Veulen in vrijheid opgroeien of opfokstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijong17

Veulen in vrijheid opgroeien of opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 06:37

Hoi allemaal,

Ik ga waarschijnlijk aankomend weekend mijn eerste veulen kopen :D . Ik heb nog een merrie maar ik heb haar als 13-jarige gekocht en dit is dus mijn eerste veulen.

Nu ben ik alvast op zoek naar een plek waar hij/zij vanaf het najaar kan komen te staan (dan mag hij/ze bij zijn/haar moeder weg). Ik wil hem/haar zowiezo tussen leeftijdsgenootjes op laten groeien omdat ik weet dat dat heel belangrijk is voor zijn/haar toekomst om een sociaal paard te worden.

Nu wordt ik alleen voortdurend tussen mijn gevoel heen en weer geslingerd: moet ik hem/haar in alle vrijheid op laten groeien in het buitenland op een prachtige locatie tussen de bergen en heuvels, waar hij/zij de eerste 3 jaar echt paard kan zijn, de eigenaren van de grond zijn nederlanders, hij/zij wordt bekapt, bijgevoerd en in de winter staan ze s'nachts in inloop-groepsstallen.

Of moet ik hem/haar op een opfokstal in de buurt zetten, wat nog niet makkelijk is om te vinden want ik woon in Flevoland en veel keus is er niet, maar ik kan hem/haar dan in ieder geval wekelijks bezoeken, vast aan een halster leren lopen, wennen aan het verkeer, voetjes geven, poetsen ed. Dan kan ik alvast een band met hem/haar opbouwen.

Wat zijn jullie meningen hierover? Moet ik niet egoistisch zijn en hem/haar de eerste 3 jaar vrijlaten om echt paard te zijn of dicht bij mij in de buurt zodat we alvast een band op kunnen bouwen maar waar ze wel de hele winter in opfokstallen binnen staan, want daar zit ik nog het meeste mee, dat al die opfokstallen alleen zomers weidegang hebben.

En hoe is het als je je paard na 3 jaar uit het buitenland haalt waar hij/ze in alle rust heeft kunnen opgroeien. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn maar kunnen ze daarna hier nog wel acclamatiseren? Is de overgang dan niet te groot naar de drukte in de randstad, op een pensionstal (wel met weidegang natuurlijk).

HELP ik weet echt niet wat nou het beste is??????

Ik hoor heel graag wat jullie ervaringen/ideeen hierover zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes Ingrid

Alicia2u

Re: Veulen in vrijheid opgroeien of opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:03

Ik zou kiezen voor een gemengde kudde, met paarden van verschillende geslachten en leeftijden. Bij voorkeur 24/7 buiten, maar wel met de mogelijkheid een aantal keer per week met het veulen te werken.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:11

Ik heb ook een veulen (inmiddels jaarling) in de randstad en die loopt zomer en winter dag en nacht buiten! (in de winter wel met schuilstal). Ze loopt in een gemengde kudde met wat oude paarden, een drie jarige en nog twee jaarlingen. Misschien kan je ook zo iets zoeken?! Is best lastig,maar als je goed rondvraagt kan je wel iets vinden. zo kan je elke dag even contact maken. Als je het veulen naar het buitenland doet en pas haalt als ie drie is, zou ik gewoon een driejarige kopen als ik jou was (die misschien in het buitenland is opgegroeit?) Succes! het is in elk geval erg leuk!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:12

ik zou kiezen voor de ruimte, niets is beter voro ze dan veel beweging en contact met soortgenoten, in de winter op stal vind ik echt niet ideaal.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:15

Alicia2u schreef:
Ik zou kiezen voor een gemengde kudde, met paarden van verschillende geslachten en leeftijden. Bij voorkeur 24/7 buiten, maar wel met de mogelijkheid een aantal keer per week met het veulen te werken.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Mocht je kiezen voor een opfok in het buitenland, zorg dan dat je veulen de basis al kent voor je haar een paar jaar 'wegzet'. Dan pik je het zo weer op na drie of vier jaar. Met de basis bedoel ik stalopvoeding zoals vaststaan, in een box opgesloten zitten, voetjes geven, meelopen, gepoetst worden enz.

