Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

K_W_P_N_

Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:20

Hallo,
Hierbij heb ik een vraag,
Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen?

Dat vraag ik mij af..

Groetjes, Florien

Midasje

Re: Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:23

Al het paard er klaar voor is, dat is niet leeftijd gebonden het ene paard is vroegen dan het ander. Mijn pony ging met 30 jaar met pensioen. Heb nog 2 paarden van 16 en 21 en die gaan voorlopige nog ff door. Maar wat versta je onder pensioen. Stilstaan en niks meer doen of een beetje rond huppelen met buitenritjes.

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:26

Nou ik bedoel ermee dat het paard niks meer hoeft te doen, lekker in de wei staan en genieten van zijn/haar rust..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:31

Als ze niet meer gereden kunnen worden, ik ben van mening als je een sport/werkpaard wegzet in de wei als ze nog een buitenritje of zo op gemaakt kan worden ze weg kwijnen....Ik zou stoppen als je zelf denk tja nu is het klaar.

Waarom de vraag :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:44

Paard dat altijd gewend is geweest aan werk en veel aandacht wordt lang niet altijd vrolijk van geen menselijk aandacht. Sommigen kwijnen dan echt weg of worden ronduit vervelend naar mensen die voor andere paarden de wei in moeten en/of naar de andere paarden die nog wel een mens hebben. Paard is en blijft een gewoonte dier, en niet alle paarden hebben een beetje blijf van mijn lijf karakter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:21

In Amerika heeft pasgeleden een 37-jarig paard nog een grote endurance rit gewonnen. Pensioen hangt dus echt van het paard af, en is meer iets wat mensen hebben verzonnen, vind ik..een paard hoeft nooit met pensioen, je moet alleen wát je doet aanpassen aan wat hij nog kan en wil. Ene paard kan na hun 30ste nog gemakkelijk doorlopen, zoals bovenstaand voorbeeld, een ander paard is bij 25 al niet meer toe aan serieus rijden en kun je beter mee longeren, bijvoorbeeld.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:02

Wanneer de ouderdom verschijnsels komen dan is het best het paard met pension te zetten.

Een paard van 24 jaar kan net zo goed voellen als een paard van 14 jaar.

Het heb allemaal met het opgroeien en het paard zelf te maken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:50

K_W_P_N_ schreef:
Nou ik bedoel ermee dat het paard niks meer hoeft te doen, lekker in de wei staan en genieten van zijn/haar rust..

Ik denk dat je hier geen enkel paard een plezier mee doet. In beweging houden ook al is het minder lang en niet meer elke dag lijkt mij voor een paard (indien er geen medische oorzaak is) altijd plezieriger dan volledig op rust.
Het moment zal een paard zelf aangeven bij de een met 20 en een ander (zoals een pony 1,43 mtr hier in de buurt) met 35 nog nog niet.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:00

friesiszwart schreef:
K_W_P_N_ schreef:

Ik denk dat je hier geen enkel paard een plezier mee doet. In beweging houden ook al is het minder lang en niet meer elke dag lijkt mij voor een paard (indien er geen medische oorzaak is) altijd plezieriger dan volledig op rust.
Het moment zal een paard zelf aangeven bij de een met 20 en een ander (zoals een pony 1,43 mtr hier in de buurt) met 35 nog nog niet.

Als een paard iedere dag weidegang krijgt beweegt hij zichzelf. ;) Daarvoor hoeven wij hem niet aan het werk te zetten. Dat heb ik altijd zo'n vreemd argument gevonden. :))
Er zijn zoveel andere dingen die je met een paard kunt doen om ervoor te zorgen dat hij niet wegkwijnt, dus je hoeft er echt niet perse op te gaan zitten.
Ik heb een manegepony gekend die was met 20 jaar al helemaal afgeschreven. Op mijn eigen pony heb ik tot zijn 30/31ste jaar ongeveer nog regelmatig gereden (vooral buitenritten). Maar er zijn genoeg paardjes van30+ die nog regelmatig bereden worden, kijk maar eens in het oude paarden topic in de huiskamer. :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:01

