Rijden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Rijden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:54

Beste Bokkers,

Ik vraag me af of het slecht is om in het weiland waar je paard instaat te rijden,
ik heb ooit iets opgevangen dat je niet in je paard zijn eigen gebeid mag rijden.
En ik zie ook nooit iemand dit doen terwijl sommige een kleine/geen bak hebben en een lekker groot weiland. Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid.

magic_lover

Re: Rijden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:01

Wij doen het ook regelmatig hoor.... geen probleem.
ze zijn of doen niet anders.
afgelopen dagen ook, heerlijk op het land gereden... leren ze mooi op eigen benen te lopen, en kan mooi oefenen tussen de bordjes voor de wedstrijden...
je kunt gewoon zien dat ze het heerlijk vinden, even weg uit die bak (wij kunnen bij ons niet naar buiten dus ja zijn toch een beetje aan de bak gebonden vaak)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:01

niet mogen rijden in het paard zijn eigen gebied? nooit van gehoord.

wat te denken van een paard wat dagelijks een aantal uren in de bak verblijft (bv om te voorkomen dat 'ie te dik wordt op de wei of bij gebrek aan een weide) ? mag je dan ook niet in de bak rijden?

de argumenten die ik kan bedenken om het niet te doen: je rijdt je gras aan gort en het kan erg glad zijn.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:02

Op stal hebben wij een prima buitenbak en 2 grote weilanden. In 1 van de weilanden staat een 30-80 bak uitgezet en daar rijden we af en toe in de zomer in. Mijn paard staat ook gewoon in dat zelfde weiland te grazen, en merk niets raars aan haar. Dus ik vind dat het gewoon kan hoor. Is juist ook handig als je met je wedstrijden op het gras moet starten. Kun je thuis alvast oefenen. We moet ik erbij zeggen, dat het stuk wei waar wij op rijden, 2 jaar geleden helemaal ge-egaliseerd is. Er zitten dus geen hobbbels en bobbels in.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:04

hinta schreef:
niet mogen rijden in het paard zijn eigen gebied? nooit van gehoord.

wat te denken van een paard wat dagelijks een aantal uren in de bak verblijft (bv om te voorkomen dat 'ie te dik wordt op de wei of bij gebrek aan een weide) ? mag je dan ook niet in de bak rijden?

de argumenten die ik kan bedenken om het niet te doen: je rijdt je gras aan gort en het kan erg glad zijn.

Ja en wat ik verder nog zou kunnen bedenken, dat ze wellicht wat vrolijker kunnen zijn doordat ze in een grotere 'ruimte' zijn, en misschien associëren met het buitenspelen in de wei.
maar dat is wat mij betreft gewoon een kwestie van opvoeding.
mijn paard weet prima dat er onder het zadel gewerkt moet worden, of het nou in de bak of op het land is :)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:07

Bij mijn verzorg pony hebben ze een heel veel land, omdat ze ook koeien hebben.. Een deel daarvan is afgezet met palen en draad als een bak :)
en in een ander deel van de wei graast ze, dus ik heb er geen problemen mee.
Maar ik heb wel eens gehad wanneer de pony in de bak stond de grazen een aantal dagen lang, en ik daar wilde rijden met haar, ze me tog wel ging uitproberen. Maar geen idee of het daar aan lag ;)

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:21

volgens mij geen probleem? :)

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:30

Ik heb geen bak dus ik ga zowiezo altijd in de wei
maar fijn vind ik het niet!
Vooral niet in zijn eigen wei waar af en toe drollen liggen
hij wil er nog wel is in wegglijden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:40

Ik zou dan een stukje wei afspannen, die je enkel gebruikt om te rijden, en waar je paard er anders niet op kan. ik vind toch wel dat ze een onderscheid moeten kunnen maken tussen een weide om te ontspannen, en een stukje wei om te werken. maar dat is meer mijn gevoel.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:54

Oke bedankt voor de reacties :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:59

Volgens mij geen probleem. Alleen wel opletten met gaten en kuilen van de mollen of zelf door de paarden gegraven.
Zou zowiezo ook voor duidelijke afrasting zorgen. Dus wit lint of hout zodat ze weet waar de randen zijn net als in de bak.

