Weiland in Vianen (verhuren/verpachten?); INFO gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReDo

Weiland in Vianen (verhuren/verpachten?); INFO gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:19

Hallo,

Even voorstellen; Rene, en ik weet echt niets van paarden af, behalve dan dat ik het mooie beesten vind en dat mijn dochter graag een pony zou willen.

Nu heb ik net een nieuw huis gekocht met daarbij zo'n 1,5 Ha weiland. Daar heb ik dus helemaal niets aan, dus wou ik het aan een boer verhuren voor koeien. Ik weet niet zeker of het mag van de gemeente (denk het wel), maar eigenlijk lijken paarden me veel leuker...
Hoe gaat zoiets in zijn werk?
Ik las hier dat een paard zo'n 2.500m2 nodig heeft, tot aan 10.000m2... Gigantisch veel lijkt me. Hoe vinden mensen die stukken land uberhaupt? In de buurt van Vianen/Utrecht/Nieuwegein, waar ik kom te wonen, zijn die stukken land moeilijk te vinden. Ik kan het einde van het weiland amper zien. Ik kan me niet voorstellen dat een paard ZOVEEL ruimte nodig heeft. Er kunnen tientallen koeien op. Die vreten toch meer dan 2-3 paarden?

Ik heb een soort stal/schuur op het land staan, maar wel gescheiden van de rest van het land met een sloot. Daar moet dus een brug komen lijkt me. De stal was voor schapen. Is dat aan te passen? Is een stal sowieso wel nodig? Ik weet niet wat de specifieke eisen zijn voor een paardenstal. Het is nu min of meer een open ruimte met een hooizolder erboven.
Erfafscheiding is d.m.v. slootjes. Zijn paarden slim genoeg daar NIET in te vallen of moet het helemaal worden afgezet (gaat duizenden euro's kosten)?

Ik heb ook nog niet uitgezocht voor hoeveel zo'n weiland te verhuren/verpachten (wat is het verschil eigenlijk?) valt.
Wat is hier zo'n beetje gebruikelijk?
Het liefst verhuur ik gewoon kaal, dus dat alle evt. benodigde investeringen door de huurder worden gedaan.

Ik zou ook graag zelf een pony kopen, maar mijn dochter woont niet bij me, dus zal het onderhoud op mij neerkomen.
Als het zover is zal ik daar nog wel wat vragen over posten (eerst alles eens doorlezen).

Ik hoop op veel antwoorden!

Arabesk

Re: Weiland in Vianen (verhuren/verpachten?); INFO gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:29

afhankelijk van de bodemsoort kun je er vier tot vijf paarden wel op kwijt

je kunt in die regio wel ongeveer 250 euro per maand vragen

ik zou het niet VERHUREN, omdat je dan vastgepind kan worden, maar ik zou mensen iets laten ondertekenen dat ze je 250 euro per maand onkostenvergoeding betalen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:32

250 per maand, voor een weiland hier? Dat is echt veel geld hoor.
Als je nagaat dat stalling bij ons rond de 190 zit, incl stalling, bak ed.

ReDo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:21

Maar in een stalling gebruiken toch veel paarden allemaal hetzelfde stuk weiland? Je hebt daar toch niet 4000m2 per paard? Ik kan de boel gewoon in 4 stukken opdelen van ieder 4000m2. Met gezamelijk gebruik van de stal. Dan kom je (voor die 250 euro van Arabesk, wat inderdaad zo'n beetje de kostprijs is) op een 60-70 euro per paard uit. Da's veel goedkoper dan de 190 van Tellie!

Maar ongetwijfeld zie ik iets over het hoofd. :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:27

Ik heb toevallig mijn bijna 2 jarige in Hollandsche Rading (tussen Utrecht en Hilversum) op
de wei staan. Is alleen weidegang met in de wintermaanden kuil bijgevoerd voor iets
meer dan 80 euro per maand ;)

Dus stel je verhuurt alleen je weiland, denk ik dat je met 60 a 70 euro per
paard wel goed zit hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:29

en eens uitzoeken of je dan belasting op moet geven als je het aan verschillende mensen verhuurd...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:56

Verhuur is belastbaar vanaf een bepaald bedrag per jaar (dacht 500 ongeveer) Ga daar net onder zitten, dan heb je een hoop rompslomp minder. Trouwens 500 euro per jaar voor huur van een kale wei is een redelijk normale prijs. Verhuur het aan 1 iemand met duidelijke afspraken over wat er mag en wat niet.