Sorry Friesizwart, ik ben het niet volledig met je eens. Ik heb altijd gedacht dat ik mijn oude paard niet zou kunnen wegzetten. Dat hij niet tot rust kwam of zou wegkwijnen ed. Toen kwam het moment dat hij met rijden aangaf dat hij toch echt oud begon te worden en dat sommige dingen te zwaar werden. Dan ga je nog een keer nadenken en iets in mij zei dat ik het toch moest proberen. Het eerste adres ging om andere redenen mis (teveel stress in omgeving en onkundige mensen). Op zijn huidige adres is hij helemaal tot rust en bijgekomen. Hij vind het prachtig als ik kom en geniet met volle teugen van een poetsbeurt. Maar na ong 15 minuten is het goed en keert hij terug naar zijn vriendjes. We hadden toen we m wegzette zoiets van 'als ie nog een jaartje kan genieten...', nu hebben we hebben we het gevoel dat hij nog jaren kan genieten. En nogmaals, dit was een paard waarvan iedereen zei niet wegezetten, gaat het niet redden. Ik heb uiteindelijk mijn gevoel gevolgt en ben daar heel blij om. Hij gaat super! Hij is weer helemaal paard onder de paarden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:04

Mijn paard is 15 en met wedstrijdpensioen. Ze heeft het voor haar hoogst haalbare in de westernsport gehaald. Mijn doel was altijd een level 1 reiningproef zonder DQ en dat heeft ze vorig jaar toch maar even laten zien. Maar meer kan/wil ik niet van haar vragen.

Wedstrijden hoeft ze niet meer, maar ik blijf haar wel rijden. Dus in die zin is ze niet met pensioen. Over een paar jaar zal het minder worden. Minder trainen, meer buitenritjes. Maar wel soepel houden :j
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-05-09 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:07

Mijn paard is er 14 geworden en staat op pensioen. Hij heeft artrose op de knieen na foute beenstand,zware worminfectie met flink wat tekorten met daarna bij mij een enorme groeispurt(15 cm) na zijn 3 jaar, wat erfelijk belast, maanden stalrust door breuk in de heup(waar hij ook niet helemaal de oude van geworden is),...

Hij begon twee jaar terug zelfs onregelmatig(niet mank) te worden bij hele lichte buitenritten en dat wilde ik hem niet meer aandoen. Hij geeft het eigenlijk niet aan dat hij pijn heeft en liep altijd met zijn oren naar voor en zeer oplettend. Maar die pijn was er wel degelijk. Ik ben nog een tijd lang bezig geweest met dagelijks aan de hand de buurt wat hallo te zeggen, maar sinds een goed jaar staat hij samen met een a-pony en een ezeltje te genieten van zijn pensioen. Ja genieten. Voor de eerste keer is hij baas over een ander 'paard'(nl de ezel) en er wordt de hele dag lang gespeeld/gegeten/gedronken. Elke dag heeft hij wel een schaafwondje extra verzameld met het spelen, hij kijkt vrolijker uit zijn ogen en is kalm. Zijn artrose is niet verslechterd en hij loopt zelfs wat soepeler en ruimer als eerst. Ik heb mijn paard daar duidelijk wel een plezier mee gedaan.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:11

Mijn pony van 31 word nog drie keer per week gereden.
Straks gaat ze 24/7 de wei op en als ik dan niets met haar doet of haar maar lekker laat staan, kwijnt ze weg.
Ze staat standaard savond bij het hek te wachten, ook al zijn dat een paar uurtjes :+

Verder zegt mijn DA en hoefsmid dat ik haar zoveel mogelijk in beweging moet houden, want als ik deze tante stil zet gaat ze als een raket achteruit..

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:58

Bedankt voor de informatie allemaal!
Ik vroeg het mij gewoon af omdat ik wel eens lees, te koop aangeboden allemaal rijspullen omdat zijn/haar paard met pensioen gaat. Dus daarom de vraag;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:09

Ik denk dat zo lang het kan je beter kan blijven rijden, of iig bezig blijven. Met wandelen poetsen buitenritten enz. Anders kwijt je paardje vaak weg. Mijn ervaring is dat paarden fris blijven zo lang je ze fris houdt. Anders 'roesten' ze vast. Mijn paarden gaan met pensioen zodra ze niet meer mee willen of kunnen.

