van stal veranderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

van stal veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 08:01

Ik heb nu nog een verzorgpaardje, maar binnenkort word dat mijn eigen paard. Vrijdag gaan we praten wanneer ik haar kan kopen. Dit zal voor mijn verjaardag in juli zijn.

Waar ze nu staat, staat ze de hele dag op de wei! In de zomer 24/7, en in de winter gaat ze de nacht op stal.
De stal is heel klein, er mag nu bijna geen stro in, en hij is al een keer ingestort. Ook is er geen licht.
De wei is in de winter best netjes, maar in de zomer komt het onkruid letterlijk tot mijn oren! De bak is dan bijna niet berijdbaar, en hij is zomer en winter erg zwaar. Nooit nat, das wel een voordeel!

Nu zou ik haar graag pension zetten, en op 2 minuten van mijn huis is er 1! Gisteren wezen informeren, en ik ben er eigenlijk al zo goed als uit!
Alleen er is 1 maar: Beauty mag de hele zomer op de wei, en als ik dat zou willen dus de hele dag! En evt de nacht (Maar de nacht wil ik haar graag op stal) Ze word iedere dag uitgemest, 5 keer per dag gevoerd en in de wei gezet, en er ook weer uitgehaald.
Er zijn 2 pony's die ook de hele dag op het land staan, en daar mag ze dan bij.
Alleen; in de winter is er geen weidegang! Beauty is nu gewend om ongeveer 8 uur op de wei te staan in de winter. Natuurlijk mag ze wel in de paddock, en ik zorg ervoor dat ik haar er in de winter langer uithaal.

Maar nu mijn vraag; Zou ze hier ongelukkig van worden? Dat weet je eigenlijk niet van te voren, maar is dit een erg grote overgang, of kan dit makkelijk?

Verder hebben ze binnen en buitenbak, en afspuitplaatsen en noem maar op! Voor mij gewoon ideaal, omdat er hier licht is, en waar ze nu staat niet. Dan zou ik er in de winter dus al niks mee kunnen! Dan moet ik haar met een zaklamp uit de wei vissen en voeren! En alleen op mijn vrije dagen en op zaterdag zou ze dan gereden worden. Dan is ze dus ook al haar bespiering weer kwijt!

Dus nu wilde ik graag jullie mening! Wat denken jullie? Kan dit?

Sweety1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:06

Ik zie niet in waarom je haar niet zou kunnen verhuizen hoor. Als je er voor zorgt dat ze in de winter genoeg beweging krijgt is er niks aan de hand ! :j

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 08:14

in de winter krijgt ze zoiezo genoeg beweging omdat er hier licht is, en ik dan dus wel wat met haar kan! Waar ze nu staat totaal niet. Alleen vraag ik me af of ze kan wennen al 4 maanden lang op stal staan zonder gras?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:32

Als deze stal je fijn lijkt zou ik het absoluut doen :j

Er is toch een paddock waar ze in kan spelen? Als ze maar minimaal even een uurtje de benen kunnen strekken is dat al fijn hoor.Je kunt altijd nog wat grazen aan de hand in de berm ;)
Mijn paarden hebben in de winter ook geen gras,land is bagger.Daar komt ook nog eens bij dat er in de winter weinig voedingswaarde in het gras zit.

Mijn jongens waren gewend om 24/7 buiten te staan en nu staan ze 's nachts binnen.In de zomer gaan ze na het ontbijt naar buiten en voor het avond eten naar binnen.In de winter hangt het van het weer af hoelang ze buiten staan...soms maar 1 of 2 uurtjes.Daar zijn ze inmiddels ook gewoon aan gewend hoor.Ze zijn enorm vrolijk :D

Je paardje wend wel aan de situatie en de stal is zo dicht bij huis dat je al snel even langs kunt gaan om een beetje extra aandacht aan je paardje te geven :D DOEN!!

petitparis

Re: van stal veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:37

Als je paard enkele uren op de paddock mag zie ik er geen graten in. Er zijn ook pensions die speciaal met zo'n winterpaddocks werken om te voorkomen dat de volledige wei wordt kapot getrappeld en je in de zomer geen gras meer hebt.
Vraag of het een probleem is dat je je paard hooi bijgeeft op de padock, dan kan ze misschien wel een 8 uur per dag buiten blijven. Een paard moet in de eerste plaats z'n bezigheid hebben en niet te lang zonder iets te knabbelen staan.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:38

het lijkt mij ook geen probleem, als ze idd haar benen maar even kan strekken in de winter. en dat kan dus.
ik ga in het najaar hetzelfde doen. maar dan de reden dat ik haar dichterbij huis heb.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:41

Ik zou lekker verhuizen. Ik denk niet dat ze der ongelukkig van zou worden zolang jij maar zorgt dat ze der beweging en liefde krijgt! Maar in ieder geval alvast gefeliciteerd!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:42

Is het trouwens beauty uit je profiel?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:45

Ooooo...wat slordig van mij :o Gefeliciteerd natuurlijk met je paardje ;) :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:21

haha, het is idd Beauty uit mijn profiel! :D Ik ben er echt helemaal blij mee, en kan aan niks anders denken :o

8 uur lang op de paddock kan niet. Ze mogen er een uur instaan, omdat ze er maar 1 hebben, en er meerder paarden zijn. Ik kan dit wel combineren met een ander paard, dan staat ze er 2 uur op.
Maar als ik haar s'avonds eerst gewoon een uur lekker laat ravotten, kan ik ook nog een uur rijden, en is ze er zoiezo 2 uur uit geweest!

