weiland (ver)huren: wat spreek je af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefbeesje

weiland (ver)huren: wat spreek je af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:07

Sinds enige weken ben ik in het bezit van een huis met weiland. Nouja, weiland... het betreft zo'n 5000m2, zonder stal :+ . Kennelijk ligt het in een gebied waar nogal veel vraag is naar weiland, want verschillende mensen hebben me al gevraagd of ze er hun paard(en) mogen weiden.

Ik heb zelf geen paard en ook niet de wens om er binnenkort één aan te schaffen. Ben vroeger bijrijder geweest van verschillende paarden, heb wel ervaring. Maar ik heb dus geen ervaring met weilanden, dat regelde de eigenaar in kwestie meestal. :+ Vandaar een paar vragen en het leek me een goed idee om die neer te leggen bij mensen die het kunnen weten: paardeneigenaren. :o Dit om een beter beeld te krijgen van wat je allemaal af kunt spreken met mensen die gebruik maken van je wei.

- De wei is de afgelopen jaren vrij slecht onderhouden. Onkruid, paardenplekken, molshopen, harde bodem. Kortom: als ik lees in andere topics wat je moet doen om een wei te onderhouden, dan moet er best wat aan gebeuren. Laat je dat over aan degene die gebruik maakt van de weide? Of doe je het zelf en vraag je pacht om uit de kosten te komen? En hoeveel is dan normaal?
- wat kan je afspreken over dagelijks onderhoud als mestballen opruimen, slepen e.d.?
- een meisje wil het graag om haar paard op te weiden en erop te rijden. Mij lijkt dat de weidegrond van het rijden niet beter wordt. Is dat zo? En zo ja: is het normaal om af te spreken dat je niet mag rijden in een weiland?
- Is het uberhaupt wel handig om paarden op je wei te hebben (los van het gegeven dat ze erg leuk zijn). Ben je qua onderhoud niet beter af met bijvoorbeeld schapen of koeien (ook die hebben zich namelijk gemeld :P )
- het is natuurlijk maar een kleine wei, met die 5000m2. Wel een droge wei. Hoe intensief kan je zo'n wei laten begrazen? Hoeveel paard(en), hoe vaak, hoe lang?
- nog meer dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt! :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:18

Wij hebben op 5000m2 4 pony's en 1 paard gehad.
Met het weer van dit jaar wil het gras echt niet groeien en moeten we ze dus dagelijks bijvoeren.
Ik denk dat 5000m2 beter is voor een stuk of 3, uiterlijk 4 als het pony's zijn. Bijvoeren is voor rekening en regeling van de huurder dan.
Het ligt er denk ik maar net aan wat jij er aan wilt uitgeven en doen.
Wil je zelf niets doen, dan moet je de prijs gewoon laag houden en ze zelf voor alles laten zorgen.
Wil je dat de wei er op en top bijligt dan zou ik het incl verzorging aanbieden; dus zelf weideonderhoud doen, water bijvullen en indien nodig hooi bijvoeren.
Maar daar heb je zelf misschien ook weer extra spullen voor nodig en opslagplaats voor hooi.
Als jij wilt dat er mest wordt geruimd en de wei wordt gesleept zou ik het zelf doen; als ik een weiland huur heb ik echt geen zin om verplicht mest te rapen als ik daar geen zin in heb of het niet nodig vind en om te slepen heb ik geen spullen voor.
Het rijden in een weiland is prima, ze gaan ongetwijfeld toch niet rijden als de wei te nat is ivm gevaar op uitglijden.
Je kunt dat denk ik wel afspreken; dat zolang de wei het toelaat ze gewoon mogen rijden.
Misschien zou je wel een stuk zand om kunnen laten keren en afzetten als bak, dan hebben ze daar een plek om te rijden.
Jouw huurprijs gaat dan uiteraard omhoog om die kosten eruit te krigjen en ter vergoeding voor die extra luxe.
Je kunt het beste een zomerseizoen aanhouden qua verhuur zodat het in de winter niet vertrapt wordt. Dan zou ik aanhouden mei tot of (afhankelijk van hoe nat het dan is) t/m oktober.

De huurprijs ligt er maar net aan hoe jouw wei er bij ligt.
Is het al omheind of moet dat nog gebeuren?
Als jij het doet kun je de prijs hoger doen, als zij het moeten doen blijft jouw prijs lager.
Ik zou zelf zorgen dat de wei er netjes bij ligt, heb je ook geen problemen met dat mensen er zelf spullen in stoppen en dan evt. mee willen nemen als ze weggaan en jij dan weer een blote wei hebt. Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar weidegang is hier zo'n 50euro per maand per paard en dan is de wei gewoon netjes voor elkaar en met een bak erbij.

