op welke stalbodem blijven de hoeven het schoonst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

op welke stalbodem blijven de hoeven het schoonst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:08

ivm in het algemeen oprukkende witte lijn ziekte (dat is een schimmel/bacterie die de hoef aantast)ben ik wat aan het onderzoeken:

op welke bodem blijven de hoeven het schoonst.

Mijn ervaring is:

bij vlas blijft het vlas in de hoef plakken, soms komt het er zelfs broeiierig uit
bij stro is dat niet, maar daar staat het paard eerder van in zijn eigen mest

wat zijn jullie ervaringen?

aslo

Re: op welke stalbodem blijven de hoeven het schoonst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:25

Het schoonst blijven ze op houtkrullen is mijn ervaring.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:26

van zaagsel krijgen ze van die plakken in hun hoeven en dit blijft er lang inzitten. stro gebruik ik en daar trappen ze ook wel in de poep, maar het gaat niet zo dichtzitten. (is mijn ervaring).

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:37

WLD heeft toch niets te maken met de bodembedekking maar met een beschadiging (steentjes) waar de bacterie zich in kan gaan nestelen?
Gewoon je hoeven bijhouden, ik heb een priem in mijn kast liggen waarmee ik alle steentje eruit haal.
Wij hebben een aantal paarden op stal met wld en andere hebben het weer niet en ze staan allemaal op vlas.
Als je vermoed dat je paard wld heeft de smit er even naar laten kijken.

Vlas ontrekt vocht uit de hoef.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:32

Ik heb ze op strokorrels staan en ik vind dat ook hiervan de stralen behoorlijk vol zitten.
Maar ook dat heeft geen effect op WLD, lijkt mij.
Wel onttrekt strokorrels vocht aan de hoefzool en afhankelijk van het weer kán dat weer positief zijn.

Ik heb ook vlas gehad en ook dat bleef in de straalgroef zitten, maar was wel een vieze stinkende bende (erg vochtig).

De schoonste hoeven heb ik idd op houtkrullen, maar dan moet de stal natuurlijk ook wel schoon zijn, wat bij houtkrul ook al snel niet neer zo is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:50

Heb die ervaring dat houtkrullen in de hoeven blijft zitten juist niet. Zodra ze van stal komen, valt het er meteen onderuit. Hoeven krabben hoeft dan amper nog. Bij vlas e.d. valt het na even lopen (stal naar wei) meestal wel er onderuit en ligt het dus op het (verharder) erf. In de groeven blijft meestal nog wel iets zitten. Bij strokorrels blijft het echt vast zitten en moet ik de hoeven eerst uit krabben anders lopen ze op plateautjes.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:54

ik vraag me toch af of zand niet het ideaalst zou zijn... daarin kunnen de bacteriën niet broeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:07

@Zij: waarom kunnen bacterieën niet in zand broeien ??

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:21

Citaat:
WLD heeft toch niets te maken met de bodembedekking maar met een beschadiging (steentjes) waar de bacterie zich in kan gaan nestelen?

hoe WLD ontstaat is nog niet bekend.

Het is wel bekend dat het zich vormt in de hoef, door schimmel en bacterieen die leven in een zuurstofarme omgeving. Het kan zelfs heel ver tot bovenin de hoef zitten, zonder dat de onderkant is aangetast. Dus dat het met steentjes te maken heeft, geloof ik niet.

dan is mijn gedachte (en dat hoeft niet juist te zijn):
als een hoef op stal al is volgepropt met vlas of strokorrels, kan daar dan zuurstof bij?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:28

DubbelDun schreef:
@Zij: waarom kunnen bacterieën niet in zand broeien ??

wel dan? misschien dat het er aan ligt welke bacterien? ik weet dat in koeienboxen zand ideaal zou zijn ivm bacterieen die uieronsteking veroorzaken bijvoorbeeld. alleen is het lastig met een roostervloer omdat het dan in de mestput komt en het er niet makkelijk weer uit te krijgen is. ik zou denken dat dezelfde reden bij bacterieen die bijvoorbeeld rotstraal veroorzaken zou gelden. maar dat kan ook pure onwetendheid zijn natuurlijk. t klonk in mijn hoofd iig wel logisch ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:44

@Zij: ik denk dat in zand -net als in ander materiaal- bacteriën kunnen groeien.

@Suzan1 : afsluiten geeft broei en een hoge temperatuur is een goede voedingsbodem voor bacteriegroei.
Je hebt idd bacterieën die óf wel óf juist geen lucht nodig hebben (aerob/anaerob)
Het moet al héél erg aangetrapt zijn om geen lucht meer door te laten. Vergeet ook niet dat de hoef bij elka stap uitzet.

