Welke bomen planten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Welke bomen planten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:55

We gaan langs ons weiland wat bomen planten zodat de paarden in de zomer wat schaduw hebben. We zoeken dus bomen die er tegen kunnen om in de volle zon en wind te staan. Uiteraard niet giftig zijn, en daarnaast bv vliegwerend zijn en misschien zelfs eetbare vruchten heeft.

We hebben al een geschikte gevonden; walnotenboom.

Maar er zijn er vast meer, eucalyptus lijkt me ook een handige boom, wie weet er meer?

tamary

Re: Welke bomen planten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:10

Berk, wilg. Anti vlieg/mug : hazelaar, vlier, catalpa.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:05

Even een stipje...........
Hoe zit het met een eik? Weet dat de eikels buikpijn kunnen veroorzaken

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:22

blad en de groene eikel bevatten (giftig) looizuur

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:23

wilg is heel makkelijk te stekken weet ik :)
en is zeker niet giftig voor paarden,,

zorg echter wel dat ze er niet bij komen want ze eten de hele bast er af :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:25

Katwil, gewone wilg vind ik persoonlijk de fijnste bomen met paarden, bovendien zijn ze niet duur en groeien flink. Catalpa zou ik niet doen ivm de bonen/zaden die eraan komen..

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:29

wilg: is pijnstillend, en paarden eten er automatisch van als ze zich een beetje slecht voelen;
Berk: hetzelfde, pijnstillend
Den: zeker als je paard een beetje ademhalingsproblemen heeft, zeer nuttige boom. Opent de longen
Eucalyptus: niet zetten als je paard astma heeft, maakt het erger.
Eik: sommige paarden kunnen ertegen, anderen sterven ervan, na het eten van de eikels. Zou het risico niet nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:39

Groene eikels zijn inderdaad gevaarlijk, als ze eenmaal bruin en dus rijp zijn kan het met mate geen kwaad.
Den / naaldbomen : niet voeren aan drachtige dieren, geeft risico op abortus.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:42

Wilg is prima en doet het ook goed op natte weiden. Je kan ze ook heel makkelijk stekken (gewoon een stok van een wilg in de grond steken, schiet makkelijk). Je moet ze wel goed afschermen want paarden zijn er dol op! De bast eten ze er zo af. Voordeel: als er tijdens een storm of onweer takjes afbreken, dan zullen de paarden die wel opeten - hoef je geen hout te sprokkelen om je weide proper te krijgen!

Garth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:49

wilgen gaan wel maar laten nogal hout vallen in de bak
ik zou elzen doen, worden in de praktijk verreweg het meest gebruikt
je kunt ze gebruiken als lage en hoge haag, maar ook als boom

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:15

Interessant. Wij willen ook nieuwe aanplant gaan doen en zijn naar hetzelfde op zoek.
Alleen vallen bij ons berk, wilg en hazelaar af. Die hebben we er juist uit gedaan om dat ons paard voor deze 3 allergisch is.

Garth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:29

elzen zijn ook niet eens zo duur
er is vast wel een kweker in de buurt, anders weet ik er nog wel één

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:30

Notenbomen zijn toch ook goed voor naast de paardenwei? Zitten geen muggen bij dacht ik.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:37

Mijn baas heeft een wilgenboom. Alles ligt vol met afgewaaide wilgentakken...verschrikkelijk.

In de ene wei heb ik berkebomen staan. Maar die wil je ook niet dicht bij huis hebben staan. Mijn buren 2 huizen verderop hebben een oprijlaan met berken. Ik heb nu al overal die kleine berkezaadjes liggen en dat gaat nog maanden zo door, zucht. Elke keer sta ik weer de vensterbanken in huis te vegen...zucht.

In de andere wei heb ik appelbomen staan. Ze beginnen nu (na 3 jaar) pas echt vruchten te geven. We dachten echter dat we hoogstam gekocht hadden (ivm de paarden leek ons dat beter) maar er is maar 1 die er echt als hoogstam uitziet, een groeit net omlaag en de ander is maar middelgroot. Nadeel daarvan is dat de paarden dus ook aan de appels kunnen komen en ik er dan vervolgens weer bijna geen overheb voor eigen gebruik. :Y) . Maar goed, als er genoeg gras op de wei staat, dan eten ze niet echt aan de bomen (nu nog niet in ieder geval, maar de appeltjes zijn ook nog maar ieniemienie). Dus fruitbomen gaat wel, als je vruchten wil hebben, maar hoogstam is dan het beste. Een hekje om de stam neerzetten, zodat de paarden er niet van eten, anders gaat de boom dood.

