uitvallende manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

uitvallende manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:25

Hooii

Mijn (verzorg)-shet zijn manen zijn best wel lang en dik maar nu zijn ze sinds een tijdje erg aan het uitvallen.
ik probeer er al zo mijn mogelijk aan te borstelen. gewoon zachter borstel en dan klaar. Van de week alle dode haren er uitgehaald.
En ingevlochten (losse vlechten). maar toen zij iemand dat ze daar nog sneler van afbreken. is dat zo?

Dus wat kan je doen tegen uitvallende manen??

friesiszwart

Re: uitvallende manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:28

nee hoor als je vlecht en de vlechten niet te strak (ivm breken) en te lang laat zitten is er niets aan de hand. Let wel als de manen los zijn verliest het paard over de dag heen manen en indien je ze gevlochten heb zijn dit de losse haren hierdoor kan het soms lijken of dat vlechten niet goed zou zijn.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:33

okee.. als ik vlecht haal ik ze er meestal na een nacht uit
en dan gewoon effe los en dan nieuw erin

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:37

als je het heel lichtjes vlecht zou dat geen probleem moeten zijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:28

Mijn pony verliest ook meer manen tijdens de rui. Verhaart jouw pony verder nog?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 16:39

Hij is in de winter net een teddybeer dus hij wordt altijd geschoren en hij is nu geschoren maar er komt nog steeds veel haar van af

qwasie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:52

ik denk dat het gewoon een kwestie is van verharen omdat je zegt dat er nu nog veel haar vanaf komt... ook de manen worden natuurlijk in de winter aangepast aan de vacht dus ik denk dat dit met een paar weken over is,,,

vlechten zou ik denk ik niet doen omdat je KANS hebt dat als je verkeerd vlecht (te strak oid) dat je alleen maar meer haren er uit haalt... en als er per dag 20 haren losraken en jij laat het 5 dagen zitten kun je je die dag dat je ze er uit haalt je natuurlijk te pletter schrikken omdat hij inene 5x zoveel verliest (wat dan dus ook klopt)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:43

nee hoor, vlechen is juist goed tegen het afbreken. mits ze niet te strak zitten en niet weken achter elkaar. maar een weekje kan best!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 13:57

ik blijf ze nu geod met antiklit inspuiten en effe de zachter borstel er door het gaat al beter ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:17

sommige antiklit zorgt er juist voor dat t sneller afbreekt heb ik wel eens gehoord. ik wete niet in hoeverre het waar is, maar ik zou sowieso niet heel veel antiklit er in spuiten...

Aysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:23

Ik denk dat het ook komt door verharen.