zuring: het wordt steeds erger! Hoe weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

zuring: het wordt steeds erger! Hoe weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:32

Bij ons op stal hebben wij met 5 mensen een stuk weiland waar we op staan. Echter an de winter wordt in het hele gebied het eea veranderd, zodat wij 3/4 van onze wei moeten afstaan aan de gemeente. Er blijft dan nog een redelijk stukje over, maar het probleem is, dat hier echt ontzettend veel zuring op staat, en dus bijna geen gras. Het is dit jaar al weer veel meer dan vorig jar. wie heeft enig idee hoe we die rotplanten weg kunnen krijgen? Anders ben ik bang dat er volgend jaar over de hele wei zuring staat en de paarden dus helemaal geen gras meer hebben

Wig_love

Re: zuring: het wordt steeds erger! Hoe weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:34

Met de hand uitsteken?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:36

tja ik steek ze er ook met de hand uit. het is een rot werk maar anders krijg je ze niet weg vrees ik

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:37

Inderdaad uitsteken. Wij hebben al onze weilander vorig jaar uitgestoken. Dat is heel veel werk en ik was het echt poepie-zat. We zijn 4 en een halve week bezig geweest. Met wortel en al er uit steken en dan voorzichtig in de kruiwagen, want anders waait de helft weg en heb je er volgend jaar weer last van.
Dit jaar hebben we maar 2 plantjes. Je doet 1 keer een grote beurt. Daarna kun je het gewoon onderhouden en is het niet meer zo veel werk. HEt schijnt dat je ook kunt spuiten, maar dat werkt niet zo goed en is niet zo gezond. Succes er mee!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:38

zuring krijg je ook kapot gespoten hoor, heb ik paar jaar geleden ook gedaan
als je ze met de hand weghaalt moet je de hele wortel eruit graven, erg veel werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:39

Met spuiten heb ik niet zulke goede ervaringen. Met de hand steken is monnikenwerk, maar wel zeer effectief (mits je de wortels goed meeneemt!)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:44

Ik heb ze ook weggespoten. Even paard er niet op en zijn nu voor 80% weg! Tja, spuiten is misschien niet een milieuvriendelijke methode, maar als je weet welke middelen en niet overdadig gebruikt sta ik er wel achter.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:35

maar als je spuit, komen ze dan het volgende jaar niet terug? dat is nl wel mijn bedoeling, zodat we volgend jaar een grasmat hebben liggen ipv een zuringmat

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:35

weet iemand zo wat de kosten zijn van het spuiten en waar je dat spul kunt halen?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:37

Uitsteken, bemesten en eventueel opnieuw inzaaien. Waar geen grasgroeit komt het ook moeilijk terug. Het wordt snel verdrongen door onkruid.

Roundup kun je zo halen bij de welkoop, kosten weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:37

Doodspuiten zodat de wortels ook dood gaan en dan uitsteken. Niet laten staan, de zaden zijn oliehoudend en kunnen zelfs wel 30 in de grond blijven. Als je afmaait of alleen doodspuit, krijg je alsnog de zaden in je grond. Eenmaal een zuring wei heb je echt veel pech en werk eraan.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:57

je moet iid voor het gaat zaaien doodspuiten. Als het niet heeft kunnen zaaien dan werkt dit afdoende (bij mij is 80% verdwenen)

Als je roundup als particulier koopt is het wel prijzig. Misschien ken je iemand die een spuitlicentie heeft en groot inkoopt en ook iets voor je kan samenstellen? (landbouwer of iets dergelijks?)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:24

spuiten met round up lijkt mij geen strak plan. dan is je gras ook verdwenen :+

spuiten met MCCP of nog beter de loonwerker bellen en die het laten doen, ik was laatst 150 euro kwijt voor anderhalf hectare

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:27

Vraag het even aan een boer of een loonwerker.
Wij laten ons land in september spuiten tegen zuring door een vriend van ons die boer is.
En dan gaat je gras niet dood hoor ;)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:29

MCCP werkt prima op zuring. spuiten voordat de bloei erin zit, en goed letten op de kleine scheuten... Paarden even niet op dat stuk land houden en week later nog een keer spuiten dan heb je het grootste gedeelte weg. Let wel op dat je de nevel zelf niet te veel inademt...kan je best koppijn van krijgen ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:17

ik ga eens rondvragen, wij zitten nog lang niet aan 1,5 hectare, dus wat betreft de kosten zou het nog mee kunnen vallen! komt het dan het volgende seizoen niet meer terug als je in septeber laat spuiten?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:04

Wij krijgen er ook steeds meer last van omdat onze nieuw ingezaaide weide niet mooi dicht is gegroeid met gras. Binnenkort gaan we keer spuiten, tijd de paarden er niet op en dan bij zaaien. Ook steek ik regelmatig er wat met de hand uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:17

spuiten moet je laten doen in het voorjaar... Voor het gaat bloeien, maar als het al wel wil groeien.
April en mei zijn meestal de maanden dat je het beste kunt (laten) spuiten is mij verteld door de loonwerker.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:18

Klopt idd.... maar ja, dan moeten wij te lang wachten. Gelukkig hebben wij er niet zoveel last van en is de weide klein. Wij kunnen het dus met de hand spuiten ipv tractor.
Helpt het niet dan gebeurd het in het voorjaar weer.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:21

ik zou geen round-up spuiten daar gaat nl alles door van, ik heb bij welkoop spul gehaald waar alleen 2lobbigen van doodgaan.. gras blijft staan, week of 4 je paarden er niet op, idd wel zorgen dat je daarna inzaaid anders komt het gewoon weer terug opdat het dan uitzaaid van nabij gelegen landjes waar ook zuring staat