verzorgingschecklist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

verzorgingschecklist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:44

Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen wat er zowel bij komt kijken als je een eigen paard wilt hebben en uiteraard onderhouden.
Wat is de basislijst van spullen die je nodig hebt, om je paard volledig te kunnen verzorgen.
Ik denk zelf dan aan shampoo's, ehbo spullen etc.
En wat zijn goede betaalbare merken?
Hoeveel gebruik je?

Mijn paard zou altijd buiten staan met een inloopstal.

Groet Soraya

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:52

buiten met inloopstal ben je niet zoveel shampoo's etc nodig hoor (vind ik).
basis spullen zoals rosborstel harde borstel zachte borstel manenkam emmer spons en hoeven krabber ben je nodig om vacht manen staart en hoeven te verzorgen,
je kan een spuitbus anti klit halen om de staart mee in te spuiten,
ehbo spullen zijn handig om te hebben, ik kan zo niet opnoemen wat je precies allemaal moet hebben maar denk aan betadine, thermometer, jodium etc,
wat reserve halsters en halstertouwen zijn handig, gereedschap om de omheining te kunnen onderhouden, mestboy en kruiwagen om de mest uit de wei te halen.

maar ja, de 1 is de ander niet, ik ben zelf iemand van 'de basis', zonder al te veel extra's, maar je kan uiteindelijk nog wel veel meer verzinnen om te kopen voor de zekerheid of voor het leuke, dat is ieders eigen keus.

Soraya85

Re: verzorgingschecklist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:59

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad ook iemand die liever de basis goed heeft, dan van alles in huis te hebben en niet te gebruiken. Bedankt voor je reactie.

Gr Soraya

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:33

een voer`iets` is handig voor buiten. een krat met betongaas ofzo. en zorgen dat je paard kan drinken. dus evt grote badkuip ofzo.

en verder... tsja, borstels, halster, halstertouwen, waterslang is makkleijk als je een keer moet wassen, maar niet noodzakelijk (wel als paard een keer kreupel wordt en je paar maal daags moet koelen!)

ehbo heb ik alleen jodium. en zalfjes die de haargroei na een wondje bevorderen. en shampoo kun je gewone mensen shampoo voor gebruiken.

ik heb zelf ook een vijl en zo`n ding waar ze haar voeten op kunnen zetten zodat ik zelf de hoeven bij kan vijlen, maar dat kun je niet zomaar zelf gaan doen. ik heb daar wel begeleiding mee gehad van mijn hoefsmid eerst, en nu nog... altijd een controle eens in de zoveel tijd vind ik wel zo prettig :)

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:44

In de loop van de tijd heb ik een heleboel spullen verzameld maar als ik eerlijk ben gebruik ik maar heel weinig.
Zadel en hoofdstel, halster en halstertouw, dekje voor onder het zadel.
Poetsspullen harde borstel hoeve krabber en manekam.
VErder aan ehbo spullen heb ik een spons en betadineshampoo.
Kortom ik gebruik maar heel weinig. Ik heb een hoop spullen voor de heb, maar echt nodig is het niet.

Let op zeker als je paard buiten staat moet je niet te veel wassen en poetsen. Als je dit wel doet moet je hem in de winter zeker een deken om doen. Want door al het poetsen maak je de vet laag in de vacht kapot.

Groetjes Mirella

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:23

Ik had zelf, een poetskist met nieuw compleet setje borstels, halster, 2 dekjes, ledervet, longeerzweep, en verder niet. Hoofstel en zadel kregen we van de vorige eigenaresse mee. En als we later nog wat nodig hadden gingen we gewoon even langs de winkel. Dan kun je de eerste dag vooruit.
Shampoo gebruik ik altijd de Groene zeep van merk de Driehoek (gele fles uit de supermarkt), lekker goedkoop en zitten geen rare parfums in die je bijv. heb in de andrelon shampoo.
Succes!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:26

Het lijkt me handig als je naast de benodigde borstels, hoevenkrabber etc.
Een zakmes of ander mes op stal hebt. Verder komt touw vaak van pas. Inderdaad genoeg spul om het hek te onderhouden (extra rol lint of waar je omheining uit bestaat).
Qua EHBO spul kun je gewoon een EHBO-kistje voor paarden krijgen bij verschillende winkels. Maar een goed begin is al een goede wondspray. Kun je voor veel dingen gebruiken en bij wondjes is dat snel accuraat.
Verder een aantal emmers, spons. Wat handoeken is ook altijd handig. Inderdaad genoeg halsters/touwen.

Shampoo's zijn totaal niet nodig (of je moet op wedstrijd gaan en geen modderig paard mee willen in de winter), want daarmee was je in principe alleen de vetlaag er af, die juist nodig is voor als het regent. Behalve natuurlijk als je je paard moet wasse om medische redenen (met betadineshampoo of voor luizen etc.).

nou ik zal nog is kijken of ik verder nog spullen heb die handig zijn om op stal klaar te hebben.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:02

voor de basis heb je niet zoveel modig, hoofdstel, zadel poetsspullen, halster+touw(en reserve), goed afsluitbare voerton, kruiwagen+mestschep, gereedschap om je land te onderhouden en bv wat reserve draad/lint.

voor de ehbo: spons, wondspray, schone doeken, thermometer. meer heb je in het begin niet nodig.

er is natuurlijik een hoop wat je nog meer kan gebruiken maar dat scharrel je vaak op den duur wel bij mekaar. ik had in het begin alleen zadel hoofdstel, poetsspullen halster en paard, en nu jaren later heb ik zoveel spullen dat ik aan een tuinhuisje eigenlijk nog niet genoeg ruimte heb.

en tsjah goedbetaalbare merken. dat veschilt ook heel erg. ik heb zelf een hoop van harry's horse, dat was vroeger opzich 1 van de goedkoper maar die is de laatste jaren ook in prijs omhoog geschoten. ik kijk meestal gewoon beetje welke spullem ik mooi vind, wat t kost en niet echtnaar het merk eigenlijk :P