Ik denk trouwens dat je als je zo min mogelijk gedonder wilt enz je het beste schapen kunt nemen.
Met een goede omheining heb je daar behalve water geven eigenlijk geen omkijken naar.
Denk wel dat je meer kunt vragen aan paardeneigenaren trouwens, als je er 3 of 4 pony's/paarden op hebt lopen voor E50pppm krijg je denk ik meer dan van 1 schapenboer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:23

Tja, lastig, tis eigenlijk net wat je er eventueel zelf aan wilt spenderen. De wei ongebruikt laten liggen, schiet ook niet echt op. Verhuren levert ook niet zo heel veel op. Voor zowel koeien, schapen als paarden dient er een ander soort omheining te komen. Wie doet dit, betaald dit? Het voordeel van schapen is, dat deze alles eten en de wei er in principe het mooist bij blijft liggen (heb ik tenminste altijd zo begrepen).
Op 5000m2 kunnen op zijn hoogst 2 paardjes lopen, als deze er 24/7 in staan en dan nog moet je veelal splitsen zodat 1 stuk weer kan aangroeien. Ook is een schuil gelegenheid m.i. een must bi paarden, ook al zijn het een paar bomen die beschutting bieden tegen wind, regen en zon. Dan zit je nog met het drinkwater.
Verpachten levert niet zoveel op, we hebben hier een stuk van 8000 m2. De vorige eigenaar verpachtte het in 1e instantie ook voor 900,00 per jaar aan een boer. Een tijd terug hebben wij het kunnen kopen. Je zou ook kunnen overwegen om het stuk 2 a 3x per jaar te laten hooien en de balen dan verkopen. Geen idee of dat dit winstgevend is.

opisop_shop

Re: weiland (ver)huren: wat spreek je af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:31

op zijn hoogst 2 paardjes op 5000m2?
Ik meende dat de stelregel altijd was minstens 1000m2 voor 1 paard?
Daaro zei ik dus 3 en hoogstens 4 zodat je nog wel voldoende gras overhoudt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:31

Veel paardeneigenaren hebben zelf ook geen idee hoe ze weilang moeten onderhouden en de kans dat de wei er niet mooier op wordt is groot.
sloten bijhouden,onkruid bijhouden, overkapping met of zonder opslag,spullen,schrikdraad of hekken etc etc

Slim is om op te schrijven wat je niet wil en aan de hand daarvan kijken wat de mogelijkheden nog zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:46

Wij hadden eerst 4000 m2 ter beschikking voor 2 paarden en dat is echt onvoldoende (gras) als ze elke dag (dus ook winter) daarop lopen. Die van ons staan 's nachts op stal. Nu hebben we dus 8000 m2 en dat gaat prima. Op dit moment wat gras teveel, maar van de winter hebben ze het wel nodig. Ik hoef dan in principe niet bij te voeren. In augustus zet ik een deel af (zo'n 5000 m2), zodat het nog ff lekker kan doorgroeien en daar mogen ze dan de winter maanden op.
Volgens mij is de stelregel 10.000 m2 (dus 1 ha) voor 1 paard 24/7 op de wei (?).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:52

Wat ik je als eerste aan wil raden is om de weide niet te verhuren. Laat ze het gras maar kopen. Zo voorkom je dat de huurder meer rechten op kan eisen dan eigenlijk in eerste instantie overeen is gekomen.

Zoals superwomen als zei weten paardeneigenaren vaak niet hoe ze een land moeten onderhouden. Laat het over aan een boer, die pakt dat stukje gras ook zo mee in zijn onderhoud.
Een boer heeft er meer verstand van en jij hebt er vrijwel geen omkijken naar.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:55

opisop_shop schreef:

5.000 m2 is een halve hectare dus 1.000 m2 is een flinke achtertuin ;)
Heb zelf een halve hectare en daar heb ik behalve twee haflingers een bak op en twee weilanden. En dat is echt maximaal wil je je gras goed houden. En ik haal elke dag de mest uit de wei, anders zou het echt rap achteruit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:31

Als ik jou was, zou ik de wei aan een boer verhuren :j Voor schapen of koeien maakt niet zoveel uit. Dan heb je er zelf helemaal geen gedoe of omkijken naar. Paardenmensen zijn veel lastiger.

Nadeel van schapen : die beesten bleren, ik weet niet in hoeverre de afstand tussen wei / huis is? En ik vind ze zelf net iets meer ruiken dan koeien. En je moet er vaker naar kijken omdat, (als ze nog niet geschoren zijn) als een schaap op z'n rug ligt, dan moet je hem ff omdraaien, want dat kan ie niet zelf.

