Jaarling 24/7 in de wei ( ziek geweest)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Jaarling 24/7 in de wei ( ziek geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 07:19

Ik zit een beetje met een dilemma.
Ik sta met mijn 2 paarden merrie van 11 jaar en haar dochter van 1 jaar bij een vrouw op haar boerderij, de paarden hebben het hier echt supper goed. Het enige probleem is we hebben wei maar absoluut geen gras meer.
Mijn jaarling is het afgelopen jaar erg veel ziek geweest, de dierenarts had de hoop op de zomer gelegd, hij zei met lekker veel gras komt ze wel weer bij.
Nu hebben wij het probleem dat het gras nu gewoon al op is, de wei is 1 blubber bende en eigenlijk te klein om echt fulltime op te grazen.
Samen met de vrouw van de boerderij zijn we naar en oplossing gaan zoeken, en kwamen we uit op een stuk wei iets verderop. Hier staan een aantal paarden in een kudde, en hier zouden ze best mogen.
Alleen nu het volgende, mijn jaarling heb ik altijd in de nacht op staal staan, ze heeft dan de tijd op lekker wat bij te eten en ze staat droog. In de wei waar wij naartoe kunnen gaan is geen schuil mogelijkheid aanwezig.
Hebben jullie raad voor mij, of willen jullie alstublieft tegen mij zeggen dat ik niet zo moet miepen.

Het is dus of jaarling lekker met moeders de wei op met lekker veel gras maar geen schuilstal, of staan waar ik nu sta en geen gras maar wel een stal.
Het is wel zo, als ik nu weg ga dan wordt ze wei waar ze nu in staan bijgezaaid voor in het najaar, als ze dan terug naar stal komen hebben ze ook hier weer lekker gras.

Britt

Re: Jaarling 24/7 in de wei ( ziek geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:24

Verhuizen :j
In een kudde staan kan een paard ook veel goed doen! Bovendien, mocht het nou écht niet werken tussen die andere paarden oid, of het blijkt dat je veulen er niet beter van wordt, kan je altijd nog terug toch? Vraag of de eigenaresse van de boerderij een proeftijd van een paar weken wil aanhouden voor ze gaat zaaien zodat je nog van gedachten kan veranderen?

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:26

je kunt haar in die wei misschien bijvoeren, als daar een mogelijkheid voor is natuurlijk
Ik weet niet hoever de wei lopen is anders zou je nog kunnen overwegen om haar snachts alsnog op stal te houden
Maar als het straks weer wat beter wordt kan ze best 24/7 de wei op hoor
En het is ook wel fijn als ze straks in het najaar weer wat gras hebben

Dus ik denk dat ik haar lekker met moeders op de wei zou zetten maar let wel goed op of het klikt met de andere paarden

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 07:38

Het is te lopen maar te ver om haar iedere avond naar huis te halen.
Bijvoeren ga ik wel doen, ik rij er gewoon iedere dag heen om bij te voeren.
Ook moet ik aan het idee wennen dat er niet heel de dag iemand toezicht heeft.
De vrouw waar ze nu staan is 9 van de 10 keer altijd thuis, dus is er heel de dag controle.
Waar ze dan komen te staan kunnen alleen de mensen die ook hun paarden op die wei hebben controlen, weet niet hoe sterk ze ook naar andere paarden kijken.
Zelf woon ik te ver weg om 2 x per dat er heen te rijden, werk full time dus gaat ook lastig worden.

Ik wil zedan over 2 weken brengen, hoop dat het weer dan wat beter is en blijft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:46

ik zou ze lekker de hele zomer op de groep op dat weiland zetten, en in het najaar weer terug naar de boerderij.
de jaarling even extra in de gaten houden, heeft ze minder weerstand doordat ze ziek is geweest?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:47

mijn jaarling staat samen met een ander jaarling nu in dit seizoen ook dag en nacht buiten, dat is echt geen enkel probleem.
kun je een stuk van de wei afzetten zodat dit kan herstellen? gaat heel hard nu in dit seizoen, zodat ze snel weer thuis kunnen staan?
Hier heb ik ook niet veel gras maar dmv strook begrazing kan ik ze dagelijks vers gras aanbieden en groeien de andere weitjes ondertussen weer aan.

succes

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:56

Je moet niet zo miepen :+
Gewoon lekker in die kudde zetten, in de zomer is het voor paarden echt geen ramp als ze niet kunnen schuilen! Als het 2 graden is en windkracht 6, dan is het vervelend ;)
Onze paarden hebben zomers ook regelmatig geen afdak, aangezien ze dan in een andere wei staan. Geen punt, als er maar schaduw van de bomen is! Droogblijven is in deze tijd van het jaar geen issue, daar is het veel te warm voor!
Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:59

Niet zo Miepen hoor(haha),gewoon lekker tussen de kudde zetten komt echt wel goed.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:07

haha bedankt hoor.
Ik ben nooit z'n zeur geweest met mijn paarden, de oudere merrie staat altijd buiten weer of geen weer zonder deken.
Dit veulen ben ik tot 2 keer toe bijna verloren dus ben gewoon heel voorzichtig geworden.
Het gaat nu gewoon erg goed met haar, ze is levendig en niet ziek meer.
Als er iets fout gaat als ze bv ziek is ofzo mag ze altijd naar stal komen dus dat is geen probleem.
Ik denk ook dat het haar wel goed doet lekker op het gras, en goed voor haar ontwikkeling in een groep.
Ze staan nu bij ons in een vaste kudde jaarling, moeder, haflinger en een shet jaarling.
Ik moet gewoon niet miepen, zal best even slecht slapen worden de 1e paar nachten als het weer eens aan het regenen is :-)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:09

Bovendien, als ze zich goed ontwikkeld in de groep en dag en nacht buiten is, vliegt haar weerstand ook omhoog! ;)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:15

