opnieuw dit toppic anders word het zo vol ik ben van plan land te huren voor 50 euro per maand met 2 personen voor 2 paarden en ieder 50 euro appart houden per maand wat zal dit kosten?? groetjes
Het is een beetje onduidelijk..zijn beide paarden van jou, of één van jou en één van die andere persoon? Is het 50 euro p.p. of in totaal?
Die 50 euro die je apart wilt houden: is dat écht apart? Of moet je daar ook nog de hoefsmid van betalen, nieuwe spulletjes, wormkuren, voer, en zo? In dat geval is het echt te weinig namelijk..
Volgensmij bedoel je, dat je wil weten wat de kosten zijn van het onderhouden van 2 paarden (zonder de huurprijs voor de weide en per maand wil je 50 euro appart leggen voor noodgevallen). ?
Heb je nu al een spaarpot? Heb je dat niet zou ik nu geen paard kopen. Want met wat pech wordt hij de eerste maand al ziek en dan heb je maar 50 euro.
Wat een paard per maand kost. vlas of stro in de stal. Het ene paard is viezer dan de ander, maar een pak vlas per week per paard gebruik je minstens. (6,50)
Dan moet je hooi voeren. In de zomer ligt dat er ook aan hoeveel weide je hebt. In de winter moeten de meeste mensen volledig bijvoeren. Dus even moeilijk te zeggen maar met weidegang spreekt men al snel van 130 pakken per paard per jaar. (ruim 10 per maand) Hoeveel hooi kost is per regio verschillen en of je plek hebt om op te slaan. Je kunt vanaf het land kopen voor 2 euro, maar dan moet je wel opslag ruimte hebben. Anders zit je snel op 3 euro per pak of meer.
Brokken Dat kan in de vorm van vitamine zoals bijvoorbeeld de pavo koeken. Maar dat kan ook als echte brokken of muesli De kosten per zak zijn van 10 euro tot 20 euro.
elke 10 weken de smid bij gezonde hoefjes zonder ijzers. 25/30 euro per keer. Heeft je paard hoefproblemen kan het wel 100 per keer kosten.
Ontwormen keer of 5 per jaar. 15 euro. Beter is mestonderzoek door dierenarts.
Inenten 1 keer per jaar per dierenarts verschillend maar rond de 15 euro.
Tel ook nog je lessen en je tuig.
En daarnaast moet je nog sparen voor onvoorziene dingen. Dus die 50 euro waar jij het over hebt.
En dan is voor mij niet duidelijk of jij de weide en omheining ook nog zelf bij moet houden. En ook als er op stal wat kapot is. Dat komt er anders ook nog bij.