Ik zou zelf niet voor een groep met alleen dezelfde leeftijd kiezen, paarden worden veel socialer en beter opgevoed in een gemengde groep.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:17

Inderdaad in een groep met paarden van verschillende leeftijden. Wij hebben ons veulen (nu inmiddels al lang geen veulen meer) altijd op een gewone stal gehad. Overdag in de weide (echt lange dagen) en s'nachts op stal. Ook hier zijn de meningen over verdeelt.. Het paard kwam iedere dag in de hand, hierdoor erg sociaal naar zowel paard als mens!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:30

als je het al voor elkaar staat dat ze in de winter buitenkomen, staan ze vaak ik een bubberbakje.
Die dieren staan daar heerlijk, en hebben zoveel ruimte dat ze hoog en droog kunnen staan.

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:49

Mmmm, lastig lastig, meningen zijn nog steeds verdeeld.

Ik ga idd even rondkijken welke mogelijkheden er nog meer zijn, liefst in de winter ook dagelijks in de wei, 's nachts in een box, maar dat is zo moeilijk te vinden. In zo'n prutbakje in de winter vind ik ook niet fijn en is ook weer niet goed voor de benen.

Ik ga in ieder geval wel voor een gemengde groep.

Bedankt in ieder geval alvast voor jullie meningen en ervaringen!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:55

Ik ben gegaan voor een gemengde kudde waar hij 24/7 per dag buiten is zowel in de zomer als in de winter. Nu is dit geen opfokstal maar gewoon een particulier die 5 eigen paarden heeft, van jong tot oud. Hij heeft paarden om mee te spelen maar er zijn ook paarden die hem zijn opvoeding geven. En daarnaast haal ik hem 2 - 3 keer per week uit de wei om hem gewoon even te poetsen of te laten wennen aan enge dingen (zoals ander paard afspuiten, dus gekletter van water, geluid van een schaar, tondeuse, etc.). Ik vind het werken en tuurlijk de meningen zijn verdeeld maar doe dat waar je jezelf het beste bij voelt!

Je kan anders ook gaan voor een opfok in duitsland of belgië ofzo. Dat is nog niet direct super ver weg in het buitenland dus afhankelijk of je vervoer hebt zou je al wat gemakkelijker kunnen gaan kijken.

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:15

Onze jaarling staat in Bunschoten op een mannege waar ze ook een groepshuisvesting hebben voor jonge paarden.
In de zomer staan de jonge paarden in groepen 24/7 op het land en in de winter staan ze met twee of drie in een grote stal waar ze contact kunnen hebben met de andere paarden daar en ze kunnen de hele dag hooi eten. Wil je dat ze ook nog brokken krijgen dan moet je dat zelf verzorgen.
Wij hebben ervoor gekozen om haar om de dag in de hand te hebben en inmiddels is ze echt supermak en kan al heel veel voor een jaarling. Ook hebben we echt een heel goeie band met haar. Ze vindt het echt geweldig als wij er weer zijn!
Ik zou deze periode niet willen missen!!!

Succes met je beslissing.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:39

Hop, naar de Eifelopfok (neem aan dat je die bedoelt?), super plekje en door die bergen erg goed voor de ontwikkeling. Ze hebben ook heerlijk de ruimte en kunnen daar paard zijn op een manier zoals dat op een nederlandse opfokstal niet kan.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:46

Ik heb hierover ook heel erg getwijfeld, maar ik heb een geen minuut spijt gehad van mijn beslissing.!
Ik sta met mijn nu jaarling in een kleinschalige opfok.
Ze staan zomers dag en nacht buiten. En swinters hebben ze een ruimte stal met ruime uitloop.

Ik ben bij heel wat opfokken wezen kijken, en echt.... sommige zijn op het dramatische af!!
De laatste opfok die ik kon vinden, een beetje rondom Utrecht. Is het helemaal.

Niet te grootschalig, ze worden iedere dag gecontroleerd, ze komen veel door de hand, en zij neemt er ook echt de tijd voor.
Zij ziet het niet alleen maar als zakelijk, maar je kan gewoon echt merken dat het haar hobby is.

Ik kan echt merken dat mijn paardje een hoop aandacht krijgt, want hij wil niks anders meer dan knuffelen.