Buren hebben een walnotenboom, kersenboom, pruimenboom. Er valt wel eens wat bij ons over het hek en dan hoor je de paarden echt op de pitten van de pruimen/kersen bijten. Lijkt me niet echt goed. Maar ja, ze vinden het wel lekker :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:50

Ik zit met hetzelfde, wil dit najaar ook de rand van de wei (een stuk- want 2.5 hectare gaat een beetje ver) aanplanten. Wilgen zal ik er ook tussen zetten, maar die zijn niet wintergroen, en geven dus ook geen beschutting. Zal sowieso een mengeling worden...maar eucalyptus (vorig jaar 1 in de tuin geplant) heb ik goede ervaringen mee ! wintergroen, vliegwerend en groeit heel snel. Vorig jaar een spriet van 1.20cm hoog nu een bijna-boom van 2.20cm en 60cm breed (die paardenmest doet het goed he !) die zal ik zeker ook in de border gaan planten, kosten bij www.pelcmans.be (merksem, rijkevorsel) maar 2.75euro

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:08

Wij hebben twee wilgen staan, een notenboompje en een meidoorn. Allemaal erg jong nog.
Bij de wilgen inderdaad gewoon een tak van de boom gehaald en in de grond gezet.

Hoe zat het nu ookal weer met kastanje? Waren die nu wel of niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:03

Kastanjes kunnen geen kwaad. Groeien ook relatief vlot.

Wilg vind ik zelf erg fijn, enige nadeel is dat die zeker 20-30 jaar nodig hebben wil je een beetje fatsoenlijke boom hebben.

Rondom de paddock staat een wilg, een eik geloof ik, een kastanjeboom, en nog twee kastanjes / wilgen die moeten 'groeien'.

In de wei stikt het van de notenbomen. Binnen 5-10 jaar heb je daar een leuke boom van. En verder laagstam fruit, kastanjes enzo.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:09

De stof die pijnstillend is in Wilg staat op de dopinglijst...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:38

Wij hebben allerlei peren en appelbomen in de wei. Maar die groeien niet erg snel.. Er staan er namelijk ook een paar jonge tussen, die worden nog niet echt groot ;)

De stof die in de wilg staat staat idd op de dopinglijst, dus ik weet niet of het wel handig is om daar voor te gaan? Weet natuurlijk niet wat jij allemaal doet met je paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:40

En dan nog, een paard vreet echt niet zoveel van de wilg dat ie er onder invloed van raakt, en zoveel wordt er volgens mij ook niet getest op lokale wedstrijden op doping, dus dat argument is naar mijn idee vrij verwaarloosbaar.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:43

Ze krijgen het bij ons ook, maar niet als ze wedstrijden lopen.
Bij het snoeien gaan de takken in de paddock, maar niet in het wedstrijdseizoen.

Er komen steeds meer controles. Die zijn volkomen willekeurig.
In de endurance al verschillende keren mee gemaakt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:39

:j
Wilgen zijn hele fijne en veilige bomen die goed tegen insecten kunnen. (rupsen en andere ongedierte)
Ze groeien het lekkerst als ze bij een slootje mogen staan zodat de wortels voldoende vocht krijgen. Maar ook gewoon grasland. Droog land houden ze niet van en groeien ze ook niet snel. De echt oude wilgen die je ziet bij de sloten hebben een dikke stam van zo'n 2 meter hoog die binnen enkele weken weer zijtakken krijgen wat de schaduw maakt voor je paarden.

Laurierstruiken of bomen worden ook snel groot maar dat zijn zorgenkindjes. De rupsen en slakken zijn er gek op en de bladeren worden compleet kaal gevreten. "Spint" is ook gek op laurier (witte sluierwebben)

Populieren groeien ook extreem snel maar het nadeel van Populieren is dat ze extreem lange wortels krijgen. Dusdanig lang dat ze zelfs je riool kunnen bewortelen. Populieren zijn ook waterliefhebbers en staan graag langs een slootje. Nadeel van Populier is dat zodra ze hoger worden ze veel wind vangen maar om een 1 of andere reden maken die bladeren echt heel veel lawaai als de wind er een beetje op staat. Ze worden ook wel eens "lenige" bomen genoemd. Ondanks dat ze een dikke stam kunnen krijgen buigen ze wel flink mee met de wind/storm.

Persoonlijk zou ik voor de Wilgen gaan. :j Ze zijn niet schadelijk voor je paard, ze groeien niet zo snel als een populier maar voldoende om je paard schaduw te geven. Vogels zitten graag in een wilg omdat de takken dicht bij elkaar groeien waardoor ze makkelijk een nestje kunnen bouwen. Ieder jaar moeten de wilgen gesnoeit worden. Een paar takken kan je aan de paarden geven (vooral jonge paarden die hun tanden wisselen) maar de bladeren moet je er wel even afhalen en het liefst de takken pas geven als ze een maand op de grond hebben gelegen.

Tat_jana schreef:
wilg is heel makkelijk te stekken weet ik :)
en is zeker niet giftig voor paarden,,

zorg echter wel dat ze er niet bij komen want ze eten de hele bast er af :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:16

Wij hebben o.a. knotwilgen tussen de beide weides, ideaal. Ze eten zo nu en dan wat van de takken. Verder niet. In de winterdag knippen we er zelf takken af voor op stal 's avonds, zijn ze lekker even zoet mee, goed voor het gebit. Niks geen afbrekende takken etc in de wei. Wel eens in de 3 jaar snoeien, maar daar kun je hele leuke dingen mee doen: haag maken (afzetting), hindernissen etc.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:44

Heeft iemand nog een goed adres van een goed kwekerij?
Er zijn er zoveel!