Baal hooi bewaren zonder schimmel.. hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Baal hooi bewaren zonder schimmel.. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:34

Ik hoop dat het hier goed staat...

Wij worden er op stal steeds vaker mee geconfronteerd dat ons hooi gaat schimmelen lang voor de baal op is. We hebben van die ronde balen van zo'n 400 kilo die in zwart plastic zitten als ze worden geleverd.
Nu lees ik op het bokt-forum adviezen als:
"Altijd los hooi bovenop een stapel net geperst hooi leggen. Tot het dak een ruimte openhouden met luchtstroming. 1 kant moet open zijn. Nooit helemaal afdekken voor de broei. Net geperst hooi bevat nog veel water en doordat het water niet kan verdampen gaat het hooi schimmelen. Hooi dat in aanraking komt met de lucht, gaat schimmelen. De ventilatie moet optimaal zijn. Je kan zo hooi jaren lang bewaren, zonder dat het gaat schimmelen."
Op de site van CEbeco lees ik dat 'je het hooi moet laten broeien en de broei nooit voortijdig mag afbreken. Ook mag het hooi niet in aanraking komen met de lucht'
Lijkt me allemaal logisch maar waarom wordt het dan geleverd op een rol? WANT:

De ronde balen die wij hebben, zijn in principe zo gemaakt dat je ze kunt afrollen naarmate je ze opmaakt. Maar dan moet al het plastic eraf (perseffect weg) en dan komt er steeds een nieuwe laag hooi aan de zijkanten in contact met de lucht (schimmelbevorderend). Hoe rijmt dat met bovenstaande bokt- en Cebeco-adviezen? Moeten we de baal dan ingepakt laten en alleen de bovenkant openmaken en dan van boven naar beneden werken? Hoe doen jullie dat?

Voor de duidelijkheid: wij hebben geen hooischuur en dekken het hooi dus af met zeil. Wij hebben daarvoor zowel ademend zeil als waterdicht zeil.

Caira

Re: Baal hooi bewaren zonder schimmel.. hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:35

Hoe lang doe je over een baal?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:42

Zoals Caria waarschijnlijk ook al bedoeld. Misschien is het een idee om kleinere balen te gaan voeren. Zodat de balen op zijn voordat het kan gaan schimmelen. Schimmelen gebeurd pas na een aantal dagen. Pas de grootte van je balen aan, naar aanleiding van het voertempo.

Ook heb jij waarschijnlijk geen helemaal droog hooi, maar voordrooghooi, wat nog ietsjes vochtig is. Deze balen moeten eerst een aantal maanden dicht hebben gezeten om een proces door te maken, geen idee hoe dat precies gaat. Maar dat bedoelt cebeco waarschijnlijk.
Als je daarna de balen openmaakt moeten deze zo snel mogelijk opgevoerd worden, om schimmelen te voorkomen. Het is dus belangrijk dat je niet te grote balen voert. Ik zelf gebruik in de winter voor 3 a 4 paarden balen van ruim 100 kilo. Werkt prima, is allang op voordat het gaan schimmelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:44

Ik haal altijd al het zeil eraf, dus ook de onderkant. Hij ligt bij mij in de schuur op het droge beton. Ik rol hem niet af. Als ik het plastic er af haal, dan haal ik meteen het stuk waar schimmel zit weg, helemaal weg. Dat voer ik niet op en ik heb tot nu het geluk gehad dat dat altijd maar heel erg weinig was. Ik voer zo een rol binnen een maand, kans om te schimmelen heeft het niet, maar het is ook goede voordroog.

In de zomer zo droog dat het eigenlijk hooi is en in de winter het iets wat vochtigere, maar dan is mijn baal in 3 weken op.

Ik denk dat je niet zulke beste balen hebt en dan is het moeilijk om je raad te geven.

