Paard word veel te dik, hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Paard word veel te dik, hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 14:34

mijn paard staat nu sinds hemelvaart op een heel groot stuk weiland, wel 3 voetbalvelden groot.

ze is nu zo rond als een tonnetje. ze krijgt zelfs een gleuf op haar kont.

ik rijd niet zo vaak maar longeer wel bijna elke dag of doe haar los in de bak (of los springen) en dan gaat ze altijd goed racen. ze heeft genoeg energie in ieder geval.

haar hoeven beginnen nu ook wat af te brokkelen. terwijl het nog niet zo lang geleden was dat de hoefsmid geweest is.
haar hoeven waren vanmiddag wel warm maar ging verder naar boven voelen en haar hele lichaam was net zo warm als de hoeven eigenlijk.

wat denken jullie?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:39

heeel erg oppassen in ieder geval! Liefst meteen van het grote stuk gras afhalen of drastisch de grootte van het stuk verminderen...
Een paard dat zo dik is kan niet in zo'n weide blijven staan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:42

Het brokkelen komt gewoon door de droogte, zal weer beter worden als het weer wat gaat regenen. En hoeven mogen gewoon warm zijn, als je maar niet de hartslag kan voelen.
Je kan wel aan de manenkam voelen of je paard echt te dik is, als de manenkam opgezwollen is dan moet je oppassen, die zwelling loopt langzaamaan richting de oren, en als de manenkam van beneden tot boven is opgezwollen dan moet je echt gaan oppassen.

Maar een te dik paard is nooit gezond natuurlijk. Misschien kun je de wei verdelen in een paar kleinere stukken, een paar weitjes om af te laten grazen en de rest van de wei om te laten groeien en later te laten hooien. Of een andere optie is een graaskorf voor je paard.

Saffie1

Re: Paard word veel te dik, hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 14:46

jah ik ga inderdaad met de eigenaar van het land even overleggen hoe ik het zal inkorten. ze kan er gewoon niet tegen eten.
waar moet ik dan precies voor oppassen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:28

Zoals gezegd: de manenkam kun je heel goed in de gaten houden. Als die dik en hard is zodat je hem niet eens meer heen en weer kunt bewegen is het foute boel hoor!

Kun je het paard niet 's nacht b.v in de bak zetten? En dan overdag een paar uur laten eten. Dat scheelt al veel hoor!

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:53

nou ze eet zand namelijk. dus dat word lastig.
wat voor foute boel dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:56

Gleuf in de kont dan zit je wel met een verhoogd risico. Is haar manenkam ook dik? Als ze stijf gaat lopen dan is het helemaal foute boel. Ik zou haar toch op een schraler stuk zetten of een graasmasker kopen.

Mss is het ook een optie om het werk wat te verzwaren. Hoe longeer je nu? Als dat gewoon zonder bijzet is, zou je mss een keer met een touwtje kunnen longeren, dan moeten ze toch wat meer werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:57

Ik zou een graaskorf kopen,ik was bij mijn paard ook net op tijd.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:16

ik longeer met bijzet. dat gaat hartstikke super. ze loopt ook goed. hoe zou ik nog meer kunnen verzwaren?
ga morgen haar stuk flink inkorten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:28

Ik zou er niks aan gaan veranderen als ze nu goed loopt met de bijzet. Mss kun je eens wat balkjes neerleggen waar ze overheen moet. Verder zal het vooral schelen als ze minder binnenkrijgt, want op een grote wei met vol gras is het werken tegen de bierkaai.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:48

zo heb het stuk flink ingekort. dat stuk was al goed kaal dus moet nu goed gaan.
ga idd eens met balkjes werken onder het longeren.

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:32

Zelfs nu het stuk ingekort is moet je eigenlijk toch nog even goed op blijven letten. Inderdaad stijf zijn, liggen en met veel pijn en moeite opstaan en dergelijk, dat zijn allemaal dingen waar je echt op moet letten.
En oppassen dat je haar nu niet teveel beweging ineens gaat geven, tenzij ze dat gewend is natuurlijk.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:46

ik blijf opletten jah. stijf is ze niet. opstaan deed ze vanmiddag nog heel snel.
maar blijf opletten.