Kleine kuilbalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Kleine kuilbalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:25

Ik heb altijd grote ronde balen kuil gehad voor de winter voor mijn ponys. Probleem is, dat de voersnelheid bij mij te laag ligt en ik dus altijd een gedeelte van het pak weg kan gooien.
Nu zijn er tegenwoordig ook kleine baaltjes, dus ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
Normaal ben ik ongeveer 6 grote balen nodig, de kuil is zo droog dat het tegen hooi aan zit, dus dan zullen zulke pakken 350 kilo wegen?
Maar hoeveel gaat er ongeveer in de kleine baaltjes, uitgaande van dezelfde kwaliteit kuil (even droog)?
En wat zijn de kosten per pak dan ongeveer?
Ik ben al aan het zoeken naar een loonwerker die kleine baaltjes perst, maar kan op internet al niks vinden, dus ik wilde het even hier proberen, voordat ik alle loonbedrijven bijlangs bel :D
Zijn er misschien ook mensen die een loonwerker in het westen van Groningen/oosten van friesland weten die deze baaltjes perst?
Hoop vragen, maar alvast bedankt voor de moeite.

Palmera

Re: Kleine kuilbalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:10

De loonwerker hier in de buurt (totaal uit de richting van jou) perst in opdracht van de boeren en de landeigenaren. Dus dan zou het geen zin hebben om de loonwerker te benaderen. Benader eens de boeren. Want die willen het misschien werl verkopen.
Indien je wel zelf land hebt: bijna alle loonwerkers persen alle afmetingen die gangbaar zijn. Die hebben die machines daarvoor.
Je overige vragen kan ik je geen antwoord op geven. Succes!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:29

In de kleinste baaltjes gaat ca. 35 kilo. Heb ze ook al eens een slag groter gehad, daarin zit ca. 60/70 kg. Dan krijg je de zgn. midibalen, die zullen ca. 150 kg (?) wegen. Dan de grote van idd 350/400 kg.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:34

Ik heb altijd kleine baaltjes van ong. 35 kilo. Ik betaal meestal zo'n 6,50 per baaltje (vaak wel inclusief bezorging dan)
Ik verbruik per jaar ong. 40 baaltjes per pony denk ik. Maar ik voer alleen in de winter bij, want in de zomer heb ik meestal voldoende gras.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:39

Wij betalen ook 6,50 per baal en ze worden bezorgd :) Wij voeren ook de kleine balen omdat die grote niet snel genoeg op gaan.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:40

femke27 schreef:
De loonwerker hier in de buurt (totaal uit de richting van jou) perst in opdracht van de boeren en de landeigenaren. Dus dan zou het geen zin hebben om de loonwerker te benaderen. Benader eens de boeren. Want die willen het misschien werl verkopen.
Indien je wel zelf land hebt: bijna alle loonwerkers persen alle afmetingen die gangbaar zijn. Die hebben die machines daarvoor.

Hier in de buurt is er maar 1 die kleine balen kan wikkelen. Dus niet elke loonwerker heeft zo'n kleine balen wikkelaar. Want dat is wel heel anders dan een grote balen wikkelaar.
Ik denk trouwens dat de prijs van kleine balen gewikkeld je nog wel tegen gaat vallen. Want je gebruikt (in vergelijking met een grote baal) veel folie voor weinig voer. En dat folie is ook niet goedkoop. Als je t echt wil weten hoeveel voer er in zon klein baaltje gaat moet mn werkgever even vragen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:31

Ik betaalde 8€ voor baaltjes van 40-50kg.
Ben er wel tevreden over. :j

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:11

Zilvermoon schreef:
femke27 schreef:

Hier in de buurt is er maar 1 die kleine balen kan wikkelen. Dus niet elke loonwerker heeft zo'n kleine balen wikkelaar. Want dat is wel heel anders dan een grote balen wikkelaar.
Ik denk trouwens dat de prijs van kleine balen gewikkeld je nog wel tegen gaat vallen. Want je gebruikt (in vergelijking met een grote baal) veel folie voor weinig voer. En dat folie is ook niet goedkoop. Als je t echt wil weten hoeveel voer er in zon klein baaltje gaat moet mn werkgever even vragen.

Ik heb een eigen stuk land(vergeten te vermelden, was wel handig geweest om te zeggen).
Ik weet dat ik met kleine baaltjes duurder uit ben, vandaar ook dit topic.
Ik was wel benieuwd naar de prijs van het persen van die kleine balen, omdat ik van de grote wel weet hoeveel het kost en hoeveel ik nodig ben. Dus dan kan ik even kijken hoeveel meer dat gaat kosten en of ik dat er voor over heb. Gooi nu ook best veel weg en dat is ook zonde. En grote balen kosten mij heel veel werk, want als ik ze open maak, kunnen ze niet zo blijven staan, dan broeien ze binnen een week. Dus haal er heel veel uit en dat sla ik op in de schuur. En dan voer ik eerst nog zoveel mogelijk uit het pak. Maar daar gaat zo ontzettend veel tijd in zitten. Dus wil best wat meer kwijt zijn, als ik daarmee van deze problemen af ben. Dus probeer even een overzicht te make.

