Paard overdag op weide, 's nachts zandstal plots strostal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Paard overdag op weide, 's nachts zandstal plots strostal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:14

Ik heb een vraag.

Mijn drachtige merrie heeft overdag volledige weidegang en heeft daarbij een stal op de weide, deze kunnen we afsluiten voor 'snachts. In deze stal lag vroeger gewoon gras maar wegens weeromstandigheden werd dit snel een modderpoel :D Dan zijn we er maar zand gaan ingieten en dat was geen probleem.

Tot nu ja, mijn merrie is op het einde van haar dracht en een veulen mag natuurlijk niet geboren worden in zand, dus moet daar een dikke laag stro in, maar stel nu dat ik mijn merrie 's nachts plots in een stal vol met stro stop, is er dan geen grote kans dat ze kolieken doet? Ze heeft wel weidegang overdag.

Alvast Bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:16

als je genoeg hooi bijvoert zodat ze van het stro afblijft is het geen enkel probleem, en anders het stro inspuiten met bv azijn, zodat ze het niet op eet

twinducklin

Re: Paard overdag op weide, 's nachts zandstal plots strostal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:19

Bij ons is er nooit problemen met de paarden na het weideseizoen. Die staan 6 maanden 24/7 op de wei en komen dan weer terug op stal. Het hooi / kuil vinden ze lekkerder als het stro. Je kunt natuurlijk altijd net pech hebben maar de kans lijkt mij klein.

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:29

Dus jullie stellen voor om gewoon genoeg hooi bij te voeren.. Maar dat is toch immens veel voor een hele nacht?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:32

Dat valt best mee hoor als ze de hele dag zich al vol heeft gegeten. Je hoeft mijn inziens ook niet perse onbeperkt te geven, maar gewoon voldoende. Wij hebben grote balen kuil ( geen idee wat gewicht is ) en een paard krijgt +- 1/3 van een plak en dat 2 x daags in de winter. Daar hebben ze echt voldoende aan want ze zijn allemaal absoluut niet mager en stro laten ze ook goed liggen, zelfs mijn merrie die normaal haar hele stal leegeet.
Denk dat qua verhouding de paarden een kleine baal hooi per dag krijgen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:26

Als ze gewoon de hele dag te eten heeft en savond wat hooi krijgt dan zal ze er niet veel aan zitten. Je hoeft natuurlijk geen enorme plakken te geven als ze genoeg te eten heeft in de wei zelf!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:33

Wat bedoel je met 'immens veel voor de hele nacht'? Krijgt ze normaal gesproken dan de hele nacht niets te eten? Dat is niet bepaald gezond!

Ik zou haar inderdaad gewoon hooi bijgeven. Of een stukje wei afzetten en de stal openlaten zodat ze 's nachts nog gewoon een uitloop naar buiten heeft.

Succes met de bevalling!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:57

Ik zou haar gewoon op de wei laten bevallen. Dan kan ze heen en weer lopen en een eigen plekje opzoeken.
Ik weet niet of je een sloot hebt maar zet daar dan even een draadje voor zodat de kleine er niet in kan glijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:02

snachts in de wei bevallen heeft niet mijn voorkeur omdat je ze dan heel moielijk in de gaten kunt houden.

Ik heb ze ook 24/7 buiten en een als het spannend wordt komt er ook ineens een mooi pak stro in de stal en gaan ze snachts binnen. Ik voer gewoon een paar plakken hooi elke nacht. en heb totaal geen last van koliekgevallen.