Paard is bang voor het scheerapparaat hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Paard is bang voor het scheerapparaat hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 21:15

Hallo,

Vandaag voor de 2e keer mijn paard geprobeerd te toilleteren maar ze is zo ongelovelijk bang voor het scheerapparaat dat het eigenlijk niet lukt.
Het enige wat met moeite lukt is haar voorbenen. Verder kom ik niet.
Zodra ze het scheerapparaat hoort begint ze heel erg te trillen met haar huid, met haar staart te slaan en heen en weer te lopen. Als ik in haar buurt ben begint ze te steigeren of te schoppen (heb vandaag ook een schop gehad).
Een praam heb ik geprobeerd maar ze is zo bang dat ze zelfs daar niet op reageert.
Ik heb zo'n kleine tondeuse die niet zoveel lawaai maakt.
Ik heb al even geprobeerd gewoon bij haar in stal te gaan staan en dan dat ding aan doen. Ook dan begint ze helemaal te trillen en met haar staart te slaan, ook al sta ik een paar meter van haar vandaan. Uiteindelijk (na 10 minuten) durfde ze naar me toe te komen en te ruiken. Verder kon ik niet komen..
Ik wil haar eigenlijk graag wel aan het scheerapparaat laten wennen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes Hilde

ps. Ze is bekend met de clicker methode

Lievemeid

Re: Paard is bang voor het scheerapparaat hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:22

Heb je haast met scheren? Dan kun je de DA vragen om een verdoving te geven waardoor het scheren makkelijker gaat. Maar dan blijft het nog oppassen...soms worden ze opeens weer helder als je het niet verwacht en dat is best gevaarlijk.

Ik denk dat je met langzaam laten wennen het meeste bereikt, en dat dit uiteindelijk het prettigst is voor baasje en paard.
Je zou het apparaat bijv steeds even aan kunnen zetten als ze voer uit de bak is aan het eten. Veel belonen en rustig opbouwen. Een stalgenoot als assistente is ook erg handig. :) Ik denk dat je haar het beste kunt laten scheren door iemand die het al goed onder de knie heeft. Dan heeft het paard niet zoveel gepruts aan zijn lijf en duurt het minder lang. :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:01

Nee ik heb geen haast met scheren.. Het gaat nu alleen eerst om haar voetjes en straks eventueel haar oren enz.
Ik wil haar inderdaad ook het liefst rustig laten wennen maar weet niet zo goed in wat voor stappen ik dit het beste kan doen. Ik ben bang dat ik te ver ga en dat ik weer opnieuw kan beginnen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:05

De voetjes en oren kun je ook gewoon knippen .. Dat duurd wat langer maar is misschien wel minder gevaarlijk voor jou, en voor het dier.. ;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:11

Ja dat kan ook. Dat ga ik nu ook doen maar wil het uiteindelijk toch wel graag kunnen scheren. Heb gister net een nieuw scheerapparaat gekocht..

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:56

Oké, misschien een paar keer niet gebruiken maar gewoon naast je paard aanzetten, en als hij uit staat gewoon laten wennen? :)

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:41

laat haar eerst langzaam aan het geluid wennen.
Doe verder nog niks, op een gegeven moment is ze het geluid gewend en kun je het proberen.
Praat tegen haar en kalmeer en beloon haar ;)