Vraagje over schuilplaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje1404

Vraagje over schuilplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:51

Hallo,

ik heb een vraagje hoe anderen dit hebben opgelost.
Wij kunnen een stuk land huren, waar we onze paarden 24/7 op zouden kunnen laten staan.
Het zou bijna ideaal zijn, vlak bij huis en redelijk ruim.Afrastering etc.wordt geregeld.Evenals een verharde plek, maar deze is wat aan de kleine kant..

Waar wij tegen aan lopen is dat er praktisch geen schuilmogelijkheden zijn, nu vind ik regen niet erg, maar storm en vol in de zon wel..

De gemeente geeft helaas geen toestemming om daar een schuur of overkapping neer te zetten.

Hoe hebben jullie dit evt.opgelost?

Wij denken aan bomen planten of iets dergelijks, maar misschien heeft iemand anders nog een goed idee????

zij

Re: Vraagje over schuilplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:52

zolang j iets kunt verplaatsen mag het wel... dan is het namelijk maar een tijdelijk iets...

verder heb ik wel eens gehoord dat mensen van strobalen een stevige muur maakten en dat met zeil overtrokken. dan is het geen schuilstal, maar een stapel stro in het land en dat mag wel :P

wel zorgen dat je dat op de een of andere manier wel stevig maakt natuurlijk ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:54

Bomen geven schaduw in de zomer. Maar ook die mag je niet overal planten! En misschien kun jij met je gemeente overeenkomen dat je b.v van 1 november tot 1 april een trailer of iets dergelijks op je land mag zetten als zijnde schuilstal. En dat je die in de overige maanden ergens anders stalt.
Wel vragen, want ook verrijdbare objecten mogen niet overal neergezet worden zoals Zij beweert. Bij mij in de omgeving mag er niets meer worden neergezet, dus ook niet verrijdbaar. Omdat ze willen voor komen dat het een soort wagenpark wordt! :D

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:55

Voor zover ik weet is een zeecontainer wel toegestaan omdat dat inderdaad verplaatsbaar is (vragen bij de gemeente is natuurlijk altijd wel handig zoals femke net zegt). Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel geld je wilt spenderen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:56

@femke: voor een trailer moet natuurlijk wel een auto staan.

maar eventueel zou je iets van een pergola/partytent achtig iets kunnen plaatsen.
al weet ik niet hoelang dat goed blijft staan

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:56

wat ik wel is heb gelezen was een advertentie in BIT is dat ze een schuilplaats neer kunnen zetten zonder dat je een vergunnig nodig heb. was van kunststof dus ook vijwel onderhoudsvrij

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:05

Nee, die zeecontainer konden de overburen al een paar jaar geleden verwijderen. En als je het zelf niet verwijderd komt de gemeente het voor je doen.

Het verschilt heel erg per gemeente.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:07

container mag dus niet
je kan evt wel met tentzeil een verplaatsbare stal maken, zie je hier in de omgeving steeds meer
of schuttingen in een L vorm plaatsen, zonder dak

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:08

http://www.rhmtrade.com/N_frame.html?ht ... rt_88.html

Dit is waarschijnlijk wat Lovekoos bedoelt. In principe mag dit ook gewoon niet. Tenzij je natuurlijk aan de gemeente gaat vragen of je voor het welzijn van je paarden in de wintermaanden zo'n ding mag neerzetten. En dan wel je belofte nakomen en het ding dus ook weghalen in de zomermaanden!

