ervaring met kleine pakken voordroog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

ervaring met kleine pakken voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:10

De tijd komt er hier weer aan om te hooien en omdat mijn paard een lichte stofallergie heeft wil ik graag kleine pakjes voordroog hebben. Ik kan geen grote hebben omdat ik maar 1 paard heb en deze dus niet op tijd opgevoerd krijg. Nu heb ik waarschijnlijk al iemand gevonden die deze kan maken maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee. Heeft iemand dit al eens gehad en kun je me vertellen hoe dit ging? (moet haast wel want die man die ze kan maken heeft het stervensdruk heb ik me laten vertellen :D ) Ik weet bv. helemaal niet hoe zwaar die pakken zijn. Onze DA (die dit ook adviseerd en zelf ook gebruikt) zei dat ze door 1 persoon te handelen zijn maar of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet.
Kortom, ervaringen gevraagd! En als iemand nog namen/adressen weet van mensen die zulke pakken kunnen persen en wikkelen in het oosten van Brabant/ grens Noord Limburg, dan houd ik me ook aanbevolen! (voor het geval deze meneer geen tijd meer heeft)

DubbelFun

Re: ervaring met kleine pakken voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:28

Als je met 'handlen' optillen bedoelt kun je het wel vergeten :D
Die dingen wegen rond de 30/40 kilo.
Je kunt ze 'rollen', maar voor opstapelen heb je echt hulp nodig.
Het wikkelen kost aardig wat in vergelijking met de grotere balen.

Waarom maak je normaal hooi niet los in een kruiwagen en dan met een plantenbroes goed nat spuiten en dan voeren ??

Niet alle paarden kunnen tegen het ingekuilde hooi. Die van mij gaan iig gierend aan de dunne als uk het voer zoals ik hooi voer (dus lekker veel opdat ze zich niet vervelen).

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:06

Ik heb kleine pakjes. Ik heb ronde gehad die waren iets zwaarder en die kon ik inderdaad alleen rollen. Opstapelen ging niet. Nu heb ik kleine rechthoekige pakjes ter groote van een baal hooi, deze wegen 35 à 40 kilo en die kan ik wel zelf handelen. Ik kan ze niet tillen alleen, maar ik kan ze wel opstapelen, door ze om te gooien en dan te liften zeg maar :D

Ik ben er heel tevreden over. Ze zijn wel duurder dan hooibaaltjes maar de paardjes vinden het lekker en ik ben van al dat weken af. Ik vond het verschrikkelijk dat geweekte hooi. Ik moest het van de DA niet alleen maar nat maken, maar echt uren laten weken. Nou de vieze troep die je dan overhoudt brr...
Pony vond het ook niet echt lekker.

Aan adressen kan ik je niet helpen ik zit namelijk in gelderland.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:46

Die kleine minibaaltjes wegen idd zo'n 35 kg gemiddeld. Zijn goed te handelen, maar in je uppie optillen lukt (mij) niet. Voor het wikkelen e.d. gewoon een loonwerker in de buurt contacteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:53

@kaj : hoe hoog krijg jij ze dan gestapeld, want 2hoog kan ik nog inkomen, maar normaal ligt het hier 4 a 5 hoog en dat gaat met die gewikkelde baaltjes écht niet lukken zonder hulp :D

Over weken van hooi zijn veel misverstanden. Als je paard gevoelig is voor 'stof'(=schimmel) dan moet je zorgen dat het vastgekleefd wordt aan het hooi, dus is goed natmaken voldoende.
Het is een fabeltje dat je het er door langdurig weken uitspoelt, het enige wat je wegspoelt zijn de voedingsstoffen.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:49

Alvast bedankt allemaal. Ik begrijp dus dat die baaltjes ongeveer 2x zo zwaar zijn als een gewone baal hooi? Maar wel ongeveer net zo groot? Dat betekend dus dat je het met z'n tweeen wel opgestapeld krijgt neem ik aan. En ruimte heb ik hier ook genoeg ondertussen dus dat moet geen probleem zijn. Hebben jullie wel eens problemen met muizen of zo gehad, dat ze het plastic kapot maken? En hoeveel van die dingen zou ik per jaar nodig hebben voor 1 paard dat overdag altijd op de wei staat en alleen 's avonds en 's nachts binnen? Ik gebruik nu ongeveer 5 balen hooi per week, 's zomers iets minder, 's winters iets meer. Want ik krijg natuurlijk weer veel te veel pakken en dus wil mijn buurvrouw er ook wel graag van hebben dus dat kunnen we oplossen, maar we hebben geen idee hoeveel we moeten voeren in vergelijking met gewoon hooi.
En ja, ik ben dat hooi 'wassen' inderdaad ook zat. En nu gaat het nog, maar als het straks winter is en het koud is word het ook nog een probleem met water.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:25

