Hoe groot moet een stal/weiland zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesketje

Hoe groot moet een stal/weiland zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:52

Hoi!
Mijn vader gaat een stal maken voor onze (toekomstige) shetlander.
Deze word dan 2.60 bij 2.60 is dat groot genoeg?
En hoeveel ramen moeten erin,
is het slecht voor een shetlander als ze niet heel veel licht krijgen.
Deze stal word gebouwd aan een weiland(je)
En ik weet nog niet hoe groot deze is.
Hoe groot moet een weiland zijn voor een shetlander van ongeveer een meter?

lissisanne

Re: Hoe groot moet een stal/weiland zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:28

de minimale grote voor een box is 2maal de stokmaat in de lente en de breedte in dit geval dus minimaal 2 bij 2. de grote van het weiland hangt ervanaf wat je ermee wil, als dat zijn enige voer is dan minimaal 1 hectare (100 bij 100) maar een paard mag niet alleen staan dus wordt het 2 hectare.. als het alleen is voor het strekken van de benen is een hectare wel genoeg

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:24

SMP > VSW

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:29

1 hectare is echt heeel erg veel voor een shetlander hoor, dat is nergens voor nodig.
Een shet is klein en al vrij snel tonnetje rond, die kan je echt niet op een hectare zetten.
Overigens maakt Lisianne wel een punt met het alleen zetten, dat kan niet

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:30

voor een shetlander heb je minder weiland nodig dan voor een groot paard... Met een paar duizend m2 kom je heel ver met een shet (of 2) het hele jaar buiten. Denk aan 2000 a 3000m2 en dat je kunt wisselen van weitje of aan strookbegrazing kunt doen zodat elk stuk op tijd rust heeft. Dan hoef je niet vaak bij te mesten, en dat is voor een shetlander beter. Je kunt beter een beetje hooi bijvoeren als er weinig gras staat, dan op een vol weiland zetten...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:08

2.60x2.60 is echt groot genoeg voor een shet. En voor 1 shetje is een wei van 2000 m2 ook echt meer dan voldoende. Wij hebben 3 shets lopen op 2000 m2. Ze zien er prima uit, niet te dik zoals zoveel shetjes. Maar ik zou idd de shet niet in zijn uppie laten staan. Als je van de stal een inloopstal maakt, kan ie zelf kiezen of dat ie binnen of buiten wil staan. Ramen zijn dan niet nodig, maar wellicht gewoon prettig zodat je zelf ook meer licht hebt met bijv. uitmesten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:22

Mijn paardjes hebben de hele winter met z'n 2en 24/7 buiten op 4000m2 gestaan. En ze waren na de winter nog niks afgevallen.
Ik verweid ze nu niet meer. (heb wel meer ter beschikking)
Nu staat er 1 op 700m2 omdat zij waarschijnlijk gevoelig is voor hoefbevangenheid. En de ander op de 4000m2, maar dit gras groeit harder dan 1 op kan.

Mijn vriendin heeft haar shetlander op 1000m2 staan, en hij is met weinig hooi bijvoeren (van de winter) nog dik zat.