weiland....wie kan een weiland oordelen...dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katjaaaa

weiland....wie kan een weiland oordelen...dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:08

hoiii

mijn paard staat bij een kennis op weiland. Maar dat weiland stond als het regende een stukje onder water. Zelf de eenden vonden dat lekker. maar daar krijg je toch wormbesmetting van?
Ook graasden de paarden VORIGE jaar niet normaal.....daar een hapje ...paar meter verder lopen...daaar een hapje. Zo gaat het de hele dag door.
Ze moete echt zoeken naar eten. Staan best veel bomen., distels, duingras, klavers, en weinig gemengd gras. ook stik het daar van de muggen. En een paard van een vriendin had daar vorige jaar 4 benen mok opgelopen....zo erg heeft ze t nog nooit gehad. Maximaal 2 benen op stal of andere weiland bij een boer.

Door wie kan ik het weiland laten keuren ? dierenarts? aid? dierenbescherming?of.....

alvast bedANKT.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:09

Ehm, het is toch JOUW keuze om je paard/pony daar te stallen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:11

Jij bepaalt toch hoe je paard er bij staat? Als je niet tevreden bent, vraag je om een ander stuk wei, of je verplaatst je pony zelf door hem ergens anders te zetten.

Dat er geeen gras staat is niet erg, aar er moet wel bijgevoerd worden, als dat gebeurd, is er geen probleem.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:12

:= Een dierenarts zal geen weiland keuren. Je kan altijd mest insturen om te zien of je paard besmet is met wormen(eieren) Een weiland moet altijd goed bijgehouden worden door de eigenaar, dat is iets wat veel paardeneigenaren vergeten. Een paard is een kieskeurige grazer (precies zoals jij omschrijft; dat doen alle paarden); ze laten grote lappen met gras staan, waar ze vaak mesten, terwijl de rest van de wei kaal gegeten kan zijn. Voor de zomer begint met kunststofkorrels gooien en tijdens de zomer regelmatig de mest verwijderen, het gras kortmaaien en de wei in stukken verdelen zodat de rest weer netjes kan groeien helpt om je land mooi te houden.
Maar zoals jij de situatie omschrijft zou ik mijn paard daar weghalen en ergens anders stallen.
Succes! :Y)

MarliesV

Re: weiland....wie kan een weiland oordelen...dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:14

Wordt het land uitgemest of niet?

En wie zorgt er voor bemesting in het voorjaar?

Als dit niet gebeurd dan moeten hier afspraken over gemaakt worden.
Een weiland keuren heeft geen zin als je zelf al kan zien dat het er niet goed bij ligt. Eerst is proberen het op te knappen en anders verhuizen zou ik zeggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:15

Mest opruimen, daarna goed kort maaien en bemesten
En de paarden er een tijdje niet op laten

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:56

mest wordt niet verwijderd. ik heb mn paard samen met mn broer. Die vind dat het weiland er goed uitziet. maar ik niet. Dus ik wil iemand....erbij halen...om het weiland te oordelen. Zodat ik gelijk heb dat hetweiland slecht is :D

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:56

weiland wordt nooit bemest.ik wil een deskundig er bij halen....aleen ikm weet niet wie :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:30

Deskundige kost geld.

Met gewoon uitmesten en in het voorjaar bemesten met bv kunstmest kom je al een heel eind.

Anders misschien een boer vragen uit de buurt als je er een kent. Die hebben vaak er het meeste verstand van.

Natuurlijk kan je grondmonsters laten nemen maar dit zegt niet zoveel over hoe het gras ed er bij staat.

Maar gezien je vorige topics wist je dit van te voren. Waarom zet je dan toch je paard daar neer?

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 16:50

omdat dat weilandje in de duurt staat :o :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:49

Van wie is het land. En welke afspraken zijn er gemaakt over het onderhoud? Als ik zou vinden dat het land niet goed is zou ik aktie ondernemen om het land wel goed te krijgen (of bij te voeren) en anders een andere plek zoeken voor mijn paard.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:50

Als jij het weiland niet goed vind dan moet je je paard daar gewoon weg halen ;)
Die dingen je beschrijft die in het weiland staan. Daar is helemaal niets ergs aan.. Ze moeten alleen wel worden bijgevoerd en ja, haal de mest weg uit het land. Al doet de eigenaar van het land dat niet kun je dat zelf wel doen.. Dat scheelt ook weer.. Verder kun je ook proberen andere afspraken over dat land met de eigenaar te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:31

je een bodemmonster laten nemen en laten onderzoeken, als je op google zoekt zal er vast wel een lab uit komen wat dat doet

aan de hand van die uitslag kun je zien of de bodem in goede conditie is en wat er kwa bemesting nodig is
verder, als er niet uitgemest word zal de bodem waarschijnlijk wat zuur zijn, dn zal er kalk nodig zijn ,
en onkruid kun je zoveel mogelijk zelf verwijderen

(hier zijn we nu met de hand een giga bult zuring uit de weides aan het trekken :roll: )

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 05:28

er zijn afspraken gemaakt over het weiland. We moeten zelf de meste laten liggen :?
Ze krijgen kraanwater te drinken,,,,wordt elke dag bijgevuld. Op een gegeven moment hebben ze het lekkere gras enz. gegeten en vorige jaar werd mn de paard van een vriendin erg mager...ze moest haar paard zelf elke dag bijvoeren met Hooi+ muesli/biks (1 kg) zodat zij niet mager werd.

Na een tijdje hebben ze alles volgpoept en daar waar ze gepoept hebben gaan ze niet eten. Weiland word elke dag steeds kleiner en kleiner . zodra er niks meer srond zouden de paarden bijgevoerd worden door diegene diedat weiland huurt. Dir is vorige jaar niet gebeurd. Ookals zij mn vriendin dat haat merrie mager werd |( (het is dat ze zelf bijgevoerd had....anders was ze elke dag magerder geworden)

Als de paarden op dat weiland staan....kan je toch niet meteen een mestonderzoek lsten doen?

Er staan echt veel distels en jonge bomen en duingras....en witte klavers.

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 05:29

bedankt allemaal voor jullie info :D