Ja winter is idd een probleem, al sleep ik dan gieters vanuit huis. MOet toch ook de waterbakken dan handmatig vullen :)
Voor die hele koude dagen is voordroog idd geweldig spul.
Voordroog kan wat rijker zijn als droog hooi, dus zou je in principe er minder van nodig hebben. Maar hoeveel minder ???
Natuurlijk ook afhankelijk van wat je paard 'hebben' kan zonder er last van te krijgen.

Het is iig niet zo dat er in de baaltjes van 40 kilo ineens veel meer hooi zit, het is gewoon natter en daardoor dus zwaarder.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:54

@Dubbeldun, ik maak er eerst een soort piramide van :D
Dus eerst een laag van baaltjes 1 hoog, dan 2 hoog maar dan laat ik de eerste rij vrij, bij 2 hoog ook etc. Ik ga overigens niet hoger dan 3 of 4. En dan gooi ik dus de baal op z'n kant ertegen aan en kiep deze om en pak dan vlug de onderkant op. De helft van de baal ligt dan toch al op de volgende baal dus dan is het een kwestie van doorschuiven.
Met z'n 2'en zijn ze ook gewoon te stapelen inderdaad.

In de winter moet ik ook altijd water meenemen en dat is zo'n gedoe dat ik het er graag voor over heb om iets meer per baaltje te betalen.

Hoeveel je moet hebben durf ik je zo niet te zeggen trouwens.
Ik gebruik wel minder voordroog dan toen ik hooi voerde maar het scheelt niet heel erg veel. Ik denk dat ik tegen 3 balen hooi nu ruim 2 balen kuilvoer, voer.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:56

Ik had van die kleine pakjes, die kon ik wel tillen. Ik vond het alleen echt duur voor zo'n pak betaalde ik 6.5 euro ofzo.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:25

O, da's wel veel inderdaad. Ik heb gehoord dat degene die het hier maakt tussen de 3 en 3,50 vraagt. Maaien en schudden kunnen we in eigen beheer dus dat kost niks. Wel duurder dan gewoon hooi maar wel veel praktischer voor mij. Ik denk dat ik aan zo'n 150 pakjes ruim genoeg heb per jaar en de rest kan ik verkopen aan diverse geinteresseerden. En dan gelukkig geen hooi meer wassen. Kan die badkuip ook eindelijk dienen waar ie voor bedoeld is, nl. waterbak in de wei... :D

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:34

Wij hebben meerdere paarden en vandaar ook grote balen.
Voorheen toen mijn viend ze nog zelf maakte (de gewikkelde balen) had ik altijd wel een aantal kleine baaltje liggen voor in het voor / najaar / zomer als ze veel op de wei konden lopen maar snachts wel naar binnen gingen, dan was een groet baal te veel.
Wij hadden ze op pallets staan, dus iets van de grond.
Wij hebben bij ons eigelijk nergens last van muizen / ratten, dus ook niet bij de balen.
Het vervoeren deed ik altijd op een steekwagentje, ik zette de baal daar dan recht op.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:38

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:52

Ik betaal ook meestal 6,50 per pakje dus voor 3,50 zou ik het zeker doen :j

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:37

Dierentotaal zit in Eersel geloof ik.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:43

3.50 voor de pakken is trouwens echt enorm goedkoop. Zou ik ook meteen doen hahaha
Ik zie dat ze bij Dierentotaal 450 kilo 45 euro is, tegenover de 6.50 (of bij hun 5,95) per 30 kilo is dat natuurlijk echt een koopje. Hun ga ik dan ook maar eens bellen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:08

wij hebben ze ook, het laten persen kost 3.50 per pak (wikkelen+persen). Ik kan ze net handelen, stappelen gaat net, maar is wel zwaar. Ik kan ze niet tillen, maar kan ze rollen. Paarden vinden het heerlijk :j en geen stof meer.