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:49

prijs vorig jaar die ik via via heb gehoord was 3,50 voor persen en wikkelen formaat hooipakje, en gewicht tussen de 30 en 50 kg afhankelijk hoe nat het gras is.

Prijs voor persen en wikkelen midibalen, ronde kleine balen, passen door een deur is me verteld ;) Ongeveer 7 euro per baal.

Wat kost het persen en wikkelen van grote ronde balen bij jullie?
Hier zo'n 12,50 excl. BTW vorig jaar. Ben wel benieuwd naar andermans prijzen.

Ik zit in Zuid-Oost Friesland, De prijs van de midibalen persen was van iemand uit Frieschepalen, dat is vlak naast provincie Groningen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:56

Ik was vorig jaar voor de grote balen geloof ik €15,- kwijt, maar daar zit alles bij in zeg maar. Persen, wikkelen en zetten ze de balen ook nog ergens neer, incl. BTW.
Heb ook nog over midibalen nagedacht, maar die zijn al niet meer te tillen, en als ze die stapelen, kan ik er niks mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:01

Ik voer grote balen, maar heb ook wel hele kleintjes gehad (formaatje hooibaaltje) en een tussenmaat van 100 kilo (die dus de trailer in en uit zijn te rollen).

Voor de hele grote betaal ik 35 euro. Het tussenmaatje 20 en de kleintjes 6,50. De grote voeren uiteraard veruit het goedkoopst als je er door kom.
Een grote voer ik ong 10 dagen mee, een middenmaatje een dag of 6 en van die kleintjes gaan er 2 op een dag doorheen (dus dat laatst valt af, dan betaal ik mee echt scheel).

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:02

opa hier is voor balen van 350 kilo al 27 euro kwijt per pak! achterlijk duur die loonwerkers!

hij was voor 10 balen 2 weken terug bijna 300 euro kwijt!

maar idd ik heb ook die kleine baaltjes gezien lijken me wel handig als je idd niet zo veel voert

maar hoelang doe jij over een pak van 350 kilo dan?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:02

hier zijn kleine baaltjes ook niet te doen
zijn eens wezen rekenen toen pff dan ben ik in no time arm!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:09

Hangt een beetje van het land en van het weer af, maar omdat ze altijd buiten staan, grazen ze nog bij, dus dat scheelt ook. Afgelopen winter met 2 d-ponys(merrie en veulen van vorig zomer) en een a-welshje, die maar een plukje per dag kreeg, deed ik een dikke 3 week met een pak, maar daarvan werd zoveel weggegooit, dat ik makkelijk nog een week of zelfs wel 2 had kunnen voeren. Dus zit voor een maand in zeg maar.

Die tussenmaatjes, zijn die er ook rond dan? Ik ken alleen de rechthoekige tussenmaat.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:12

Ja je hebt ook ronde kleine baaltjes :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:21

En die wegen dus zon 100 kilo als ik het goed heb begrepen?
Dan is dat misschien ook nog een idee

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:03

moeten ze rond zijn ?

ik voerde met 350 kilo meestal 3 weken in de winter

met goed weer en de wei erbij was ie 5 weken laten ook nog wel goed hoor!
is t te nat t pak in gegaan bij jou?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:07

Wij (waar wij ons kuil halen dan) hebben idd ook kleine ronde baaltjes en die wegen 100 kilo.
Alleen zitten we een beetje uit de richting voor jou (Utrecht). Wij betalen 16 euro voor zo'n baal
en het is ook bijna hooi zo droog is het. Ik vind het een uitkomst als je niet zo veel paarden
hebt :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:12

Voor de kleinste foliebaaltjes betaal ik ca. 7,50.
Voor de iets grotere heb ik vorig jaar 6,50 betaald. was helaas 1 malig.
Voor de grote ronde (ca. 300 kg schta ik) betaal ik 20,00, voor de iets grotere 4kante (350 a 400 kg) betaal ik 22,50. Alles incl. bezorgen en btw.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:57

hiboune schreef:
moeten ze rond zijn ?

ik voerde met 350 kilo meestal 3 weken in de winter

met goed weer en de wei erbij was ie 5 weken laten ook nog wel goed hoor!
is t te nat t pak in gegaan bij jou?

Nee hoeven niet perse rond te zijn, vroeg het meer omdat ik die nog nooit gezien had ;)
Kuil was vorig jaar goed droog het pak ingegaan, zat tegen hooi aan. Maar uiteindelijk zit er wel schimmel onderin het pak en kon ik het weer weggooien. Geen idee waar dat vandaan komt.
Kleine baaltjes doe ik denk ik maar niet, dan ben ik 2x zo duur uit en dat wordt me een beetje teveel van het goeie. Dus kijk nu even verder voor die tussenbalen.

Oh iedereen toch nog weer bedankt voor het reageren. Ben al stukken verder