Dus ik zou gewoon voor koeien gaan :j Veel leuker en makkelijker :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:37

Ik denk ook dat schapen het beste voor je land zijn. Ze houden het netjes kort en verwijderen ook het onkruid. En je hebt er veel minder last van dan van paarden.
Een paardenwei onderhouden is lastig. En het vraagt veel onderhoud. Verder zijn mensen met paarden veel op de wei en heb je minder privacy.
Een boer die zijn schapen bij je weidt, komt 1 x per dag controleren en verder houd je je privacy.

Wij hebben zelf 5000 m2 en daar lopen 2 paarden 1,5 uur per dag op (ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid mag dat niet langer) de rest van de dag zorgen 17 schapen en lammetjes voor het onderhoud van het land.

liefbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:43

he, fijn al die tips. Het gaat me niet zozeer om de poen hoor. Ik wil gewoon graag dat het er netjes bij ligt, dat ik er niet teveel gezeur van heb en ook niet toe hoef te leggen op de kosten.

@ fjornina: het gras kopen? Als in "ik kweek het gras, de boer mag kuilen/hooien"?

Schaapjes is dus makkelijker... Hmmm, misschien ook een overweging. Een groot deel is al schapengaas. Een heel leuk paard dat ik ook af en toe mag rijden is natuurlijk ook een optie. :D Of een paard en een paar schapen... Kan dat samen?

@Maja: paardenmensen lastiger. _O- Ik herken dat wel van vroeger.

Als ik voor de paarden ga, begin ik gewoon met 1. En als het dan goed gaat maken we er 2 van. Meer hoeft echt niet voor mij, als ik jullie ervaringen lees. Maar schapen of koeien (ja leuk!) kan ik ook eens overwegen. Ook goed voor de visuele afwisseling met al die paarden in de buurt.

@janouk: van die privacy, daar had ik niet aan gedacht. Goeie van je! En wat te denken van al die meisjes te woord staan die aanbellen omdat ze het paard dat er staat willen verzorgen... 8)7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:45

opisop_shop schreef:

Met 5000m2 red je het echt geen hele zomer met 3 of 4 paarden dag en nacht...
Ik heb zo'n 1,5 ha nodig voor dat aantal en dan heb je nog kans dat je bij moet voeren.
Ik heb 3ha en gebruik het overige land om te hooien in de zomer. In de winter heb ik alles nodig voor slechts enkele uurtjes gras per dag.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:55

liefbeesje schreef:
Schaapjes is dus makkelijker... Hmmm, misschien ook een overweging. Een groot deel is al schapengaas. Een heel leuk paard dat ik ook af en toe mag rijden is natuurlijk ook een optie. :D Of een paard en een paar schapen... Kan dat samen?

Als ik voor de paarden ga, begin ik gewoon met 1. En als het dan goed gaat maken we er 2 van. Meer hoeft echt niet voor mij, als ik jullie ervaringen lees.

Paarden en schapen kunnen heel goed samen. Bij ons staan er paarden, schapen en een paar koeien op 1 weiland. Al jaren en nog nooit problemen onderling gehad.

1 paard/pony zou ik niet doen. Paarden zijn kuddedieren.
Er is een hele campagne bezig van de dierenbescherming dat je paarden niet in hun eentje moet zetten ;)
Dus als je voor paarden/pony's gaat, zou ik altijd kijken of je er twee op kan zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:56

liefbeesje schreef:
he, fijn al die tips. Het gaat me niet zozeer om de poen hoor. Ik wil gewoon graag dat het er netjes bij ligt, dat ik er niet teveel gezeur van heb en ook niet toe hoef te leggen op de kosten.

@ fjornina: het gras kopen? Als in "ik kweek het gras, de boer mag kuilen/hooien"?

@Maja: paardenmensen lastiger. _O- Ik herken dat wel van vroeger.

Als ik voor de paarden ga, begin ik gewoon met 1. En als het dan goed gaat maken we er 2 van. Meer hoeft echt niet voor mij, als ik jullie ervaringen lees. Maar schapen of koeien (ja leuk!) kan ik ook eens overwegen. Ook goed voor de visuele afwisseling met al die paarden in de buurt.

