Paard eet stal leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:12

Hallo,

Mijn paard staat sinds een tijdje op stro. Ze heeft matten in haar stal met daarop stro.
Eerder stond ze op strokorrels maar die at ze ook op, net als vlas waar ze ook nog flinke koliek van kreeg.

Ze krijgt gewoon hooi en brokjes en staat van 8 tot half 4/4 uur buiten.

Als ze in haar stal staat eet ze het stro op, niet zomaar een beetje, maar echt heel veel :\
Wat kan ik hier aan doen?
Zaagsel heb ik haar ook een tijdje op gehad, maar daar werd ze zo snel vies op...

YildizArabs

Re: Paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:21

Ook van stro eten kunnen ze koliek krijgen. Als ik jou was zou ik even telefonisch contact opnemen met je DA. Misschien dat die raad weet.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:21

Ik weet wat je bedoelt, mijn paard doet dat ook en dan loopt ze ook nog telkens rondjes in dr box...
haar ruwvoer verdelen over vaker een kleinere hoeveelheid, zal misschien kunnen helpen
Zodat ze langer bezig is Want het is puur verveling

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:23

Wat voor een paard heb je?
Mijn tinker doet dat ook. Bij hem is het een teken dat hij zijn buik niet vol heeft. Nu er meer gras in de wei staat wordt het eten in de stal minder. Als hij te lang binnen staat eet hij toch zijn stro op.

Noah staat ook op matten met daarop een beetje stro. Dit is smorgens wel weg en er ligt alleen een laag mest. Ik maakt me er ook erg druk om maar hij is nu eenmaal zo. In de winter krijgt hij nog hooi om 21.00 en dan gaat het ook beter maar in de zomer gewoon vroeg naar buiten laat naar binnen. En een beetje stro kan geen kwaad. Het zijn vezels en dat is altijd goed. Korrels en vlas lijken mij minder geschikt ivm verstopping.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:25

Het is een 5 jarige KWPN merrie.
Ze heeft volgens mij nooit dr buik vol genoeg naar haar idee, dat paard kan echt blijven eten :=

Zodra ze dr hooi op heeft, begint ze aan dr stro..

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:26

mijn pony deed het ook altijd... hij staat tot in de avond laat op de weide en dan op stal voer en hooi. Als hij het hooi ophad en nog honger had, hup stro opeten. Hij begint overigens nooit aan het vlas wat ligt op de plaats waar hij plast, maar dat is logisch.

Ik kon altijd aan het stro zien of hij genoeg hooi had gehad of niet. In de winter (als ze eerder naar binnen gingen) dan gaf ik altijd om 10 uur in de avond nog een portie. Nu heb ik overigens een hooinet wat ik vul en zo hebben ze zowel op stal als buiten (als ze op de paddock staan en niet op de wei) onbeperkt hooi. Dat helpt al heel erg.
Een pony blijft in het begin bij de overgang naar onbeperkt hooi altijd eten, maar op een bepaald
punt stoppen ze er mee en eten ze alleen wat ze nodig hebben. Daarom is nu de overgang goed,
ze staan op de weide en zijn dus al gewend om de hele dag te eten.

Sowieso gebruik ik maar heel weinig stro, bij mij staat hij ook op matten. hij mest in 1 hoekje, plast op 1 plek en op 1 plek ligt wat stro. Daar ligt hij. De matten zijn zacht genoeg en isoleren genoeg om op te liggen als er geen stro is. Dus er hoeft ook niet veel stro in de stal. Hij kan dus sowieso niet veel eten.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:30

Die van mij eet ook echt alles op!
Ik heb al eens zaagsel over het stro heen gestrooid en toen iets nagemaakt zodat het niet stoffig was...
Ze begon meteen met eten, het maakt haar gewoon niet uit wat er voor haar neus ligt.
Nu moet ik zeggen dat ze nu telkens ook wel wat meer ruwvoer krijgt dan rest en dat het nu wel ietsje beter word, maar ze blijft stro eten

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:34

Het probleem is ook dat ze gewoon echt te dik wordt, dus meer hooi is niet echt de bedoeling.
Ze krijgt 's morgens hooi & brokjes, daarna in de paddock hooi, als ze binnenkomt krijgt ze wat hooi, 's avonds brokjes en rond een uur of half 11/11 uur weer hooi.
Honger kan ze haast niet hebben lijkt me..