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:24

mijn paard is nu 20 ik denk dat we tot de 25 volop kunnen rijden zeker. als het medisch gaat natuurlijk.
bij ons op de manege staat een pony van 42 onderhand en die kwijnt gewoon weg als hij een dag niet rijd dan eet hij niet of niks hij is bijna de snelste van de stal.
het ligt dus echt niet aan de leeftijd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:32

Ik heb hier een pony'tje staan van ver in de 20, die heeft sinds een paar maanden een verzorgster/ bijrijdster. Meisje rijd de pony heel leuk nagevelijk, en je ziet de pony opfleuren!
Maar een andere pony, net zo oud ongeveer, zou je er geen plezier meer mee doen om nog te moeten "werken", die vind het prima zo'n oude dag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:40

Mijn pony staat ook al sinds haar 13/14 jaar met pensioen door artrose aan benen, rug en hals.
Maar we hadden laatst een puzzle-tocht van ruim 3 uur georganiseerd en daar liep een pony van 31 jaar zonder moeite mee op deze warme dag.
Je zag het ook helemaal niet dat die al zo oud was.
Dus bij de een is af en toe bewegen in zijn pensioen toch nog heel fijn bij de ander gaat dat helemaal niet meer.
Dat is dus heel verschillend.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:25

Mijn Vz is 22, en WIL nog graag werken, dus daar rijd ik nog lekker op :)
Dus het hangt ook maar helemaal van het paard zelf af, en van hoe hij door de jaren heen behandelt is.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:44

Mijn pony is 21 en loopt nu nog steeds volop wedstrijden :)
We mogen bijna M2.
Hij geniet er echt nog van en wordt gek als tie bijvoorbeeld 2 weken stil staat.
Hij geeft zelf wel aan wanneer t genoeg is, en dan bouw ik af en ga ik andere dingen met m doen :)
Lekker naar t bos enzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:05

Mijn paard zou met pensioen gaan:
- als er een medische reden is waardoor hij ineens minder kan, en niet meer bereden kan worden. Dan blijven we natuurlijk nog wel doen wat wel kan, bijvoorbeeld samen wandelen, maar dat is niet werken.
- als hij later op is. Hij is net 10 geworden en ik hoop dat we de komende 15-20 jaar nog heel wat rijplezier samen kunnen beleven :) Naarmate hij ouder wordt zal hij dingen minder goed, of niet meer, kunnen, en dan zou hij zeer geleidelijk met pensioen gaan. Tot hij uiteindelijk in een weitje van zijn oude dag staat te genieten, en ik hem iedere dag alleen nog even knuffel, zijn koek geef en hem af en toe borstel :)

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 09:56

En nog een vraag, vanaf welke leeftijd is het dan verstandiger om geen wedstrijden meer te gaan rijden?

Of ligt dat ook echt aan het paard zelf?

Paardje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:43

Mijn pony is 17 jaar en heeft in zijn jongere jaren veel cross en swg wedstrijden gelopen. Door het vele trainen en wedstrijden lopen zijn haar botten wat slechter geworen waardoor ze nu tot ongveer September nog getraind word en veel buitenritten gaat maken en daarna gaat ze volledig met Pensioen. Ze gaat dan de wei in met een schuilstal en overdag zullen er andere paarden bij haar in de wei komen te staan. Maar het met pensioen gaan is voor elk paard verschillend een paard wat niet veel bereden word krijgt op latere leefdtijd te maken dat de botten slechter worden dan een paard wat elke dag getraind word jaren lang.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:17

KWPN het ene paard is het andere paard niet. Het ene paard kan niet meer als hij/zij 16 jaar is en het andere paard loopt met 21 jaar nog een GP wedstrijd. Je moet echt toch per paard bekijken en niet alles op één hoop gooien.

Wel ben ik van mening dat rust roest, zeker bij paarden die altijd in de sport hebben gelopen. Zo lang mogelijk (rustige) buitenritten rijden vinden de meeste van die paarden nog harstikke leuk. Zo zijn er paarden van 20 jaar waar je nog mee buiten kan rijden, maar er zijn ook die dan al 'op' zijn.

Als je twijfelt kun je er beter voor kiezen om een stapje terug te doen dan door te gaan tot het te laat is :)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:19

Mijn pony is nu 28, en we rijden nog steeds 3 keer per week. Dat zijn kleine buitenritjes, maar soms ook nog even lekker wat oefenen in de bak, de spiertjes los maken. Zo af en toe een sprongetje vindt Trix ook geweldig, daar geniet ze echt van. Ze geeft zelf aan wat ze wel en niet meer kan / wil, en ik geef daar gehoor aan. Samen zorgen we voor een fijne oude dag :).