Wij hebben zelf een ding voor achter de trekker waarmee je de hele bak glad enzo maakt,maar we hebben geen bak met dichte randen dus de randen zitten niet vast. Bij ons op de ponyclub is het (eigenlijk) verplicht om na iedere les een rondje met de hark rond de kanten te maken.
Zo'n ding kan alleen werken als je een vaste rand rond je piste hebt. Liefst nog tot op de grond of er vlak boven, zodat je je werktuig daartegen kunt laten schuiven. Een wieletje om het werktuig te geleiden langs de rande ware ideaal: minder weerstand en minder (kans op) schade. De sleep op zich hoeft niet zo massaal te zijn; een gewoon balkje zou al voldoende moeten zijn.
Mijn bakrand is open (palen met planken eraan) en ik heb ook al aan zo'n ding zitten denken. Nu moet ik met de schop rondgaan en da's lastiger dan mij lief is.
Bedoelen jullie een vlieger voor achter de tractor?
SuSEQ
Geplaatst: 31-05-09 08:32
Wat jij met een vlieger bedoelt, weet ik niet, maar het gaat hier niet over een gewone sleep. Het doel is zand van buiten naar binnen harken door gewoon rechtdoor te rijden.
Heb je meer uitleg (foto's) over die vlieger?
Anoniem
Geplaatst: 31-05-09 11:33
Een vlieger is ook geen sleep, het is een soort driehoekig kilverbord wat uitstekend voldoet om de hoefslag helemaal egaal te krijgen. Edit, kilverbord is ook een onjuiste benaming. Ik moet het even navragen.
Pasterza
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-09 17:22
.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Omdat het bakonderhoud betreft past dit beter op VSW. Ik verplaatst het daarom van AR naar VSW.
Pasterza
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-09 20:17
.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 31-05-09 22:55
Wat betreft de verplaatsing. Je vraagt een duidelijk advies hoe je zo'n hoefslagschuiver moet maken en vraagt om foto's. De hoefslagschuiver is er voor bakonderhoud. Deze kan idd door een paard getrokken worden, maar zou ook achter een trekkertje kunnen. Het betreft dus een algemene vraag over bakonderhoud en niet specifiek AR, vandaar de verplaatsing.
Pasterza
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-09 23:04
.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Pasterza
Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-09 14:05
.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
HippoLogic
Geplaatst: 18-10-09 22:41
Ik ben op zoek naar hetzelfde maar dan om de hoefslag met de hand te egaliseren. Ik had iets gevonden maar niet gebookmarked. Gewoon een stok met een aluminiumschuif eraan onder een hoek van 30 of 45 graden. Wie ken het?
HL, dat ding lijkt me niet echt handig. Omdat het maar 1 wiel heeft, kan je er geen druk op uitoefenen en ben ik bang dat die schuif daarvoor, alleen maar een beetje over het zand "aait" ipv het mooi egaal op de hoefslag te krijgen. Als je erachter 2 wielen onderzet, zou het wel kunnen werken (dat je het idee van een kruiwagen krijgt: 1 groot wiel voor en waar achteraan die beugels zitten waar de kruiwagen op steunt, 2 wielen plaatsen. Wel aan wat langere beugels natuurlijk, anders moet je de hele hoefslag gebukt rondlopen !).