Als je je baal op een pallet legt, zodat hij niet op de grond ligt, scheelt ook al weer. Kan je geen afdakje timmeren? Ik denk dat het beter is om hem wel in de open lucht te houden. Afdekken is ook vocht vast houden en als het warm wordt gaat het broeien, zo krijg je ook schimmel in je brood als je je broodzak dichtdraait en in de warmte legt. Duurt een dag of 3 a 4 en je hebt schimmel in je brood.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:44

Rol de ronde baal helemaal uit en zorg dat hij zo koud en droog mogelijk blijft.

Het mooiste is om hem op een betonnen vloer uit te rollen.
Zo kun je er enkele weken mee doen. Zeker niet in de zon zetten!

Ik zie net dat je geen overkapping hebt.

Dan moet je hem ook gewoon helemaal uit elkaar halen. Al het plastic eraf halen.
Als er 1 gaatje van een cm in het plastic zit dan is het effect al weg.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:51

ik ben weer over gegaan op weidehooi voor de zomer, ze krijgen alleen s"avonds op stal,zelfs de kleine (mini) kuilbaaltjes gingen broeien door de warmte.
wel weer een gedoe, oude merrie moet het geweekt hebben vanwege hoesten van droog hooi.
in de winter doe ik 3 weken met 1 baal van 400 kg, maar zodra de temperatuur buiten warmer is,steeds de broei erin, en dan "midden" in de baal na 10 dagen??!! tja dan weer een bende in stal, want ik haal dan de baal uit elkaar en waar laat je het dan......
opstapelen als het kan. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:53

Ik heb een houten kist en daar gooi ik het losgetrokken hooi in. Misschien 2 kisten en dan heb je al veel van je hooi losgetrokken en heb je een plaatsje.

Trouwens ik voer veel hooi, zeker voor de nacht een dikke berg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:37

i de zomer voe rik hooi, vanwege dat probleem
ik heb geen afdak en heb al een suit elkaar gehaald om te drogen, en erna zeiltje erover gespannen, maar ffff daat kwam een hoop vanaf zeg

In de winter schakel ik wel weer over op plastic, dan voer ik ook meer en is zo`n baal in 10 dagen op

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:58

Ik heb nu voordroog wat zo goed als hooi in het plastic ging. Dat gaat goed, maar iets nattere voordroog gaat inderdaad broeien in de zomer. Ik haalde het plastic er helemaal af, de baal staat binnen in een kapschuur op een pallet en dan evt schimmelplekjes weghalen en rondom afwikkelen tijden het voeren. Zo komt er steeds een vers deel van het hooi aan de lucht en heb je minder stofvorming en schimmelvorming. Als het dreigde te gaan broeien van binnenuit haalde ik de kern eruit. Soms moest ik daarvoor eerst de buitenkant meer afwikkelen.

Kleinere baaltjes DROGE voordroog kan schelen, maar het beste is gewoon geperst, en niet gewikkeld, hooi voor tijdens de warmste maanden. Het droge voordroog bij mij heeft 3 a 4 dagen liggen drogen met mooi warm en droog weer. Met vochter en kouder weer en 1 keer regen op de eerste dag heeft het 7 dagen liggen drogen. Beide keren was de kwaliteit goed.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:15

jullie hebben trouwens voordroog en geen hooi!

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:14

Hmm, zie dat je niet van het beschimmelde deeltje perongeluk voert want de gevolgen kunnen onomkeerbaar zijn. Een vriendin van mij is zo haar pony verloren. Op een manege hadden ze dat gedaan, de eigenaar... Hij dacht van kan toch geen kwaad en 2 dagen later was de pony overleden, ze konden er niets meer aandoen.

Altijd even checken en de beschimmelde delen eruit halen.

Als dat vochtig wordt die voordroog en weer gaat opdrogen in zijn plastic lijkt het mij logisch dat het beschimmeld wordt uiteindelijk.

Best zien dat het op een droge plaats ligt en misschien kleindere balen bestellen die je wel op te tijd gevoerd krijgt, dat gaat waarschijnlijk een goede oplossing zijn.

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:49

Komt door vocht ;) dat trekt erin en dan gaat het schimmelen.