Ja dat is ook waar. Het is gewoon zo lastig, paard zal het heerlijk vinden alleen ik voer me er zo rot onder.
Plus ik moet een aantal mensen van de wei zien te spreken en vragen of die mij willem bellen als 1 van mijn paarden ziek is bv.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:25

Hebben jullie eigenlijk altijd toezicht bij de wei waar je paard staat?
Of ook alleen als je er zelf bent.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:31

Nee niet altijd. Dat kan ik niet vragen van de staleigenaren :D Maar de paarden staan aan een wandelpad richting het bos, dus er lopen veel mensen langs met honden etc. Die weten allemaal van wie de paarden zijn en zullen echt wel alarm slaan als er iets mis is. Verder zijn er nog wat stalgenoten die het wel opvalt als mijn paard ziek is! En tja, verder moet je je er niet zo druk over maken, je paardje is erg ziek geweest, maar over het algemeen zijn ze echt niet zo snel ziek. Mijn paard is nu 7 en heeft alleen een keer een slokdarmverstopping gehad, verder niets. ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:46

Wees maar niet bang als je paarden in de groep gaat en het gaat niet goed dat ze je niet bellen! allemaal paardenmensen!.
Er is NOOIT altijd toezicht op de wei. of er moet een opa´tje ofzo lekker zitten kijken enzo.!

en van een beetje regen enzo krijgen ze helemaal niks.! dus lekker op die wei. veulen lekker laten spelen, groeien en lekker latten staan daar.! moeders kan je wel mee rommelen, en laat kleine huppel lekker zich voleten daar en knap worden! evt gooi je er paar x een vitamine spuit in! helpt ook nog wel is.

ik zou het doen!

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:51

Ik ga het ook gewoon doen.
De mensen in mijn omgeving brengen wij ook erg aan het denken. Door jullie kan ik een beetje helder nadeken :-)
Van die vitamine spuit is een goed idee, die dingen heb ik altijd standaard liggen, dus kan haar best zo af en toe z'n ding geven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:55

Nee wij hebben ook geen 24 uur toezicht hoor, ze staan wel bij huis, maar die mensen hebben niks met paarden :n
Gaat de hele kudde op de wei bij de rest? Dan hebben ze sowieso al een aantal paarden die ze kennen, dat is ook wel prettig :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:58

Ik zou het doen, moeder is er toch bij, en dan kijken of het klikt met de rest van de groep, laat het lekker volvreten, en bijkomen, te veel beschermen en afzonderen, zal het niet altijd goed doen, en je bent er toch dagelijks, en je mag van de boerin altijd binnen zetten voor als het erg is, met regen enzo, gewoon voor je gevoel.

Dus wat houdt je tegen?, gaaf van de boerin dat ze meezocht naar een oplossing en er is ook een goede oplossing.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 09:30

Ze gaat de wei op met moeders en de haflinger. De shet blijft bij huis samen met nog een paard van een andere eigenaar. Dus ze gaan met z'n 3en.
Dan nog even over het voeren, normaal gesproken kreeg ze altijd 3 keer per dag 1 kilo veulen brok , nu kom ik natuurlijk maar 1 keer per dag, hoeveel zal ik haar dan die 1ne keer geven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:54

ik zou ipv veulenbrok gewone brok geven, maar dat is mijn mening maar.
maar ik heb eens gehoord dat een paard niet meer als 2 kilo tegelijk goed kan verwerken.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:03

Ze krijgt ook eigenlijk geen veulenbrok maar pavo podo grow.
Ik kan haar bv wel als ik kom 1 kilo geven en net voor dat ik weg ga weer 1 kilo, er zit dan zo ongeveer 2 á 3 uur tussen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:05

als je die mogelijkheid hebt zou ik het zeker zo doen. dan kan je zelfs nog zeggen doe 1,5 kilo als ik kom en voor ik ga nog 1,5 kilo, dan heeft ze gewoon de hoeveelheid die je dr normaal ook gaf.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:24

Jeetje 3 kilo brok voor een veulen??
Dat kan je toch niet menen hoop ik.
Ik zou als ze dalijk op het gras staan niks meer aan brokken geven.
Weet je dat brokken geven, echt slecht is voor je paard zeker als ze niet werken om het te verteren.
Ik heb hier 3 pony's in het gras maar krijgen echt geen brokken erbij hoor. Super slecht gewoon!! Dan is hooi geven een veel beter idee ;)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:29

het beestje zit midden in de groei dus voer minderen ga in zeker niet doen ja misschien 1 kilo minderen.
Ik ga haar gewoon 1 a 1,5 kilo voeren als ik kom, en het zelfde voor ik weg ga. kom ik een keer maar kort geef ik gewoon 1,5 kilo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:31

je overweegde toch om een regendekentje te gaan gebruiken hé? dan is geen schuilhok niet zo'n ramp onze paarden kunnen ook niet schuilen of uit de wind gaan staan, maar van zodra de temperatuur onder 12 graden duikt, veel wind en kans op regen, dan gaan de regendekens op.
3kilo brok lijkt mij toch ook redelijk veel voor een jaarling en een paard kan maar een beperkte hoeveelheid in 1x opnemen, de rest poepen ze gewoon terug uit. Ik denk als je 2kg op 2uur tijd wil geven dat dat zelfs al veel is en erg belastend het spijsverteringsstelsel.
toch succes met je keuze

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:33

ok midden in de groei, maar als je teveel krachtvoer geeft, kunnen ze ook te snel gaan groeien met alle gevolgen van dien, bovendien gaan ze nu ook meer voedingsstoffen uit het gras (meer dan hooi) kunnen halen en dat kon het tot hiertoe niet, dus dat moet je ook incalculeren.