de paarden die 's avonds gelest hebben, een nachtje binnenblijven.
De dieren hebben kuil naar behoefte in het land.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:42

heerlijk toch? :)
wel samen met een ander paard he ;)
voor de dieren een prima leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:46

Het liefst wel, mijn tinker vindt het vreselijk op stal. Gaat schuren, wordt vervelend en noem het maar. Hij staat nu in de winter in de stal met een uitloop, waarin hij een galopje kan maken. Ook toen werd hij nog lastig, dus de bak er ook maar bij aangeschakeld en met droog weer de weide ook nog in de winter. Op de weide is ie blij.
Misschien dat in de toekomst hij bij mijn zus kan staan, als de boel is verbouwd. Zij hebben een inloopstal voor een shet en vanuit de stal een hectare wei, de hele zomer en winter door.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:55

Mijnes staan het hele jaar samen op de wei met een uitloopstal + verhard stuk.. Gewoon op het land want heb geen bak/paddock thuis. Gaat prima :) ..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:57

beantsje schreef:
Hoezo schuilstal uiteraard? Is lang niet altijd nodig hoor. Beschutting tegen de wind door bijv. een haag of een schutting is op zich voldoende maar dan hebben we het wel over de wat soberder rassen.

mwah mijn egyptische stink-arabier en mijn arabier X kwpn-er redden zich ook heel aardig, ze worden héél erg pluizig en zijn niet meer van een fjord te onderscheiden qua vacht. Alleen de lange poten verraden nog dat ze hoger in het bloed staan :D

Beide paarden gaan niet uit zichzelf in de schuilstal staan, ze staan al heel lang buiten en maken nooit gebruik van de schuilstal. Nu staan ze op een weiland, dat veel meer uit de wind ligt. Onder aan de voet van de duinen, met een huis ernaast met een grote schutting en een grote bomenrij. Die gaan het prima redden hoor :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:58

Mijn paard staat in de nacht altijd binnen en overdag op de weide, ze wil ook altijd graag naar binnen 's avonds.
Dus, nee, ik doe mijn paard altijd in de nacht binnen, zowel in de zomer als in de winter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:02

Mijn paarden willen ook wel naar binnen als ik ze elke dag in de stal brokjes geef. Ze rennen zelfs de trailer vrijwillig in zonder halster, als ze maar weten dat er wat te halen valt :+

pluizig arabisch in de winter:

Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:06

Mijn harige shet staat ook liever buiten .. :j

Afbeelding

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:07

Mijn paardje (kwpnxarabier) staat in de winter 'snachts op stal, voor de rest altijd buiten.
Reden dat hij 's nachts op stal staat in de winter is zijn leeftijd, 31 jaar, ben soms bang dat het opwarmen/aanmaken van dikke vacht/weer verharen hem anders te veel energie gaat kosten. Dit bevalt me al jaren helemaal perfect.
Met een jonger paard (en schuilstal) zou ik zeker altijd buiten wel aandurven al zou het ivm eventuele ziekten of wat dan ook misschien wel handig zijn als een stal tot je beschikking kunt krijgen op zulke momenten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:09

hier nog twee arabieren, twee dravers en een stuk of wat veulens van een arabier en een draver.

Ze hebben een schuilstal, maar nee in de wind staan in de sneeuw is véél leuker :D

Afbeelding

foto is gemaakt in een barre decembernacht

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:09

Arabesk, suggereer je daar iets mee? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:18

MamboBeach schreef:

Nee ik geef alleen aan dat paarden niet smelten :+ zelfs de meest fijnbesnaarde arabjes niet :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:23

Mijn vader heeft twee oude shetlanders en zitten ontzettend dicht in de vacht in de winter. Ze hebben een schuilstal, vind ook dat dit hoort. Zo kunnen ze zelf kiezen.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:26

Nou is dat natuurlijk wel helemaal gewenning of je paard naar binnen wil of niet. Mijn paarden gingen tot 2 jaar geleden elke avond naar binnen (waar hooi en biks lag te wachten) nou ik kan je vertellen, als ik niet op tijd was, werd de hele wei aan gort gelopen. Naar binnen wilden ze maar al te graag!

Ik heb nu echter (oorspronkelijk door omstandigheden, brand) de hele boel omgegooid en ze staan altijd in de bak met schuilstal en hebben uitloop naar de weide. Als ik ze nu eens opsluit in de stal om het een of ander (ik wil rijden ofzo in de bak) dan zijn de beide dames en de heer het daar voor korte tijd wel mee eens, helemaal als er nog wat te snacken is, maar daarna willen ze toch al te graag er weer uit!
En daarnaast staan ze vaak in regen en slecht weer buiten en soms met stralend weer staat er wel eens eentje binnen. Gekke beesten. Maar goed, mijn paarden zijn alledrie kwpn'ers en ze kregen inderdaad wel een aardige teddyvacht afgelopen winter, maar de drang om naar binnen te gaan is 100% verdwenen! Persoonlijk hoeft het voor mij ook niet meer anders. Het nadeel vind ik wel dat ik ze nu minder individueel kan voeren (hoewel daar ook wel mouwen aan te passen zijn). Krachtvoer krijgen ze altijd even in de stal, dus dat gaat wel individueel, maar hooi is naar behoefte. En voor 2 van hen geldt eigenlijk dat dat iets teveel is van het goede.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:29

Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken. Ik heb er twee waarvan de ene duidelijk liever binnen staat 's nachts. In de tijd dat zij kon kiezen tussen binnen of buiten ging ze 's nachts naar binnen. Mijn andere paard staat bij voorkeur altijd buiten, is daar ook duidelijk gelukkiger dan op stal. Hij staat alleen binnen bij ongelofelijk harde regen in combinatie met wind. Niet met vrieskou o.i.d.

