Waterkwaliteit watervat in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Waterkwaliteit watervat in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:38

Ons watervat (kuubvat) staat in de wei, zodat wij er voor 4 paarden van kunnen tappen. We doen een kleine week met 750 liter. Gisteren merkte ik dat het water in het vat gewoon lauwwarm is, in hoeverre is dit nadelig voor de kwaliteit als drinkwater?

Zou het evt. nuttig zijn het vat te 'bekleden' met aluminiumfolie om het water wat koeler te houden? Hoe doen andere mensen dit die wateren vanuit een dergelijke opslag?

suuzepuus

Re: Waterkwaliteit watervat in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:42

mijn vat heeft buizen aan de binnenkant. daardoor blijftb het langer goed en hij staat in de bosjes.
je zou er ook hadex in kunnen gooien. dan blijft het oo veeel langer goed.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:42

Vorig jaar stond ik in een andere wei, hadden we zo'n stalen tank. Het water daarin was op een gegeven moment ook lauw van de zon, daarna hebben we de tank in de schaduw gezet zover het kon (wat we nu idd niet echt hebben). De paarden dronken echter wel gewoon, in de speciekuip op het land wordt het ook warm en nog sneller denk ik dan in de tank, wel vaker schoonmaken van de kuipen ivm algengroei.

Met de tank die we nu hebben weet ik het eigenlijk niet, maar omdat ie toch elke week opnieuw gevuld moet worden nu vermoed ik dat het wel mee zal vallen met de algengroei ed. vermenigvuldiging van bacterieen. Maar echt helemaal zeker weten doe ik het niet. (Hoewel ik dan nog steeds liever tankwater heb dan slootwater.. ;) :D ...)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:45

Ja, da's mijn idee ook, omdat het vat elke week leeg gaat zal er niet veel aan bacteriën, alg en meer van dat soort zooi in kunnen komen, volgens mij. Ook hebben we hem vorig weekend met vullen even omgespoeld en op laten drogen, vinden bacteriën en alg ook niet zo fijn. Daarnaast; paarden drinken over het algemeen niet van water als er een luchtje of smaakje aan zit, dus zolang de knollies bijven drinken maak ik me niet druk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:47

Denk dat het geen kwaad kan.
Wij halen het water uit de sloten en doen het in specikuipen.
In de sloot is het al lauw, in de waterbakken dus helemaal.
Wel maak ikd e waterbakken geregeld even schoon, omdat er anders op de randen toch wat troep gaat zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:52

Hoi, ik heb een 1000liter vat en dat water blijft lekker fris in de zomer! Het is een wit vat en heb er witte folie rondgedaan dat aan de binnenkant zwart is, zo wordt het fris en blijft het fris. En het gaat de algen ietswat tegen.