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:39

mmm een typisch geval van veel vraat.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:42

Als je haar hooi geeft wat van heel lang gras(natuurland) is dan zal ze hier toch bijna niet dik van worden, dat is echt alleen buikvulling.
Bij ons krijgen de paarden een kleine hoeveelheid goede kuil, dit is best pittig voor de paarden, er zit veel energie en eiwit in en ze krijgen behoorlijk wat hooi van de natuurlanden om hun buik maar te vullen

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:44

Ze krijgt een plukje kuil, en verder gewoon hooi, waar dus idd veel minder in zit :j
Maarja, ze blijft vreten :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:03

Mijn paard krijgt, als ze op stal staat, drie keer zoveel ruwvoer als de meeste anderen op stal, omdat ze anders ook haar stal leeg gaat eten. Maar ik geef haar wel weinig krachtvoer, om dat verschil op te vangen. En ruwvoer waar weinig in zit.

Daar zou ik in jouw geval ook voor zoeken, 'mager' ruwvoer, en dan iets minder krachtvoer..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:07

houtkrullen eet ze die ook?!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:13

Houtkrullen eet ze niet, maar daar is ze ontzettend vies op.

Ik denk dat ik haar toch weer wil overzetten op strokorrels, alleen dan 'voorgestampt' door een anders paard, zodat het geen brokjes zijn, dan eet ze het niet :+

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:18

Mijn pony vrat ook zn hele stal leeg, maar toen we op houtkrullen overgingen was het wel in een keer over.:D Liever een pony die wat smeriger is, maar zn stalbedekking dr in laat, dan 1 die zich helemaal klemvreet.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:57

Bekent probleem ik heb er ook zo een. Ze staat nu op vlas als ik ervoor zorg dat het goed word gemengd en niet al te schoon is eet ze er niet van.

Twee weken geleden ben ik een weekje weggeweest ze heeft toen minstens een baal vlas op zitten vreten. Gelukkig geen koliek gehad, ze was wel erg opgezet en enorm winderig.

Volgende maand komt ze aan huis te staan, ze komt dan op een goede kwaliteid rubberen mat met daaroverheen een klein laagje sto.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:32

als ze alleen de houtkrullen niet opeet zou ik haar toch daarop zetten en er een goeie dikke laag inleggen! Onze paarden staan ook op zaagzel en als we ze dun op het zaagzel zetten zijn ze idd snel vies. maar als je ze er lekker dik op zet zijn ze super schoon! succes

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:43

Je moet haar stal niet te schoon maken, het paard dat ik verzorg vreet het liefst ook zijn stal leeg, behalve als het vies is.
Hij krijgt dus niet te veel schoon stro, maar genoeg dat hij een zachte ondergrond heeft.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:46

Verveelt ze zich niet gewoon? Kan je misschien een bal ofso in de stal leggen? Of zo'n snoepjesbal-ding.?

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:48

ik zou zeggen op zaagsel en dan maar eerder vies.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:50

Volgens mij heeft een paard dit of niet.
Spank eet ook het liefst heel de dag, als hij in de wei staat, staan alle paarden te spelen/klooien/stoeien, hij staat te eten. Alle paarden hebben wondjes, hij niet, want hij staat alleen te eten en bemoeit zich nergens mee. In stal is dit precies hetzelfde, als hij iets kan eten is het eten-eten-eten.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:53

verveeld je paard zich niet gewoon vreselijk? waarom hang je niet een liksteen/zoutblok in de stal! en leg je het hooi in een aparte korf of gewoon op t stro/grond? want anders moet je ook even een hooi net in de stal hangen (blijfthij ook weer even bezig met het eruit halen!)

x3_Diwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:43

Misschien wat meer hooi geven?
Of idd wat al gezegt is een snoepjes bal?
Zo blijft je paard bezig met eten op een speelse manier :)

qwasie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:54

just_bassie schreef:
Ik weet wat je bedoelt, mijn paard doet dat ook en dan loopt ze ook nog telkens rondjes in dr box...
haar ruwvoer verdelen over vaker een kleinere hoeveelheid, zal misschien kunnen helpen
Zodat ze langer bezig is Want het is puur verveling

dit is ook het eerste wat er in mij opkwam aangezien vlas ook niet werkt... misschien 'smiddags een zak met wat hooi/vers gras ophangen zodat je paard bezig kan blijven en dus niet zijn stro hoeft op te eten??

Shiirleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:04

Ik heb wel is gehoord dat je waspoeder over het stro kan doen, dat vinden ze stinken dus gaan ze het minder snel eten, maar miss krijgen ze daar ook weer koliek van. En een andere optie is zeewier, kan je gewoon bij een paardenwinkel kopen, dan doe je daar 1 of 2 schepjes van door het voer en dat helpt ook om het stro eten te minderen, maar ik ben er niet zeker van of het helpt!