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:11

ja dat is wat ik bedoelde. Ik dacht omdat er stond dat je geen veregunning nodig had dat wel mocht... zal het voor de zeker heid inderdaad maar gaan vragen bij de gemeente

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:13

Het is en blijft natuurlijk een 'gebouw'. En daar vallen ze in bepaalde gebieden over. Hier bij mij mag ook niets. Ik heb mazzel dat ik een oude melkwagen heb staan waar al 20 jaar een vergunning op zit. En die vergunning nam ik bij de aankoop over.
Maar ik zie wel buren die van alles verzinnen om maar een schuilplekje te realiseren. En er mag bijna niets.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:14

schuilstal alleen in winter heb je ook niet veel aan
juist in de zomer gaan die van mij er vaker instaan ivm warmte en vliegen

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:15

als er verder niks mogelijk is voor een schuilstal zal je een paar bomen neer kunnen zetten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:22

Ik wil 4 lánge houten palen in een vierkant in de grond slaan en daaroverheen een (groen) zeil spannen... Ik heb gelukkig redelijk wat bossen langs mijn weide, waardoor deze schuilmogelijkheid niet zomaar zichtbaar is..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:45

kaatje1404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:40

top, jullie reacties.
Onze gemeente is echt lastig...dat kan ik helaas bij voorbaat al voorspellen,ik heb een aantal mooie en goede verrijdbare stallen gevonden, maar helaas mag dit dus ook echt niet.
Die balen stro vind ik wel een idee, evenals de paaltjes in de grond en een zeil spannen....die kun je weer makkelijk weghalen...maarre...ik sta nog steeds open voor ideeen hoor!

kaatje1404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:41

josie...zoiets is top!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:11

tenten mag ook niet altijd, maar het voordeel van die tenten vind ik dat je ze makkelijk weg kunt halen en weer op kunt bouwen. Als je ze dan alleen gebruikt in de periode dat het echt noodzakelijk is, dus langdurig nat weer, dan heb je minder kans dat ze het opmerken en moeilijk gaan doen.
Voor schaduw kun je tegenwoordig van die prachtige schaduwdoeken kopen. Met 3 stevige palen (of bomen) in de grond kun je die opspannen. Het materiaal deed me denken aan windgaas.
Ook windgaas kun je spannen tussen palen, eventueel schrikdraadje er langs zodat ze er niet doorheen banjeren. Je hebt windgaas in zwart en groen en als je dat plaatst bij een boomwal valt het ook niet zo op in het landschap.

Ik heb zelf tenslotte nog eens gedacht aan een heuvel in het weiland. En dan een heuvel die aan 1 kant hol is, verstevigd met palen, zodat je een soort schutting effect hebt, eventueel ook afgedekt met palen of planken, zeil/gronddoek en een laagje aarde. Als je die heuvel laat begroeien met struiken of gras, dan valt het ook niet op dat het een verkapte schuilgelegenheid is. Tegen een "terp" aarde in het weiland zullen ze niet zoveel kunnen doen in de meeste gevallen. Wel afzetten zodat de paarden er niet op klimmen!

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:28

Bij ons is het dorp zijn er ook weitjes waar je absoluut niks op mag zetten maar er staan toch gewoon hokjes op. Die mogen dan niet groter zijn dan 2 bij 3 meter. Maar per gemeente is verschillend denk ik hoe streng ze zijn ivm het weghalen.

kaatje1404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:12

oooooo plannen veranderen wellicht....stal gevonden MET land en...nog dichterbij huis...(200 mtr.) ideaal dus, het landje laat ik zeer waarschijnlijk wel schieten...nu het paard nog...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:18

Ik zou ze maar eens wijzen op de nieuwe wetsinvoering waar ze mee bezig zijn landelijk. Dan mag een gemeente niet weigeren dat een schuilstal voor paarden er niet mag staan. Het moet dan wel gaan voldoen aan een aantal eisen. Weet niet precies wanneer het wordt ingevoerd. Maar voor alle gemeentes wordt het dan gelijk dat het verplicht wordt voor een paard een schuilstal te hebben. Dit is in Belgie al zo.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:19

Dus als je op dat stukje land geen schuil mag plaatsen. Zou ik ook geen paard er neer zetten want dan mag je over een tijdje weer verhuizen als het verplicht wordt je paard een schuil te geven en....ook nog eens niet alleen mag staan meer op een weide.