Ze stuurt me regelmatig foto's en smsjes. En ik vind dat een fijn idee, ze blijft erbij staan bij het eten zodat ze ziet wat iedereen zo ongeveer eet! En dat ze niet elkaar weg jagen bij elkaar etensbak.

Ik heb er echt geen moment spijt van gehad dat ik mijn nu jaarling in een kleinschalige opfok heb staan.
Maar daarom zeg ik, ik heb opfokken gezien, daar zou je nog niet dood gevonden willen worden. Er zijn gewoon hele belangrijke punten om op te letten als je zo'n opfok gaat bekijken.

Als je nog meer zou willen weten kan je me pben!

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 29-05-09 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:48

ik heb me veulen van begin af aan thuis gehad. het scheeld wel dat ik er 1 van iemand anders erbij gezet heb.
later heb ik dat veulen ook gekocht, dus ze lopen en spelen lekker met z'n 2e.
soms komt er een derde veulen bij

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:52

Ik sta op een opfokstal, maar sommige stalgenoten brengen hun veulens naar goedkopere 24/7 op het land locaties. Wat ik zie is dat wanneer je paard in de opfok staat, het paard al voetjesmak / halstermak / trailermak etc. is als hij de opfok uitkomt. Als je je paard 24/7 op het land zet, zal hij veel minder in de hand komen en heb je er (hoogstwaarschijnlijk) een behoorlijke kluif aan hebben om hem dit bij te brengen als 3-jarige.

Ik generaliseer misschien een beetje, maar dit is mijn idee!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:04

Hmm, ik vind geen van jouw opties voldoen eigenlijk (oke, als ik dáár uit móet kiezen dan zeg ik optie 1).

Mijn paard had ik ook vanaf 3 weken en heeft tot acht maanden bij haar moeder gelopen met meerdere merries met veulens. Daarna is ze verhuisd naar een gemengde kudde. Met leeftijdsgenootjes waar ze mee kon spelen en oudere merries en ruinen die haar op haar plek zetten of zich over haar ontfermen op spannende momenten. Jonge paarden hebben dat nodig, met leeftijdsgenootjes alleen red je het niet, daar leren ze namelijk geen klap van.

Tevens vind ik 24/7 buiten belangrijk, óók in de winter.

Ik ben héél blij dat mijn paard van bijna twee niet in de opfok staat. Ze komt dagelijks even in handen, gaat mee op wandelingen, wordt regelmatig bekapt en lekker gepoetst. Het is essentieel om je jonge paard op deze dingen voor te bereiden zodat er op zijn/haar derde niet ineens teveel verandert.

Ik heb wel geluk gehad met mijn plekje, mijn paard is op en top paard, soortgenoten, véél ruimte, in de zomermaanden op een prachtige reusachtige wei en in de winter op de winterwei met hooi als bijvoer. En daarnaast kan ik haar rustig voorbereiden op een leven als rijpaard. Jonge paarden kun je álles leren wat een paard moet leren, behalve het rijden zelf. Ik moet er niet aan denken om niet zelf met de opvoeding van mijn jaarling bezig te zijn en het opgroeien niet van dichtbij mee te maken, je paard is maar één keer jong!!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:05

mijn jaarling staat nu in een kleinschalige opfok bij de pensionstalling waar ook mijn oudere paard gestald staat.
De weide ligt iets verder gelegen dan de andere weien, maar ik kan hem dus wel dagelijks zien en dat vind ik wel belangrijk ;)
Ze staan in een groepje van ongeveer 10 veulens denk ik gaande van 1 - bijna 3 jaar oud.
Ze staan ook 24/7 buiten momenteel en hebben een mooi groot stukje groen.

Mijn veulen loopt mooi mee aan het halster: we moeten, om het stallengebouw te bereiken, langs een tamelijk drukke verkeersweg wandelen. Wel in de berm. Hij is dus al bekend met auto's, fietsers,...
Verder kan hij voetjes geven, hij heeft al een paar keer meegereden met trailer / vrachtwagen,..

Hij staat echt prima, ben héél blij dat mijn pensionstalling zoiets aanbied.
Persoonlijk zou ik het niet zo fijn vinden als mijn paardje zo ver weg zou staan...Maar dat is natuurlijk ieders keuze.