Mok hoe begint het ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorettalover

Mok hoe begint het ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:53

Hallo,
Mijn verzorgpaardje (bandit zie foto op mijn profiel) heefd een warme kootholte..
en bultjes..? achterbenen.!

mensen van de wei denken mok .. hij heeft dit vaker gehad ...

wat moet ik doen.?

groetjes bianca

Afbeelding
dit is hem =)
Hij heeft ook zomerexeem daarom dat deken =)

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:55

Lees ook even mee. :o

lorettalover

Re: Mok hoe begint het ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:58

Wil je het ook weten =P
tjha ik heb verhalengehoort dat hij vorig jaar het aan al zijn benen had uhm,... dus weet niet wat het kan zijn

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:59

Warme kootholte kan ook duiden op zonnebrand.

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:00

Sorry hoe bedoelje!?

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:04

Maar hij heeft vorigjaar al alle 4 zijn benen mok gehad kan het zo zijn dat het weer terug komt dan ? want bij mij op de wei zei een meisje dat word vast weer mok ! want die kootholte was kei warm !

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:06

Naja ik moet nu gaan hoop een beetje antwoord te krijgen Groetjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:27

Als ie het eerder gehad heeft is ie er waarschijnlijk erg gevoelig voor, en nu in deze tijd van het jaar zit er vrij veel fructaan (suiker) in het gras waardoor de mok weer komt opzetten (en teveel suiker zorgt inderdaad ook voor exceem, en maakt het erger)
Die bultjes dat kan vanalles zijn, kunnen bijvoorbeeld ook insectenbeten zijn.
Je moet de huid bij de kootholtes in de gaten houden, als die rood wordt, en er wat schilfertjes op komen, en je paard er jeuk aan krijgt, dan wordt dat meestal mok.
Mok ontstaan namelijk van binnenuit, meestal door verkeerde voeding, net zoals sommige mensen uitslag krijgen van bv chocolade. De huid raakt dan geïrriteerd, het paard gaat eraan krabben en krabt de huid open, en dan krijg je de korstjes erop.
Probeer het dus vantevoren op te lossen.
Wat voer je nu? Hoeveel hooi, en welke kwaliteit? Voer je brok/muesli bij? Voer je fruit/snoepjes? En hoe lang staat hij op wei?
Naast het aanpassen van het huidige voer kun je ook nog mokthee bijvoeren, dat zorgt dat de afvalstoffen snel worden afgevoerd en zorgt dus ervoor dat de huid sneller herstelt.
Er zijn ook mensen die van buitenaf mookzalf gaan smeren, maar zelf ben ik daar geen voorstander van omdat je de huid zo juist meer gaat irriteren, net zoals de koten uitknippen/scheren.. niet doen :n

Succes ermee! :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:29

Zolang de huid nog niet open is, heb ik goede ervaringen met Acederm. Omdat het dun is en wat bruist, bereikt het goed de huid.

O ja, ik zie een riante wei. Worden zijn hoeven ook warm? wees dan beducht op hoefbevangenheid, vooral als 1 of 2 hoeven warmer worden dan de andere hoeven.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:31

als mijn paard mok heeft heeft hij niet altijd warme kootholte hoor. Wel bultjes, korstjes.
Preventief helpt elke dag een beetje babyolie op je handen smeren en in de koten smeren. Helpt super hoor!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:11

MysticTinker, ik heb mijn vraagtekens bij jouw uitleg over dat mok ontstaat uit voer.

Mijn paard heeft namelijk nooit last gehad van mok, maar hij stond dan ook nooit 24/7 buiten. Sinds 2 jaar staat hij 24/7 buiten en sinds die 2 jaar heeft hij ook lichte mok als hij eenmaal een tijdje op het land staat. Naar mijn idee komt dit dus gewoon door de weersomstandigheden en dus van buitenaf?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:33

Yv_, volgens mij klopt dat voer verhaal dan toch ook wel bij jouw paard.. Je zegt sinds hij dag en nacht op wei staat heeft ie dus mok gekregen.. dat kan dus heel goed liggen aan het fructaan in het gras :)
Fructaan wordt omgezet in suikers, en een teveel aan suikers kan zorgen voor mok, exceem, jeuk, hoefbevangenheid en zelfs insuline-resistentie/suikerziekte.

Natuurlijk kan het ook (deels) van buitenaf komen.. Maar tinkers hebben flinke sokken die de benen en koten beschermen tegen het weer en nattigheid en irritatie, en daarnaast zijn tinkers (en andere koudbloeden) sowieso al sneller overgevoelig voor suikers omdat het gewoon erg sobere paarden zijn, dus is de kans veel groter dat het van binnenuit komt :j

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:39

hallo,
bedankt voor alle antwoorden en wij voeren hem niet bj op de wei hij is van voer overgegaan naar gras soms een suikerklontje of een wortel per dag!
wortel geef ik mins. 4 per dag
meer ook nit en af en toe een snoepje )
xx

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:40

En hij staat sins koningendag op de wei bij rijsoort

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:29

MysticTinker schreef:
Yv_, volgens mij klopt dat voer verhaal dan toch ook wel bij jouw paard.. Je zegt sinds hij dag en nacht op wei staat heeft ie dus mok gekregen.. dat kan dus heel goed liggen aan het fructaan in het gras :)
Fructaan wordt omgezet in suikers, en een teveel aan suikers kan zorgen voor mok, exceem, jeuk, hoefbevangenheid en zelfs insuline-resistentie/suikerziekte.