Overigens staat op de site van Hoofcare.nl een zeer uitgebreid stuk over WLD

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:55

ik ga eens even zoeken. bij mijn weten zuiveren ze zelfs drinkwater dmv zand. weet niet meer precies hoe dat zat... ik kom er op terug ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:58

Zand/grind wordt idd als filter gebruikt, maar moet regelmatig verschoond worden anders is het te verontreinigd en een voedingsbodem voor negatieve stoffen geworden :D

Ik kom via google op de volgende site terecht
http://www.sbsequine.com/report1.html
Waar het artikel van Hoofcare zo goed als letterlijk vertaald staat ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:00

stro, blijven de hoeven van mijn paard veel beter bij. Ik heb hiervoor twee jaar op zaagsel gestaan vanwege luchtwegproblemen van mijn paard, maar in die tijd heeft hij drie keer een hoefzweer gehad en ging het ook allemaal broeien onder die hoeven. Gelukkig heb ik nu geen last meer van het luchtwegprobleem, dus staat hij weer op stro. Nooit meer problemen gehad met hoefzweren..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:01

Citaat:
Hechting aan het zand blijkt de grootste bijdrage te leveren aan virusverwijdering. De ziektekiemen blijven plakken aan de zandkorrels, waardoor ze zo lang in de bodem verblijven dat ze er vrijwel allemaal sterven. De mate van hechting hangt echter af van het type grond.

http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/ ... -niet/2840

dat water zuiveren komt dus door de filterende werking, maar toch...

ik zoek nog even verder. als is het lastig er iets over te vinden...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:03

Citaat:
Overleven
De omstandigheden zijn niet altijd ideaal, maar bacteriën hebben veel verschillende strategieën om te overleven. Bij ongunstige omstandigheden kunnen sommige bacteriën endosporen vormen: een inwendig kapsel rond een deel van de celinhoud waarmee ze zelfs na tientallen jaren invriezen of een uur koken toch weten stand te houden. Onder gunstige omstandigheden kiemt uit de endospore een nieuwe bacterie. Veel ziekteverwekkende bacteriën kunnen dit niet. Een andere overlevingsstrategie bestaat eruit dat de hele bacterie zich inkapselt, we noemen dit een cyste. Zo kan de bacterie een kritieke periode overbruggen doordat hij zich tijdelijk in een rusttoestand bevindt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bacterie

maar nog niks gevonden dat mijn theorie bevestigd dat zand geen gunstige leefomgeving is ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:14

jaja, ik heb iets gevonden... sorry, wel over koeien :P

http://www.dierenkliniekdewoldberg.nl/d ... stitis.pdf

Citaat:
Zand is een van de beste bodembedekkers voor de ligboxen qua comfort en
hygiëne. Ziektekiemen overleven minder gemakkelijk in zand omdat het anorganisch
is en minder snel opwarmt dan zaagsel en stro waarin eerder broei ontstaat. Koeien
vinden zand prettig om op te liggen omdat het koel blijft en hebben minder
problemen met drukplekken doordat ze meer steun hebben van het zand. Er moet in
het ontwerp van de stal echter met het gebruik van zand rekening worden gehouden
omdat het niet in de mestput terecht mag komen. Bovendien is zand duurder in
gebruik dan zaagsel, houtkrullen en stro, de meest gebruikte strooisels.

ik wist het :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:18

OK, maar als ziektekiemen blijven plakken aan zand is het dus wel raadzaam om vaker als nu gebeurd je zandpaddock te laten verversen.
En hoevaak dan... ??

Maar goed ik heb ook liever zand in de stralen als strokorrels :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:19

Voor zover bekend ontstaat WLD niet door bacteriën of schimmels van buitenaf. Het is een aandoening die in de hoef ontstaat en die bovendien op verschillende plaatsen in de hoef kan zitten - het is dus niet per definitie zo dat je aan de onderzijde van de hoef aan de witte lijn kunt zien dat het paard deze aandoening heeft, tenzij de aandoening erg laag in de hoef zit en er een poederachtige substantie opde plek van de witte lijn zit. Het probleem is echter dat de hoefwand 'losraakt' en hierdoor kunnen allerlei smetten van buitenaf naar binnendringen en de aandoening verergeren. In die zin is de vraag wat de schoonste vloerbedekking is, wel relevant.

In beginsel zitten overal schimmels en bacteriën, ook in zand. Of eigenlijk: aarde.
Zelfs al staat je paard in een brandschone stal, het dier hoeft maar een paar passen buiten te lopen en de mogelijkheid ontstaat dat er iets binnendringt. Beter is dus een ingrijpende actie: de plek van de wld lokaliseren, soms zelfs zo grondig dat een deel van de hoefwand verwijderd moet worden, dan ontsmetten en zoveel mogelijk laten verdrogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:22

@Jannepauli : lees de linkjes even door die ik gaf. Het ontstaat wel degelijk óók van buitenaf, alleen heb je dus én een schimmel én een bacterie nodig die samen zorgen voor alle narigheid.