@janouk: van die privacy, daar had ik niet aan gedacht. Goeie van je! En wat te denken van al die meisjes te woord staan die aanbellen omdat ze het paard dat er staat willen verzorgen... 8)7

paarden zijn kuddedieren en is 1 dus niet vriendelijk.
Schapenhouders zijn meestal niet zo dol op paarden, omdat ze achter de schapen aan kunnen gaan rennen.
schapengaas is gevaarlijk voor paarden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:01

ik heb bijna een hectare en er staan 3 grote pony`s op
1 pony is niet van mij, deze huurt een plekje op hetw eiland
Ik doe al het ondrhoued, als de wei erg slecht is, kun je misschien ervoor kiezenom om te ploegen en helemaal opnieuw in te zaaien.
Mest halen we er allemaal samen uit, de bijrijder, de huurder en ik ook.
Water bijvullen doen we ook gezamelijk, op de wei zetten en eraf halen hebben we nu een regeling voor, en als de 1 niet kan doet de ander het.
Onderhoud aan omheining, nieuw hooi bestellen, kunstmest en alle andere dingen doe ik en betaal ik .
hun leveren een vaste brijdrage per maand. Ene maand hou ik geld over, in winter moet ik geld bijleggen

Ik zou afspraken make over het rijden, aangezien de wie kapot gaat als er intensief in gereden gaat worden. Ik pacht de grond, dit betekdn dat ik aan de boer betaal, maar verder alles zelf moeten. Hiervoor heb ik per maand gehuurd, en was het weideonderhoud van de vehruurder, schoonhouden ed was voor mezelf

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:03

liefbeesje schreef:

Jij zorgt dat er gras staat en degene die dat wil kopen zorgt dat er evt. meer opbrengst van te halen is. Met boeren is dit altijd vrij makkelijk te overleggen.

Wij heben dezelfde constructie toegepast op onze 2,5 ha grote winterweide. Wij zorgen dat er uberhaupt gras staat, maar de rest is voor de boer. Hij hooit het meestal een aantal keer en vervolgens gaat er een groepje van 8 a 10 pinken op. Daar hebben we de hele periode (april t/m oktober) geen omkijken naar. Ik meen dat hij een euro of 600 betaald in totaal hiervoor. Je wordt er dus niet rijk van, maar het gras blijft er wel netjes bij liggen. Wij hebben dan ook als voordeel dat het voor hem geen probleem is om wat mest oid op de andere weides te gooien.

liefbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:44

Nou, ik leer er weer een hoop bij. Paard niet alleen zetten... OK. Eigenlijk wel logisch. In het aanpalende weiland staat een paardje alleen en dat ziet er ook wel sneu uit.

Ik denk dat ik voor de schapen of het hooien ga. Die privacy zit ook in mijn achterhoofd. Die wei zit wel aan mijn tuin en als iemand daar elke dag in de weer is...daar heb ik ook niet echt zin in.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:07

Maya schreef:
Als ik jou was, zou ik de wei aan een boer verhuren :j Voor schapen of koeien maakt niet zoveel uit. Dan heb je er zelf helemaal geen gedoe of omkijken naar. Paardenmensen zijn veel lastiger.

Nadeel van schapen : die beesten bleren, ik weet niet in hoeverre de afstand tussen wei / huis is? En ik vind ze zelf net iets meer ruiken dan koeien. En je moet er vaker naar kijken omdat, (als ze nog niet geschoren zijn) als een schaap op z'n rug ligt, dan moet je hem ff omdraaien, want dat kan ie niet zelf.

Dus ik zou gewoon voor koeien gaan :j Veel leuker en makkelijker :D

:+ Wel eens naast een tochtige koe geslapen? 8)7 Daar wordt je pas gestoord van, als schapen niet bijgevoerd worden, bleren ze ook niet. Dat doen ze vnl als ze eten verwachten rond een bepaalde tijd.
Wel opvallend dat de meeste mensen paarden afraden, een optie om een weitje te huren, top toch? Ik zou er niet te zwaar aan tillen, er zijn een heeeeeeeeeleboel relaxte paardenmensen. De vervelende zetten hun paard meestal niet 24/7 buiten :D (En ja, hier generaliseer ik enorm :+ )
Als je geen mensen om je huis wil, zou ik het ook niet verhuren. Dieren moeten nou eenmaal dagelijks verzorgd worden, ook schapen en koeien!
Heb je daar geen zin in, lekker laten hooien en er verder niets mee doen. Vind je het leuk om dieren rond je huis te hebben, kan je het verhuren of zelf wat beestjes aanschaffen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:43

Maar hooien door een boer en schapen weiden gaat prima samen. Daar kan je met een boer goede afspraken over maken.
De meeste boeren zijn blij met een extra stuk weidegrond waar meer toezicht is, omdat je erbij woont, voor de wat kwetsbare lammetjes. Elk jaar heb je wel een aantal lammetjes die wat meer toezicht nodig hebben de eerste maanden.
En het is zo''n zalig gezicht die kleine lammetjes in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:05

Tochtige koeien hebben elkaar om zich te vermaken :)*

Wij hebben zelf koeien, en in het verleden wel eens schapen te logé gehad. Een koe is af en toe aan het zeuren, maar schapen bleren veel meer.