Dus ik pas mijn weidegangopties aan aan de voorkeur van mijn paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:29

je kunt paarden alles leren door ze met voedsel te belonen: de trailer inlrennen, over een zeiltje lopen of zijn box inlopen :)*. 'mijn paard wil graag zijn stal in' is vaak een onbedoelde clickertraining geworden. Stal = schepje biks voor het paard, = beloning. Dat hij daarna niet meer naar buiten kan, kan hij niet overzien.

Ik heb een paard dat direct naar een zeiltje toerent zodra ik het neerleg in de wei, omdat hij geleerd heeft dat als hij er op gaat staan hij een koekje krijgt. Dan staan er ineens drie paarden te dringen om als eerste op het zeiltje te mogen. Dat is geen kwestie van 'mijn paarden zijn gek op zeiltjes en gaan er graag op staan' maar 'zeiltje = beloning'.

Ik heb gemerkt dat hoe langer onze paarden 24.7 keuzevrijheid hebben, des te minder ze gebruik maken van de schuilstal. Totdat ze er uiteindelijk alleen maar met zonnig warm weer in gingen staan }:0
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-06-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:30

Arabesk schreef:
MamboBeach schreef:

Nee ik geef alleen aan dat paarden niet smelten :+ zelfs de meest fijnbesnaarde arabjes niet :D

Ehm, zo duidelijk gaf je dat niet aan en ik heb het nooit over smelten gehad...
Paard wil gewoon graag naar binnen, ze heeft voorheen dag en nacht op het land gestaan maar daar doe ik haar geen plezier mee.

BTW, zelf denkt ze trouwens wel dat ze smelt! :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:31

Arabesk schreef:
je kunt paarden alles leren door ze met voedsel te belonen: de trailer inlrennen, over een zeiltje lopen of zijn box inlopen :)*. 'mijn paard wil graag zijn stal in' is vaak een onbedoelde clickertraining geworden. Stal = schepje biks voor het paard, = beloning. Dat hij daarna niet meer naar buiten kan, kan hij niet overzien.

Ik heb een paard dat direct naar een zeiltje toerent zodra ik het neerleg in de wei, omdat hij geleerd heeft dat als hij er op gaat staan hij een koekje krijgt. Dan staan er ineens drie paarden te dringen om als eerste op het zeiltje te mogen. Dat is geen kwestie van 'mijn paarden zijn gek op zeiltjes en gaan er graag op staan' maar 'zeiltje = beloning'.

Ik heb gemerkt dat hoe langer onze paarden 24.7 keuzevrijheid hebben, des te minder ze gebruik maken van de schuilstal. Totdat ze er uiteindelijk alleen maar met zonnig warm weer in gingen staan }:0

Ik weet niet hoe jij je paarden opvoedt, wat hier bovenstaat zou in jouw geval zo kunnen zijn ja. Ik ken jou niet, dus dat kan. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:33

Anya schreef:
Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken. Ik heb er twee waarvan de ene duidelijk liever binnen staat 's nachts. In de tijd dat zij kon kiezen tussen binnen of buiten ging ze 's nachts naar binnen. Mijn andere paard staat bij voorkeur altijd buiten, is daar ook duidelijk gelukkiger dan op stal. Hij staat alleen binnen bij ongelofelijk harde regen in combinatie met wind. Niet met vrieskou o.i.d.

Dus ik pas mijn weidegangopties aan aan de voorkeur van mijn paarden.

Denk dat je het inderdaad per paard moet bekijken inderdaad! :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:36

Arabesk schreef:

Tja dat kan, maar ik denk niet dat dat aan de orde is.

Lan had een stal met een eigen uitloop naar de wei. Ze kreeg rond 6 uur voer 's avonds en onbeperkt hooi of gras. Geen extra lekkernij o.i.d. En niemand die haar naar binnen riep. Toch ging ze als het schemerde eerst half binnen (achterste) half buiten staan en tegen dat het echt donker was en je nog een keer ging krijgen lag ze gestrekt in de enorme dikke laag stro, met haar hoofd naar de uitgang. Voor ze gaat liggen (nog steeds) wordt eerst de hele stal verbouwd, deel van het sto wordt tegen de muren opgewerkt en in de hoeken. Liefst een fraaie drol in de andere hoek voor de hals (blijft die kennelijk lekker warm of zo). Anyhow: Lan's versie van Jan de Bouvris is stal verbouwen en wel degelijk binnen slapen.

Wiz zag ik zeer zelden binnen staan uit eigen keus, die bleef ook 's nachts buiten. Bij zonnig weer staat hij onder de bomen.

In beide gevallen geen snoep en geen andere incentive om te kiezen voor binnen of buiten. Het maakt mij nl. echt niet uit wat ze kiezen. Hooguit is in de winter die enorme berenvacht wat onhandig met rijden. Maar dat overleef ik wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:39

Ik heb ook nog een paardje van 24 met artrose, zij gaat in de winter in de nachten warm op stal, met dekentje.
Ze krijgt op gezette tijden haar voer, maar wil ook graag tussendoor weer naar binnen en blijft maar staan te gillen bij het hek. Als je achter bij de schuur komt, komt ze al vanuit de weide aangelopen en in haar geval heeft het niets met eten te maken. Ze leeft zich uit buiten, maar als ze de keuze had, ging ze lekker naar binnen.
Niet alle paarden vinden het fijner buiten in de winter dan binnen Arabesk.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:41

Waarom zou je een paard niet 24/7 op de wei zetten..
Ik bedoel als ze de stal zo lekker vonden, waarom hebben we dan een deur ervoor, en waarom lopen ze er anders uit, als de deur open is --> Precies, omdat ze liever buiten staan!