Pony komt niet door zijn vacht heen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Pony komt niet door zijn vacht heen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:55

Ik denk dat de titel wel voor zich spreekt en ik weet dat er meerdere topics zijn hier over, maar wil toch even mijn 'probleem'
apart neerzetten voor wat meer reacties.

Mijn pony komt dus helemaal niet meer door zijn vacht heen, hij heeft nu allemaal donkere vlekken over zijn lichaam
maar laat bijna niks meer los. Hij heeft nog best wel een vachtje er op staan, maar het komt er niet vanaf.
Pony is voor de rest helemaal gezond.

Lijnzaadolie geef ik al, maar las net dat dat niet zoveel nut heeft.

Wie heeft de gouden tip? Ik las ook ergens dat een vitaminespuit helpt bij het verharen.

Pony staat nu overigens 24/7 buiten (sinds een week, daarvoor 's nachts op stal).

Bedankt voor het lezen en ik hoop op (nuttige) reacties.

Kwal

Re: Pony komt niet door zijn vacht heen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:55

Misschien slaolie? :)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:58

Slaolie? Werkt dat goed dan?
Ben wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring met slaolie hebben. :)

In ieder geval bedankt voor je reactie

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:00

ik volg dit even, mijn hafje is ook nog niet helemaal door zn vacht heen, heb al vitaminespuit geprobeerd, maar dat helpt niet echt naar mijn idee.. tenminste bij mijn pony dan

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:02

Een vitamine spuit doet soms wonderen :) .
1 Van mijn verzorgpaarden is 19 jaar en komt niet meer goed door haar vacht heen.
Vorig jaar hebben we haar naar een tip van de hoefsmid een vitamine spuit gegeven en daar werd het een stuk beter door :) .

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:04

Vitaminespuit kan werken, maar dan een paar dagen achter elkaar geven.

Wat ook goed werkt is lijnzaad (olie), kun je bij voerhandel wel kopen en daar vragen hoe je het het beste kunt bereiden. Moet goed koken en dan laten staan!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:07

Ja, bij mijn pony heeft de vitamine spuit wel een beetje geholpen, maar hij is er nog steeds niet helemaal doorheen. Zijn er geen betere middeltjes zodat ze goed door hun haar heenkomen?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:26

bij mijn merrie werken lijnzaad korrels erg goed! Ze gaat er ook super van glimmen!

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:35

Hoi volg even dit topic heb er zelf namelijk ook last van dat mijn pony niet goed door zijn vacht komt vooral op zijn buik de ergste wintervacht is wel weg alleen daar zit toch net nog wat meer haar als op de rest van zijn lijf vitamine spuit gegeven en geef nu die pavo koeken bij voor op de wei kijken of dat werkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:36

MissDonna schreef:
bij mijn merrie werken lijnzaad korrels erg goed! Ze gaat er ook super van glimmen!

Dat zijn die soort van gepofte korrels toch?
Zitten in een (doorzichtige)zak van 15 of 20 kg verpakt?
Die heb ik ook wel eens gevoerd en dier werkten bij mijn pony toen erg goed

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:04

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:43

Mijn pony kreeg dan idd een vitamine spuit en elke dat een scheutje olijfolie door zijn biks. Dat heeft erg goed geholpen en hij ging er ook erg van glanzen.

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:38

Scheren ;)
Heb ik ook gedaan, dan groeien de haren kort terug.
En dan als het koud is (per ras verschillend natuurlijk) een deken op.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:43

Krijgt het paard een aangepast rantsoen? Verteerd het paard het eten voldoende? Krijgt hij genoeg beweging? Hoe komt het paard verder over, is hij tevreden? Zijn er misschien nog andere achterliggende gezondheidsproblemen die je kan uitsluiten? Ik ben er zelf van overtuigd dat wanneer er iets in bovenstaande is verstoord, dit zich kan uitten in de verharing. Mijn paardje is de afgelopen 2 jaar ook niet goed door de verharing heen gekomen. Nu ik de ideale combinatie heb gevonden in huisvesting, voer en beweging komt mijn paardje dit seizoen super door de verharing heen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:45

Nou die van mij (17 jaar) oogt super gezond, heeft prima huisvesting voor de nacht, overdag lekker in de wei....elke dag beweging en gem. 4 poetsbeurten ('s ochtends..voor het rijden..na het rijden..voor het op stal gaan) per dag en wordt bijna dagelijks gereden.

Ik heb een vitaminespuit gegeven (niet geholpen) heb een extra wormenspuit gegeven (equest, niet geholpen) heb lijnzaadolie gevoerd (niet geholpen), zeewier gevoerd (niet geholpen)
Naast elke dag weidegang krijgt ze Hippostar horsekwik biks (1/2kg per dag) en Hippostar Kruidenmelange (1/2 bak per dag) met daaroverheen een scheutje zonnebloemolie.
Nog steeds haal ik er elke dag een bosje haar uit en toch is ze nog lang niet glad.
Ik weet niet wat ik nog meer moet/kan doen.
Tips zijn ook hier dus meer dan welkom.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:50

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:15

tot vorige week was mijn paard ook nog aan het verharen, en er staan nog een paar paarden hier die nog niet klaar zijn, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.
als hij nou echt niet door zijn haar komt en je hebt al van alles geprobeert dan zou ik hem gewoon scheren, maar aangezien er meerdere paarden nog niet door het haar zijn zou ik even wachten.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:45

noviceh schreef:
Krijgt het paard een aangepast rantsoen? Verteerd het paard het eten voldoende? Krijgt hij genoeg beweging? Hoe komt het paard verder over, is hij tevreden? Zijn er misschien nog andere achterliggende gezondheidsproblemen die je kan uitsluiten? Ik ben er zelf van overtuigd dat wanneer er iets in bovenstaande is verstoord, dit zich kan uitten in de verharing. Mijn paardje is de afgelopen 2 jaar ook niet goed door de verharing heen gekomen. Nu ik de ideale combinatie heb gevonden in huisvesting, voer en beweging komt mijn paardje dit seizoen super door de verharing heen!

Hij krijgt luzerne, muesli (pavo's nature's best) en lijnzaaddoppen.
Pony krijgt genoeg beweging, momenteel even rustig aan door een gekneusd borstbeen, maar dat is pas sinds een week.

Pony komt voor de rest tevreden over, is voor de rest ook vrolijk en speelt vaak in de wei.

Hij had hier vorig jaar geen last van, hij heeft er overigens zelf geen last van (dus niet veel zweten etc).

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:51

Vitamine spuiten helpen wek goed