Als die schuur niet op je erf staat zal er minder mee mogen, maar zelf heb je wel meer privacy. In elk geval kan de schuur dienen als opslag voor voer en spullen van de huurder.

Huur is trouwens af te spreken voor een vaste periode (bv 3 of 5 jaar) dan kan de huurder geen aanspraak maken ivm huurbescherming, etc. daarna. Pacht is echt lange termijn en geeft de pachter ook meer rechten.

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:15

Ik woon zelf in Vianen, maar ik denk dat wanneer je 250 euro per maand wil vragen er sowieso een rijbak aanwezig moet zijn. Bij de stal in Hagestein moeten zij voor het zomerseizoen, dit is van mei tot oktober 300 euro betalen voor een klein stukje land. Ik denk dat het een goede prijs is als er meerdere paarden opgezet worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:36

Misschien heb ik het helemaal mis, maar volgens mij wilt TS het weiland verhuren, maar er geen pensionstal van maken, waar de meeste van jullie je prijzen op baseren.
Maar gewoon een paardeneigenaar met bijv. 4 paarden voor 250 die 1,5 ha laten huren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:37

Judje schreef:
Misschien heb ik het helemaal mis, maar volgens mij wilt TS het weiland verhuren, maar er geen pensionstal van maken, waar de meeste van jullie je prijzen op baseren.
Maar gewoon een paardeneigenaar met bijv. 4 paarden voor 250 die 1,5 ha laten huren.

dáár doelde ik ook op :j

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:44

Ohhh, zo. Ik dacht dat je per paard bedoelde. :')

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:24

Ik wil even een klein dingetje opmerken. Je zegt 1,5 hectare land te hebben: dit is 15000 vierkante meter, daar kunnen met gemak 3 paarden en nog wel meer op. Zeker als je ze bijvoert.

ReDo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:15

Druk forum hier! Veel van mijn vragen zijn beantwoord, zowel hier als d.m.v. PB's. Dank!

Ondertussen weet ik dat ik mijn weiland (in SCHOONREWOERD, net iets buiten Vianen) gebruiken mag voor paarden.
Er staat een grote schuur op het land; daar kunnen we vast wel een stal van maken.

Wat ik me nog wel afvraag; is een omheining nou nodig, of is een sloot voldoende om ze tegen te houden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:27

zelf ben ik erg voor het omheinen van de boel
paarden uit de sloot moeten vissen is gewoon geen pretje :n
maar dit hoeft geen heining te zijn van anderhalve meter hoog en 6 draden
een dubbel draadje werkt over het algemeen prima

het is gewoon ook even kijken wat je wil, wil je geld vragen per paard , of wil je verhuren aan 1 persoon met meerdere paarden voor een vaste prijs voor gebruik van weide en schuur...
dan kun je eventueel ook kijken of je wil verhuren inclusief de heining en ook dat de reparaties voor jou zijn
of puur de weide met de schuur en dan de plaatsing en onderhoud van de heining etc voor de huurder

het lig er gewoon aan wt jij wil kwa werk en moeite :)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:36

Ik vind het een prettiger idee om te omheinen, al is het maar omdat een lomp paard een keer uitgleid. Of er een pony is die net te goed kan springen.
Een jong veulen want denkt de sloot in te lopen. vind het te veel risico. Het hoeft geen hele heftige omheining te zijn maar een/twee lintjes zijn een mooie oplossing en niet te duur!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:10

Ik zou ook gaan voor omheinen, heb zelf ooit meegemaakt
dat mijn merrie de zo opgejaagd werd dat ze in de sloot terecht
kwam. Je kunt eventueel gewoon van die prikpaaltjes neerzetten met
2 rijen lint, als er voldoende stroom op staat is dat echt genoeg :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:16

Ik zou zeggen, plaats gewoon een advertentie op mp en kijk eens wat er op afkomt, dan kun je in overleg met die mensen wel een en ander afspreken; welke prijs en wat er bij in zit en wie wat doet enz.