Wondjes in de hals.... Wat aan te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Wondjes in de hals.... Wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:44

Hallo,

Mijn paard heeft heel veel kleine wondjes in zijn hals. Ik heb het idee dat het van het spelen komt, het zijn er ook best veel. Weet iemand wat ik hieraan kan doen, en of er een middeltje voor is?

Alvast bedankt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:53

Wat voor wondjes bedoel je precies?Heb je misschien een foto?

silfie35

Re: Wondjes in de hals.... Wat aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:54

een beetje bobbeltjes zeg maar. Niet van die open bloederige wondjes. Maar wel korstjes...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:00

Is de huid echt stuk of niet,veel bobbels kunnen namelijk ook betekenen dat ze wat "branderig" is van het voer of gewoon simpelweg gebeten is door insecten ;)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:54

Had mijn paard ook..trok vanzelf weg :) Wel nieuwe vacht, je ziet alleen wel dat er iets lichtere plekjes zitten.
Je kunt cribbox proberen maar dat lijkt me niet zo geschikt voor de sociale omgang van je paard, wilt niemand hem meer kriebelen... :(:)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:16

En daarnaast is die cribbox wel zo vreselijk vies, vet en smerig: dat wil je niet op je paard smeren!

Bij de buren staat er ook een paardje die daar nog maar net is, en die heeft het ook. Ik weet wat je bedoelt, maar zijn een soort schaafwondjes. Dus eigenlijk is daar niets tegen te doen. Althans, ik vind het persoonlijk onzin om dat te behandelen. En voorkomen kun je het ook niet als je een wildebras hebt staan.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:50

Dat heeft die van mijn precies het zelfde, ik houd dit toppic even bij :D.

wizpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:02

hm.. ik smeer als het een schaafwondje is altijd uierzalf op, werkt perfect!
maar ja... je kunt het niet zo beoordelen wat voor plekjes het zijn, hm...lastig

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:27

hhm kan ook van takken zijn heeft die van mij ook (van de bomen) of van horzels ofzo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:35

Heb je toevallig een ruin? Mijn ruin staat sinds een paar weken in de kudde met 1 andere ruin en 3 merries, waarvan eentje een veulen heeft. En de twee ruinen hebben onderling de merries verdeeld, daar kwamen de nodige schermutselingen bij kijken. Mijn paard is ernstiger getroffen dan zijn vriend omdat de andere ruin dominant is en een eczeemdeken had :+ Wanneer de verhoudingen eenmaal duidelijk zijn zul je dit soort "vecht"wondjes ook niet meer hebben. Brandnetelzalf werkt trouwens heel goed voor dit soort wondjes, het herstelt de huid en zelfs die jaap in het gezicht van mijn paard begint alweer behaard te worden. Gewoon vos, geen witte haren :)

Maar goed, dit is wat ik me kan bedenken. Heb je misschien een foto van de wondjes? Want het kan natuurlijk net zo goed een allergie/overgevoeligheid oid zijn ;)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:03

hestejente schreef:
Heb je toevallig een ruin? Mijn ruin staat sinds een paar weken in de kudde met 1 andere ruin en 3 merries, waarvan eentje een veulen heeft. En de twee ruinen hebben onderling de merries verdeeld, daar kwamen de nodige schermutselingen bij kijken. Mijn paard is ernstiger getroffen dan zijn vriend omdat de andere ruin dominant is en een eczeemdeken had :+ Wanneer de verhoudingen eenmaal duidelijk zijn zul je dit soort "vecht"wondjes ook niet meer hebben. Brandnetelzalf werkt trouwens heel goed voor dit soort wondjes, het herstelt de huid en zelfs die jaap in het gezicht van mijn paard begint alweer behaard te worden. Gewoon vos, geen witte haren :)

Maar goed, dit is wat ik me kan bedenken. Heb je misschien een foto van de wondjes? Want het kan natuurlijk net zo goed een allergie/overgevoeligheid oid zijn ;)

ja het is inderdaad een ruin, en staat met drachtige merrie in de wei, staat nu inmiddels apart met veueln. Ik hoop dat het op de nieuwe stal beter gaat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:15

Het zou natuurlijk ook om die merrie te doen kunnen zijn geweest, hoogdrachtige merries schijnen anders te ruiken. Was in onze groep, waar kort na mijn paard een pas bevallen merrie + veulen (die al wel in die groep stond maar elders geveulend had) kwam te staan. Inmiddels is de boel weer rustig en allebei de ruinen spelen graag met het veulie en zijn ook met elkaar de dikste vriendjes :D Succes met je paard, hopelijk is het nou over met de wondjes :)