. Kennelijk ligt het in een gebied waar nogal veel vraag is naar weiland, want verschillende mensen hebben me al gevraagd of ze er hun paard(en) mogen weiden. Ik heb zelf geen paard en ook niet de wens om er binnenkort één aan te schaffen. Ben vroeger bijrijder geweest van verschillende paarden, heb wel ervaring. Maar ik heb dus geen ervaring met weilanden, dat regelde de eigenaar in kwestie meestal.
Vandaar een paar vragen en het leek me een goed idee om die neer te leggen bij mensen die het kunnen weten: paardeneigenaren.
Dit om een beter beeld te krijgen van wat je allemaal af kunt spreken met mensen die gebruik maken van je wei.- De wei is de afgelopen jaren vrij slecht onderhouden. Onkruid, paardenplekken, molshopen, harde bodem. Kortom: als ik lees in andere topics wat je moet doen om een wei te onderhouden, dan moet er best wat aan gebeuren. Laat je dat over aan degene die gebruik maakt van de weide? Of doe je het zelf en vraag je pacht om uit de kosten te komen? En hoeveel is dan normaal?
- wat kan je afspreken over dagelijks onderhoud als mestballen opruimen, slepen e.d.?
- een meisje wil het graag om haar paard op te weiden en erop te rijden. Mij lijkt dat de weidegrond van het rijden niet beter wordt. Is dat zo? En zo ja: is het normaal om af te spreken dat je niet mag rijden in een weiland?
- Is het uberhaupt wel handig om paarden op je wei te hebben (los van het gegeven dat ze erg leuk zijn). Ben je qua onderhoud niet beter af met bijvoorbeeld schapen of koeien (ook die hebben zich namelijk gemeld
) - het is natuurlijk maar een kleine wei, met die 5000m2. Wel een droge wei. Hoe intensief kan je zo'n wei laten begrazen? Hoeveel paard(en), hoe vaak, hoe lang?
- nog meer dingen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt!

Voor schapen of koeien maakt niet zoveel uit. Dan heb je er zelf helemaal geen gedoe of omkijken naar. Paardenmensen zijn veel lastiger.
Ik herken dat wel van vroeger.