Ik twijfel eigenlijk helemaal niet meer, ik wil dit gewoon graag! :D Ik kan iedere minuut van de dag mijn paardje kroelen!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:27

Ik weet niet hoe groot die paddock is maar in de zomer gaat ze met nog 2 anderen de wei op.
Kun je in de winter dan niet met die 2 anderen in de paddock?
Dan kunnen ze met zn 3en al 3 uur per dag naar buiten.

Verder zal dat vast wel goed komen met dat op stal staan hoor.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:36

De paddock is wel groot zat voor 3 paarden. Want de pony's waar ze waarschijnlijk mee op het land gaan zijn kleiner. Die zijn 1.25, en 1.37. Beauty zelf is volgens mij 1.38! Dus dat kan makkelijk! :D

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:14

Nou, dan is dat ook een idee om voor te stellen toch? Dan heb je drie uurtjes buiten en uurtje rijden, zit je aan de 4 uur!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:17

Als je paard elke dag een dagdeel in de paddock komt, liefst met andere paarden en een pluk hooi, en je komt daarnaast zelf ook nog op een ander dagdeel waarbij je het paard ook uit de box haalt voor aandacht en beweging, dan zal het waarschijnlijk niet een probleem zijn. 1 uur vrij buiten vind ik te weinig, 4 uren buiten met daarnaast nog op ander moment ook nog uit de box vind ik acceptabel.

Ik zou het ook combineren met die andere pony´s. Veel gezelliger, en als de ruimte het toelaat (en bij een paddock waarin ze ook de ruimte hebben om te spelen, kan dat al snel) moet dat geen probleem zijn. Ik heb hier een paddock van 16 bij 16 met 4 paarden. Voor het uitrennen en rijden maak ik gebruik van de bak, maar deze ruimte is genoeg voor wat basisbeweging.

Ik heb de paarden hier aan huis en ze staan het hele jaar door buiten dag en nacht, zowel in de wei als in de paddock met schuilstal. En als ze een tijd niet op de wei kunnen omdat het te nat is wennen ze altijd snel, al vinden ze het natuurlijk heerlijk om elke dag een paar uurtjes te grazen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:36

Ik zal haar ook in de winter zeker iedere dag een half uurtje zoiezo meenemen om aan de kant van de weg te grazen. Na het rijden ofzo. Dan heeft ze lekker een poosje buiten gestaan, en ook nog wat gras binnen gekregen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:27

Ik zou het noooooooit doen zoals je het in je eerste post stelt , weidegang / vrije beweging is voor mij echt heilig , dan màg je je paard niet onthouden of afnemen vind ik.

Ik zou in de winter minimaal 4 uur vrije beweging per dag , samen met minimaal 1 vriendje , dan ook als minimale eis hebben voor een stalling. En dan ook nog zeker in de zomer minstens halve dagen op de wei.

Voor minder vrijheid zou ik het absoluut niet doen. Het gaat om het thuis van je paard , 4 uurtjes vrije beweging per dag en kunnen spelen en rollen en doen is toch wel het minste dat je je paard zou moeten bieden. Dan staat hij namelijk nog een kleine 20 uur opgesloten in zo'n hokje te wachten tot hij er eens uitmag....waardeloos leven vind ik dat voor om het eender welk dier.

Luxe voor jezelf voor je hobby is leuk , maar voor het paard is het zijn thuis en dat weegt zwaarder :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:57

Ik ben vandaag op de stal geweest, helaas kon ik de eigenaresse nergens vinden.
Ik weet eigenlijk nu niet meer hoelang ze op de paddock mogen. Zondag is dat 1 uur, maar doordeweeks gaat het in getallen. Dus nr 1, 2 etc. Ik ga dat allemaal navragen, want ik wil haar van de winter ook zeker wel een uur of 4 eruit hebben :j
Maar dat gaat makkelijk lukken hoor! Want er moet wat te regelen vallen met die 2 andere ponytjes, die samen met haar in de paddock kunnen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:25

Maak er wel hele duidelijke afspraken over hoor dat je daar zeker van bent :)

Als je bij een stal komt kijken kan vaak alles , maar als je er eenmaal staat....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:27

pmarena schreef:
Maak er wel hele duidelijke afspraken over hoor dat je daar zeker van bent :)

Als je bij een stal komt kijken kan vaak alles , maar als je er eenmaal staat....

Hele goede tip! :j Mijn ervaring is idd dat het soms behoorlijk kan tegenvallen als je er eenmaal staat, echt harde afspraken maken van te voren anders valt t voor beide partijen tegen straks en dat is jammer! :j

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:44

hey!

als je paard elke dag gewoon na buiten gaat is het toch geen probleem??

p.s mooi paard zeg! wauw!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:33

Duidelijke afspraken moeten zeker gemaakt worden! Daarbij wil ik veel weten, want ik wil het beste voor mijn paard! Straks ga ik weer langs, en waarschijnlijk gaat ze 8 Augustus over!

@ bloempje: Dankje :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:21

Het hoeft niet perse wei te zijn in de winter als ze maar buiten komen, dit mag dus ook een paddock zijn.
Op de meeste plaatsen mogen ze in de winter niet op de wei.
Dus als je paard op de nieuwe plek in de winter gewoon de hele dag buiten mag in de paddock waarom niet.
Klinkt goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:22

Ik zie dat het maar een uur per dag is dat zou ik niet willen, dat is veel te weinig

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:12

ja ik zou het lekker doen. Alleen wel zoals al eerder gezegt goede afspraken maken van te voren zodat je weet waar je aan toe bent en niet achteraf misschien wat narigheid tegen komt. Succes!!!!!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:42

Dus je gaat verhuizen?
Een goede keus lijkt me dat voor jou en voor Beauty ook.
Denk dat ze het er prima naar der zin gaat hebben ;)