wei in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

wei in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:57

Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen om een paard aan te schaffen. Het is de bedoeling dat het paard het hele jaar door buiten staat.
Daar zal het een inloop stal hebben.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen in de winter. Wanneer kan het beter niet op het gras staan (te nat, bevroren)?
En als het niet in de wei kan staan, kan het dan wel in een paddock staan?
Is er nog verschil als het gaat om een warm of koudbloed?

Groet, Soraya

8nnemiek

Re: wei in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:03

Elk paard kan dag en nacht het hele jaar door naar buiten. Paarden zonder ijzers hebben het wel een stuk gemakkelijker op nat gras en bevroren grond.
Koudbloeden kunnen niet zo goed tegen teveel suikers, dus jong gras is niet zo goed. Warmbloeden kunnen daar beter tegen, maar worden vaak wat veel verwend in een warme stal met dekens op, dus er zijn warmbloeden die zich langzaam moeten aanpassen aan de kou in de winter, en dus de eerste paar jaren een deken nodig hebben.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:05

Bedankt voor je reactie.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:05

Paarden kunnen indd in de winter makkelijk naar buiten.
Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten. Maar het is wel een hoop blubber :\

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:07

mijn arabische stinkerd staat al jaren dag en nacht buiten en wordt hartstikke pluizig.

Als je kleine delen van de paddock of een hoekje van het weiland betegeld kan je paard in elk geval met droge voeten staan. Grindtegels zijn gratis vaak via MP

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:54

Je paard kan wel buiten, het probleem is echter of je wei het zo leuk vind.
Wij hebben sinds een jaar nu ook de paarden aan huis, en hebben zelf ook al die ervaring op moeten doen.

Wij hebben onze weide op klei en alhoewel mijn paard snachts wel naar binnen gaat, loopt hij swinters als het nat is de hele boel kapot. Hij stond tot zijn knieen in de modder en toen hebben we besloten een paddock aan te leggen.
Het is zonde van je weide en je pony wordt er ook niet blij van.
Wij hebben heel simpel gedaan. Gewoon zand door een bedrijf verder op laten brengen en omdat wij buizen onder ons pad hebben, kon hij niet te ver en we hebben het dus zelf heen en weer gekruid. Was een hoop werk, maar er ligt nu zo'n 6/7 kuub in en het blijft in iedergeval stevig bij een flinke regenbui. Deze zomer gaan we het nog wat ophogen.
We zijn ook bezig met een hoefslag in de bak. Zo kunnen ze daar straks ook een rondje lopen.

Overigens gingen ze bij mij met de vrieskou wel de wei op, omdat ze dan tenminste lekker ff kunnen rennen en lopen. Het zou niet heel goed zijn voor je gras. Maar het komt hier weer perfect op.
Het maakt overigens wel heel veel uit of je zand of klei grond hebt! Zandgrond heeft immers al een hoop zand liggen.
Ook maakt het uit of je waterpeil hoog of laag is, wij liggen heel laag (in de betuwe) en als ik een gat boor voor een paal van de afrastering dan is op 15/20 cm diepte al het water. je kunt je voorstellen hoe dat met regen zit ;)

Mijn E-pony en shet kunnen overigens prima tegen weer en wind, ze hebben een dikke vacht dragen geen deken) met een prima vetlaag voor de regen.
Het is, zeker als ze dag en nacht buiten staan, wel belangrijk dat ze uit de wind/zon kunnen staan.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:45

onze paarden staan ook het hele jaar op de weide,wel hebben we een gedeelte alleen voor de herfst/winter.Dat mogen ze dus ook stuk lopen.Wij hebben inloopstallen maar er zitten wel deuren in ,afgelopen winter hebben ze een aantal nachten binnen gestaan i.v.m.ijzel.Voor de stallen liggen grindtegels.Zowel zomers als winters kunnen ze altijd bij de stallen komen om te schuilen of om in de schaduw te staan.groetjes...

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:59

Elk paard kan zomer en winter dag en nacht buiten. Zeker als je paard vanaf nu (zomer) buiten staat en zelf kan wennen aan de herfst en winter.
Zorg er wel altijd voor dat de paarden kunnen schuilen. Ik heb nu gemerkt dat schuilen in de zomer dus tegen de zon belangrijker is dan tegen de regen.

Verder moet je natuurlijk altijd zelf naar je paard blijven kijken. Zorg er altijd wel voor dat de paarden genoeg te eten hebben want daar door krijgen ze het warm

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:41

Naast al deze dingen is ook een plek waar je paard droog kan staan (en evt. liggen) belangrijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:30

Wij hebben het land in drie delen gesplitst. Een gedeelte daar lopen ze in de winter op. Dat gedeelte wordt dus ook flink vertrapt, aangezien we op de klei staan. Dit vind ik niet zo erg, maar we hebben er dit jaar wel voor gekozen om een stuk voor de stal te verharden. Dan kunnen ze toch op een droge plek staan en dat is ook makkelijk met het voeren van hooi.