En rijden als het nat is kan tot glibberpartijen leiden.

Ik heb een longeercirkel in de weide. Dat zal later afgezet worden als bak (ze is nog niet onder het zadel).

Sky_Sam_Floo: Als je voor het rijden de mest weg haalt is het toch geen probleem?

Meliciana: dan moet je telkens maaien anders wordt het gras te lang.

Mijn merrie staat soms even kort voor het longeren in de cirkel te grazen. Soms ook gewoon tussen het werk door. Zodat ze geen verschil heeft in welk stuk van de wei ze staat of werkt. Gaat prima.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:19

Ik heb ook geen bak, maar mijn wei loopt een beetje schuin af naar de sloot toe en er staan nogal wat bomen in dus een recht stuk afzetten is bij mij niet mogelijk :+
Maar veel mensen die ik ken en geen bak hebben rijden wel gewoon in de wei hoor :) Dus ik zou het gewoon doen!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:20

Ik zal wel moeten, ik heb geen bak of een andere mogelijkheid om te rijden, dus rijd ik gewoon in de wei.
Gaat overigens prima hoor!
Alleen als het heeft geregend dan is het wat minder, omdat het gras dan nat is.

Binnenkort krijgen we wel een bak, opzich vind ik dat persoonlijk wel wat fijner.

muizke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:34

ik vind dat je een paard niet moet berijden in 'zijn' weiland/terretoria. het is zijn rustpunt en niet zijn werkplek. Staat die nou niet op dat stuk land. kan het wel. want ook paarden laten een geurvlak achter in hun weiland.
Verder rijden op het land ja. is goed voor zijn loop. maar kan ook funest voor het land zijn. wanneer een paard afzet duwt die zijn hoeven in de grond. een paard kan het hele land kapot trekken hierdoor.
ik weet. een beetje dubieuze mening. hoop wel dat je snapt wat ik bedoel :-)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:22

Hier geen last met kapot rijden van het land hoor.. :n
je moet natuurlijk ook niet op het land gaan rijden als het erg nat is, zowieso heb je dan meer kans op glibberpartijen.
maar ik heb zowat de hele week, en vorige week een paar keer op het land gereden, je ziet er niks aan.

maargoed kan me voorstellen dat sommige stallen het liever ook niet hebben.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:53

@Miepie1980: gras te lang? euh, ik denk als je oefeningen rijdt, dat je gras wel beschadigd wordt en niet snel te lang wordt... :P

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:30

Mijn pony staat smiddags op het land. en savonds word hij weer binnengehaald.
dus soms ga ik savonds even in het land rijden.
het kan wel.
alleen mijn pony is nog 4 jaar.
en nu een 1 onder hetzadel
en die doet nog wel een wat rare sprongen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:08

Hoi Eva,

paarden zijn, in tegenstelling tot katachtigen en honden/wolven, niet territoriaal ingesteld. Ze hebben gewoon geen territorium, punt. Dus wat rust/werkplek betreft is het geen punt om in de wei te rijden. Mijn ros weet: halster of hoofdstel om = werken, geen halster of hoofdstel om = gras vreten en met zijn vriendjes klooien. Altijd. Overal. Wat wel een nadeeltje zou kunnen zijn aan het rijden in de wei is dat daar andere paarden in staan, vandaag liepen er een aantal paarden los in de bak (een voor een moesten ze onder het zadel voor de zadelpasser, en we hadden ze allemaal tegelijk naar binnen geharkt) en dan kan het lastig zijn om er steeds 1 paard aan het werk te hebben terwijl de rest gewoon aan het grazen is en er ook nog een veulen tussendoor stuitert :P Eén van de paarden kon spontaan niet meer draven en töltte alleen nog maar, zo opgewonden werd hij van het moeten werken terwijl de rest van de kudde om 'm heen stond :P

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:58

Hier hebben we ook totaal geen last van een slecht weiland oid, door erin te rijden.

_nicky1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:44

volgens mij is het echt geen probleem ..:)

Datmoorpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:48

Het mag wel iemand die ik ken doet dat ook

Valeryy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:53

Maar als je op gras rijdt, is het toch beter als je met stiften rijdt?
groetjes.