Hooi op pallets onder zeil??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Hooi op pallets onder zeil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 23:07

Ik kon dit jaar helaas geen plekje vinden voor dat mn hooi geleverd werd, dus hebben we pallets in de wei gelegd en het hooi hier opgestapeld.

Er liggen 2 lagen pallets, dan het hooi, en dan het zeil. 1 groot zeil wat 3 kanten bedekt (onderaan steekt nog wel wat uit) en de 4e kant is voor klein deel nog met eerste zeil, en met een tweede zeil bedekt, vanaf binnen vandaan zodat het water er van het bovenste zeil overheen kan lopen.

Nu is het vandaag geperst, vanavond zelfs. En daarna gelijk gebracht en onder het zeil gelegd.
De boer zei dat ik het moest luchten. Maar dat is nogal lastig zo met dat zeil. En hoe vaak moet ik dat dan doen? De hele dag?
Snachts ook of dan juist niet?
Kan ik beter op 1 of andere manier ruimte tussen zeil en hooi laten (hoe??)
Zal ik palen om de pallets slaan, zodat in ieder geval de zijkanten van het zeil niet meer tegen het hooi aan 'plakken'?

Heel graag tips :j

kaatje77

Re: Hooi op pallets onder zeil??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:10

Vers hooi moet altijd "luchten".

De broei moet eruit. :Y)

De warmte neemt al het stof uit de onderste balen mee en die blijft in de bovenste zitten omdat het door het zeil niet verder kan. :oo

Ze hebben de aankomende dagen droog weer voorspelt, dus ik zou persoonlijk dat zeil eraf halen, minder kans op broei en brand. ;)

Je kunt het ook testen door een ijzeren pin in het hooi te steken en dan even een minuut wachten.
Dan de pin eruit halen en je weet hoe warm het binnenin is.

Niet schrikken ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:12

Vraag es aan whisperramse hier, die heeft het zo gedaan deze winter :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 23:13

snachts ook er af houden dan?
want nu hebben we het in principe voor de nacht in zitten pakken...morgen ochtend wilde ik de zijkanten er af halen
bovenkant laten zitten

ook niet handig dus?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:25

Bovenop met wat lucht dat het eronderdoor kan waaien is wel handig. ;)

Wij pakken het meestal op de zolder en daar kan het doorwaaien.
;)

Morgen met een ijzeren pin even voelen hoe warm het is.

Bij ons thuis is jaaaaaaaaaren geleden een keer brand geweest door hooibroei. :oo

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:15

Tsja ik zou persoonlijk het risico niet gaan lopen. Als het toch gaat broeien heb je kans dat je hele voorraad in vlammen op gaat.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:33

ik heb het zo'n 10 jaar zo gedaan, bij gebrek aan een alternatief.
Wat helpt is om bovenop de bult nog los hooi te leggen. Dat hooi zal dan het vocht opnemen.

zet zoveel mogelijk de bult open, als je de kans hebt, zeker in het begin. Vooral overdag, zodat het vocht kan verdampen. 's Nachts zou ik de bult dicht doen, anders krijg je nog meer vocht in je hooi door de dauw.

Als je iets van lucht kunt creeëren tussen zeil en hooi is dat mooi! Jouw idee met palen of pallets aan de zijkant is helemaal prima!
Bij mij waren de buitenste kanten van de pakjes hooi die tegen het plastic aanlagen toch vaak aangetast door schimmel of rot. :o
Omdat ik een hele grote hooiberg had was dat niet rampzalig, maar natuurlijk wel altijd zonde van je voer!

Kijk verder uit voor inregenen door gaten die ontstaan door muizen en andere beschadigingen (vallende boomtakken bijvoorbeeld).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:36

Misschien ook wat pallets erop leggen en daaroverheen zeil, zodat je toch een ruimte ertussen hebt om te kunnen luchten?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:28

pallets boven op durf ik niet die zijn net wat scherp voor het zeil.
ik ga proberen zo snel mogelijk palen te slaan langs te kanten.
heb het nu open gegooit en ga zo werken. Nu maar hopen dat het niet gaat regenen. want het ligt helemaal open :o

Boven op hooi leggen goed idee. want de bovenste pakken (er liggen er 6 dwars, als 'puntje' van het zgn dak) waren nat vanmorgen. Zijkanten van de berg ook.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:18

maak er een tent van. leg pallets op je hooi daar zeil overheen en maak met palen/planken een afdak rondom je hooibaal. dus je zeil niet omlaag lang de pakken laten hangen maar horizontaal. daardoor kan het door blijven luchten en bechermt het tegen de regen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 21:48

Ik heb nu 4 palen op de hoeken.
Wil hier bovenlangs nog planken zodat ik een 4 kant heb.
Liefst nog iets maken zodat ik een mini dakje heb.

Wil per wand, een zeil vastmaken. Dat betekent dus 2 binnenlangs vastmaken met touwen om de palen. En de andere 2 kanten langs de buitenkant met touwen om de palen.
Bovenlangs komt dan een ander zeil.

Nu maar hopen dat de gemeente zich koest houdt, want je mag hier niks bouwen.. Mja ik moet wat. Ik zie wel als ze langs komen. Mn stalletje staat er ook al 3 jaar, maar die is niet oranje haha.
Gelukkig is het grootste zeil wat er overheen komt groen met lichtgroen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:51

Wij hebben het ook ooit gedaan, maar hebben toen heel wat hooi weg moeten gooien. Terwijl het op een beschutte plek stond op de pallets lag, en 2 zeilen er over heen. Was overigens al goed gedroogd hooi, maar schijnbaar toch op de een of andere manier vocht in kunnen komen.....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:31

lag het zeil OP het hooi?
want dat wil ik proberen te voorkomen. Ik wil dat het hooi los van het zeil ligt, want dat zeil zweet enorm.
Misschien omdat hooi nog wat vochtig is nu, maar ook , denk ik dan, omdat onder de pallets snachts ook vocht naar boven komt...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:06

Altijd los hooi bovenop een stapel net geperst hooi leggen. Tot het dak een ruimte openhouden met luchtstroming. 1 kant moet open zijn. Nooit helemaal afdekken voor de broei. Net gepest hooi bevat nog veel water en doordat het water niet kan verdampen gaat het hooi schimmelen. De ventialtie moet optimaal zijn. Je kan zo hooi jaren lang bewaren, zonder dat het gaat schimmelen.

Vroeger had je hooitassen. Een schuur wat aan 3 kanten dicht was met een dak. 1 kant helemaal open. De regenkant altijd goed dicht maken. Dat is dus de west/zuid west kant.