ik ben er onlangs op geattendeerd door de buurman van waar de stal staat dat ik de urine van mijn paard (hengst) deugdelijk dien af te voeren. ik heb maar één paard, en laat de ontlasting die hij laat gaan in zijn stal de grond in lopen; deze stal staat echter op erfscheiding, de buurman is bang dat zijn grond verontreinigd raakt. kan hij mij ellende bezorgen als ik zo door blijf gaan en/of zou ik gedoe met bepaalde instanties krijgen, of welke instanties moet ik daarover benaderen? de gemeente weet mij weinig zinnigs te vertellen. het is toch zo dat het een huisdier is en ik er maar eentje heb, daardoor niet perse alle mest hoef op te vangen en de urine de grond in kan laten lopen?
groetjes en bedankt alvast!
joyce B
in Nederland moet je ook bij 1 paard een vloeistof dichte vloer hebben in een sta om bodemverontreiniging te voorkomen. Bij een schuilstal geldt dat geloof ik weer niet.
Ook de mestopslag moet zo gemaakt zijn dat je voorkomt dat de bodem vervuilt. Dat betekend vloeistofdicht, of wisselen van plek om de zoveel tijd met een vochtopnemende tussenlaag en iets wat de hoop afdekt tegen regenwater.
Als ik jou was zou ik rekening houden met de buurman en de bodem van je stal op zijn minst bestraten, eventueel een rubber mat erover en strooisel erin om de urine op te vangen. Beter een goede buur dan een verre vriend, en als hij moeilijk gaat doen kun je problemen krijgen en veel gedoe. Zou hem liever te vriend houden.
hinta
Geplaatst: 12-06-09 13:53
je kunt aan de buurman voorleggen, dat je de stalvloer dicht wilt maken zoals joyce schrijft en vragen of hij daarmee accoord gaat. je zegt dat de stal OP de erfscheiding staat, dat kan ook een reden zijn om hem te vriend te houden. succes.
mijn gemeente zegt dat het in principe niet hoeft, gezien het maar één paard is. ik ben echter bang dat ik zometeen andere instanties (i.v.m. milieu) op mijn nek heb, ik vraag me dus af onder welke wet mijn buurman mij kan beet nemen als ik het zo laat staan; julie enig idee welke instanties hij zou kunnen gaan benaderen? dan zal ik daar eens navraag gaan doen.
hinta
Geplaatst: 13-06-09 08:53
je kunt contact opnemen met de rmd (regionale milieu dienst) en hen vragen naar de voorschriften. ook kun je dat aan de gemeente vragen of ze je dat (schriftelijk) willen toezenden. ik heb zelf ook iets dergelijks gehad, staat zo maar ineens de rmd op de stoep met een paar grote politieagenten (wel grappig, ik meet maar anderhalve meter, maar dat wisten zij niet!). alles gecontroleerd, moest enkele aanpassingen doen aan mijn mestplaats, maar verder kon alles zo blijven. in overleg hebben we een termijn afgesproken dat de veranderingen gedaan werden en daarna kwam de rmd dat checken. alles oké.