En het grote probleem is juist om het op tijd te herkennen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:28

Je hebt gelijk, dank voor de correctie!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:31

DubbelDun schreef:
OK, maar als ziektekiemen blijven plakken aan zand is het dus wel raadzaam om vaker als nu gebeurd je zandpaddock te laten verversen.
En hoevaak dan... ??

Maar goed ik heb ook liever zand in de stralen als strokorrels :D

tsja, dat weet ik niet. maar zit wel wat in ja...

ik ag nu naar paardlief toe. de hoefsmid is er al bijna, dus moet beetje haasten, maar zal eens kijken of ik er iets over kan vinden nog. ik vind het wel interessant.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:21

een stukje uit de website van Keratex gehaald:

Bedding is perhaps not immediately thought to be associated with hoof quality, but it is one aspect of horse management with which we are in complete agreement with tradition.

During recent years we have seen an increase in different types of bedding materials, with wood shavings becoming very popular. The high absorption of these new beddings can also exacerbate problems with wet hooves by promoting even faster drying. We found straw best for keeping the hooves in good condition - the traditional bedding material.

It is all due to a micro organism called micrococcus ureus.

Micrococcus ureus is an anaerobic organism which thrives in an airless environment. Its main claim to fame is its ability to convert urea, in urine, into ammonia. You have noticed the pungent smell of ammonia in some stables and, more often than not, these will be stables using one of the new bedding materials.

The new bedding materials are dense, with no air circulation, and are absorbent, so they tend to remain damp. All in all the perfect environment in which micrococcus ureus can reproduce and prosper.

Everyone professes to have the cleanest and driest bedding in their stables. But, unless every bit of damp bedding or urine is removed, micrococcus ureus will find it and very quickly start producing ammonia.

Ammonia will dissolve natural oils and fats which protect the horn. The unprotected horn can then absorb urea, which will de-structure hoof horn and soles at the molecular level. It unwinds the keratin molecule, breaking the intermolecular bonds and leaving the hoof and sole soft and weak. Usually the horn below clenches will start to crumble, the sole will become prone to bruising and there will be an increase in fungal and bacterial infections in the hoof capsule.

These symptoms are becoming increasingly apparent in horses kept on these new types of bedding.

Tradition dictates that straw be tossed every morning, to ensure a good circulation of air, then stacked to dry with air passing freely through. Equally, the structure of straw allows urine to drain through more effectively, with little wetting or absorption. Soiled straw is easy to identify and remove. All this helps prevent the development and reproduction o micrococcus ureus and ensures low concentrations of ammonia in, or under, clean straw bedding.

Deep littering with any type of bedding is to be discouraged in the interests of good hoof health for the same reasons as stated above.

We know that in some areas good straw bedding is difficult to come by. If wood shavings are the only viable option, then it is essential to take care to properly protect the hooves and soles against the effects of ammonia.

The horse is a roaming animal. In its natural habitat it would not be in constant contact with dung and urine. This is not the case with stabled horses, so it is not surprising to find that hooves have no natural protection against the effects of ammonia.

A new hoof disease, which has only been diagnosed within the past few years, is now becoming a major concern for vets and farriers. We refer to onychomycosis, or White Line Disease, as it is more commonly known.

Although little is currently know about White Line Disease, certain aspects may soon provide a greater insight. It does not affect all horses. It is not transferred by farriers' tools. The prognosis against future infection is not good for horses showing symptoms, even though all infected tissue is removed. It is therefore considered essential to introduce some preventative procedure against future infection. Until more definitive data is available as to the cause, all horses should be considered at potential risk.

There is an opinion that White Line Disease may only affect horses with an abnormal immune system, perhaps as the result of a medication regime. White Line Disease has now been identified around the world and considerable work is being done to find out more about this debilitating hoof condition.

Proper hoofcare is, and always will be, one of the most important aspects of horse management. It is also, unfortunately, one of the most commonly neglected.

We appreciate your interest in animal wellness and healthy hooves.
Ik kan er lang niet alles van lezen, maar het komt er op neer dat de moderne bodembedekking een oorzaak kan zijn van de toenemende WLD én het belang van goede hoefverzorging.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:04

als een paard buiten staat heb je volgens mij nog de beste `bodembedekking`... :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:14

@Zij: nouuuuu ..... ik weet paddocks in de winter/natte tijden waar ik écht mijn paarden niet in wil hebben.
Als een paard 30 cm in de drap wegzakt die stinkt van de mest en urine lijkt me dat verre van gezond.
Maar ze staan wél buiten ;)

Natuurlijk is een paard wat lang op stal staat slechter af als eentje die buiten loopt (mits een vlakke/droge ondergrond), maar of ik nu zo tevreden ben over stro ???
Ondertussen is toch wel uit diverse onderzoeken bewezen dat stro zo ongeveer het minst voht opneemt van alle beddings.
Dus zolang je geen goed afwaterende stal hebt zodat de urine eteen weg kan lopen, lijkt mij ook niet zo'n beste optie.