Ik ga waarschijnlijk aankomend weekend mijn eerste veulen kopen
. Ik heb nog een merrie maar ik heb haar als 13-jarige gekocht en dit is dus mijn eerste veulen.Nu ben ik alvast op zoek naar een plek waar hij/zij vanaf het najaar kan komen te staan (dan mag hij/ze bij zijn/haar moeder weg). Ik wil hem/haar zowiezo tussen leeftijdsgenootjes op laten groeien omdat ik weet dat dat heel belangrijk is voor zijn/haar toekomst om een sociaal paard te worden.
Nu wordt ik alleen voortdurend tussen mijn gevoel heen en weer geslingerd: moet ik hem/haar in alle vrijheid op laten groeien in het buitenland op een prachtige locatie tussen de bergen en heuvels, waar hij/zij de eerste 3 jaar echt paard kan zijn, de eigenaren van de grond zijn nederlanders, hij/zij wordt bekapt, bijgevoerd en in de winter staan ze s'nachts in inloop-groepsstallen.
Of moet ik hem/haar op een opfokstal in de buurt zetten, wat nog niet makkelijk is om te vinden want ik woon in Flevoland en veel keus is er niet, maar ik kan hem/haar dan in ieder geval wekelijks bezoeken, vast aan een halster leren lopen, wennen aan het verkeer, voetjes geven, poetsen ed. Dan kan ik alvast een band met hem/haar opbouwen.
Wat zijn jullie meningen hierover? Moet ik niet egoistisch zijn en hem/haar de eerste 3 jaar vrijlaten om echt paard te zijn of dicht bij mij in de buurt zodat we alvast een band op kunnen bouwen maar waar ze wel de hele winter in opfokstallen binnen staan, want daar zit ik nog het meeste mee, dat al die opfokstallen alleen zomers weidegang hebben.
En hoe is het als je je paard na 3 jaar uit het buitenland haalt waar hij/ze in alle rust heeft kunnen opgroeien. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn maar kunnen ze daarna hier nog wel acclamatiseren? Is de overgang dan niet te groot naar de drukte in de randstad, op een pensionstal (wel met weidegang natuurlijk).
HELP ik weet echt niet wat nou het beste is??????
Ik hoor heel graag wat jullie ervaringen/ideeen hierover zijn.
Alvast bedankt!
Groetjes Ingrid