Gras staat er niet meer na een paar dagen. Dus ik voer ze onbeperkt hooi bij. Hierdoor kunnen ze zich ook goed van binnen uit warm houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:36

MysticTinker schreef:
Warmbloeden kunnen daar beter tegen, maar worden vaak wat veel verwend in een warme stal met dekens op, dus er zijn warmbloeden die zich langzaam moeten aanpassen aan de kou in de winter, en dus de eerste paar jaren een deken nodig hebben.

Een paard maakt een wintervacht aan als het aantal uren licht verminderd.
Mijn arabier had voordat ik hem kocht (in de zomer) altijd met deken gestaan. (zomer en winter).
Bij mij heeft hij geen deken meer op gehad. En is 24/7 buiten gezet.
De eerste winter had hij meer vacht dan mijn A-welshje die niets anders gewend was.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:55

enkel oppassen als het flink gesneeuwd of witgevroren heeft. als daar de zon op komt, kunnen ze verbranden, vanwege de weerkaatsing. voor de rest moeten ze onbeperkt hooi hebben voor hun verwarming op peil te houden. meestal gaan ze zelden binnen, zelfs bij zeer felle koude. die van mij zijn deze winter ook heelhuids doorgekomen, en het heeft serieus gevroren. zou idd de wei opdelen. in de winter lopen ze sowieso minder zot rond, om energie te sparen. en je geeft toch eten bij, dus gaan ze ook niet zoeken. zo spaar je de rest van de weide.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:47

geloof me, als je kleigrond hebt is het heel verstandig om in iedergeval een deel te betegelen of met zand te bedekken.
Klei grond wordt gewoon 1 grote drap.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:50

Even ter aanvoeging op mijn stukje het is zandgrond.. :)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:07

Dan zit je een stuk beter, en kun je best een stukje afzetten voor de winter... het gras zal niet meer blijven staan, maar ze kunnen wel lekker lopen!

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:19

Ik zet mijn paard 's winters overdag in een paddock, en 's nachts in de stal. Als het niet te koud is mag ze natuurlijk ook de wei op om te grazen, maar in de winter staat ze het vaakst in de paddock.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:25

Soraya85 schreef:
Even ter aanvoeging op mijn stukje het is zandgrond.. :)

Hoog of laag gelegen?
Ook zandgrond kan 1 grote modder zooi worden.
Ik zou altijd een stuk draineren en ophogen. (en niet pas van de winter, dan ben je te laat)
Zodat ze altijd een plek hebben waar ze echt uit de modder kunnen staan.
En uiteraard een goede schuilstal. Om droog te staan, maar ook voor schaduw en insecten.
Als de paarden genoeg hooi hebben kunnen ze wel gewoon in de weide staan en is bevroren gras eten niet erg.
En ik zie iedereen zeggen elk paard kan buiten staan.
Klopt vaak ook wel, maar er zijn ook wel paarden die het niet kunnen.
Daar zie je toch gevoelige rugspieren door de koude. Die zie ik in de nacht dan toch liever binnen.
Als ik nu al zou weten dat ik een paard dag en nacht buiten zou willen houden zou ik toch voor een koudbloed gaan.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:57

het voordeel aan zand is dat het geen zuigmodder is, maar het blijft nat...

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 03:13

als je beweiding goed is en je dus goed verdeeld wanneer je paard waar staat en je paard een maatje heeft kan hij prima het hele jaar buiten. gras kuin je het beste met een opschuifhek geven en dan niet s ochtends vroeg als het nog bevroren is. in paddock of op gras maakt voor kou niet uit en een koudbloed heeft geen dekens nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 03:32

bij mij staan ze swinters op de paddock en krijgen hooi bijgevoerd
in zomer staan ze overdag op de wei
er staan 3 paarden op 1 hectare grond
als ik ze ook in de weinter 24-7 op de wei laat, word het 1 modderbende

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:25

mijn paard staat sins deze maand ook continue op het land. en blijft er van de winter ook gewoon op staan. Wel met deken ivm dikke vacht tegen houden.
Wij hebben een grote schuilstal(in aanbouw) en een groot stuk land. Paarden worden bijgevoerd. en verder word er weinig gedaan.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:18

Op de stal waar ik sta, gaan ze zomer en winter naar buiten. 's Nachts staan ze op stal.
In de winter heb ik geen ijzers dus op bevroren gras lopen kan best.
Het gras word wel kapot gelopen maar dat trekt in het voorjaar goed bij!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:46

hier word de schuilstal in de zomer meer gebruikt dan in de winter, in de zomer schuilen ze hier voor de insecten en tegen de zon.
Ik heb een grote paddock, paar weitje en een stukje bos, in de winter staan ze op de paddock en dmv een pad (250 meter lang) komen ze in het bos, in de zomer hebben ze overdag toegang tot het bos.
De schuilstal is beklinkerd en daar krijgen ze snachts hun hooi, dan word het niet vertrapt in het zand.

je wei word in de winter idd een zooitje, afhankelijk van hoeveel grond je hebt, kun je de paarden swinters op de wei laten, wel uitkijken met zandeten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:01

Ik heb een Fjord die gewoon altijd in de wei staat. In de winter is de wei vrijwel helemaal kaal en krijgen ze veel hooi. Je zou ze idd ook in de paddock kunnen doen.