Natuurlijk kan het ook (deels) van buitenaf komen.. Maar tinkers hebben flinke sokken die de benen en koten beschermen tegen het weer en nattigheid en irritatie, en daarnaast zijn tinkers (en andere koudbloeden) sowieso al sneller overgevoelig voor suikers omdat het gewoon erg sobere paarden zijn, dus is de kans veel groter dat het van binnenuit komt :j

Op die manier had ik het inderdaad nog niet bekeken... Zo zit er idd veel meer logica in.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat hij het wel heeft als hij 24/7 op het land staat en dat hij het niet heeft als hij maar dagdelen staat... Die van mij krijgt overigens na het rijden gewoon nog zijn (aangepaste hoeveelheid) portie voer. Denk dat een combinatie suikers van het land en weersomstandigheden wel een goede conclusie kan zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:13

Een combinatie is goed mogelijk inderdaad :j

lorettalover schreef:
wij voeren hem niet bj op de wei hij is van voer overgegaan naar gras soms een suikerklontje of een wortel per dag!
wortel geef ik mins. 4 per dag
meer ook nit en af en toe een snoepje )

In wortels zit ook vrij veel suiker (is eigenlijk gewoon suikerwater), (en in een suikerklontje ook natuurlijk :+ )
De wortels zou ik dus weg laten, en als je graag iets als beloning wil bijvoeren dan zou ik iets geven waar hij ook echt iets aan heeft, zoals een halve of kwart pavo koek. Daar zitten extra vitamines in, en niet al te veel suiker.
Daarnaast is het gezonder om paarden naast het gras ook nog grof, oud hooi bij te voeren. Dat is goed voor de darmen, tegen diarree of verstoppingen, en het schuurt de darmwand waardoor het alle zand van de graswortels mee naar buiten neemt en dus zandkoliek voorkomt. En in hooi zit veel minder suiker, dus als je paardje een deel van het gras vervangt door hooi dan krijgt ie ook nog wat minder suikers binnen, en is dat ook weer goed tegen de mok :)
Dat zou ik dus even met de eigenaar bespreken :j

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:47

Heey, MysticTinker!
De eigennaaresse geeft hem veel meer dan 4 wortels perdag!
Ik max. 3á4!
Maar dan ook niks anders!.
Misschien gaat hij weer naar stal en dan alleen overdag op de wei :D is een stuk beten :)

xx doei groetjes biancaa

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:08

Maar mok ontstaat toch ook door (te) vochtige omstandigheden?

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:49

Noatjuhh schreef:
Maar mok ontstaat toch ook door (te) vochtige omstandigheden?

Jha dat dacht ik ook maar miss ook door het eten !
xx

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:58

Je kunt je paard ook laten inenten 2keer per jaar voor mok. Weet effe niet meer hoe de enting heet. Laat mijn vader ook doen bij zijn belgen (zeer mok gevoelige paarden) en ze lopen nu in de winter in een droge bak.
Die combie werkt bij ons super

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:46

Wilke89 schreef:
Je kunt je paard ook laten inenten 2keer per jaar voor mok. Weet effe niet meer hoe de enting heet. Laat mijn vader ook doen bij zijn belgen (zeer mok gevoelige paarden) en ze lopen nu in de winter in een droge bak.
Die combie werkt bij ons super

Heey ,
Oke dan ik ga het laten weten aan de eigenaaresse!
Misschien laat ze dhet dan ook doen
Bedankt voor je antwoord !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:40

Tegen mok??
Nooit van gehoord..
Wel tegen mijten (wordt nog wel eens met mok verward omdat het allebei jeuk aan de benen geeft), maar dat is erg gevaarlijk, een paard wat allergisch is voor de stof kan dood neervallen.

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:44

Ow:O
echt naja ik moet ff kijken wat ik doe ;) bedankt voor de info!.

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:58

je moet zorgen dat de benen goed schoon en droog blijven.
Dit kan natuurlijk niet altijd op de wei, maar het is wel belangrijk dat je de benen schoonmaakt.
Als hij het al heeft moet je het been wassen en de korstjes eraf krabben daarna was je het met betadine ofzo en maak je het goed droog. Dan smeer je er mokzalf op en klaar...

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:01

heey bedankt voor uw informatie , maar ik mag zijn benen nit wassen van de eigenaar! ze is bang dat ik het dan niet goed droog maak ! aan de enekant wel begrijpelijk want ik ben 15 en dan kanje dat nog niet echt van me verwachten toch !
maar ik zal haar het wel doorgeven :)
Veel groetjes biancaa