ik ben nieuw op het forum, maar verwend paardenliefhebster sinds een jaar of 10. mijn paard is altijd ergens anders ondergebracht, maar het wordt nu tijd een eigen stal te bouwen voor hem. ik heb mijn oog laten vallen op een geprefabriceerd exemplaar, maar vroeg me af waar ik op moet letten voordat ik een vergunning hiervoor aanvraag.
ik heb een grote achtertuin en wil bouwen op de erfscheiding, ik ben bang dat de buren het niet leuk gaan vinden en vroeg me af waar ze allemaal bezwaar op kunnen maken, zodat ik daar rekening mee kan houden om daar argumenten voor te hebben. ik vroeg me ook af of ik de afvoer van urine op het normale riolering aan kan en mag sluiten. zijn er misschien andere dingen waar ik op moet letten wat betreft mileueisen als het een paardenstal betreft? als laatste vraag ik me af of ik nog rekening moet houden met het bestemmingsplan, gezien er een woonbestemming op mijn perceel zit; zou ik een verzoek moeten doen om mijn bestemming te laten wijzigen?
hartstikke bedankt voor het antwoorden en ervaringen alvast!
Aangezien elke gemeente (voor zover ik weet) andere regels hanteert, is de meest voor de hand liggende tip dus, ga naar de gemeente en stel daar je vragen.
1Boefje
Geplaatst: 28-05-09 12:17
Ik werk bij een bouwkundig adviesburo. Als je wilt dan kan ik kijken wat er in het Bouwbesluit aan regelgeving staat? Misschien hebben ze er ook een NEN-norm van. Stuur me even een pb en ik laat het collega's even uitzoeken/printen voor je en inscannen. Je moet voldoen aan het Bouwbesluit..........
Ik ga met Aslo mee. Ik heb zelf ook bij een gemeentemedewerker nagevraagd en ik kon bij ons de stal laten vallen onder vergunningsvrij bouwen. Is dus weer in elke gemeente anders. Zoezi wel fijn dat je je hulp aanbied.
1Boefje
Geplaatst: 28-05-09 12:20
joyce83 schreef:
Zoezi wel fijn dat je je hulp aanbied.
Geen probleem....... Een ander alternatief is altijd de bouwkundewinkel voor particulieren (TU Eindhoven) die kunnen ook heel veel antwoorden geven op dergelijke vragen Good luck!
Als ik jou was kun je hetbeste bij je gemeente langsgaan om na te vragen wat er in het bestemmingsplan staat over jou preceel. Daar staat alles in over afmetingen en of de functie mag. Je kunt zelfs ook een afspraak maken met een ambtenaar om na te vragen indien het niet mag volgens het bestemmingsplan (en dat verwacht ik wel namelijk) of het wel zou kunnen. Dit hangt ook af van het gemeentelijke beleid! Teven idem dito als het gaat over afvoer van urine.
Een stal is een lichte industrie functie (niet bedoelt voor het verblijven van personen) en zal dus niet veel eisen hebben. Als jij een kant en klaar stal koopt zal deze waarschijnlijk al aan alle eisen voldoen.
De buren kunnen tijdens jou aanvraag voor bouwvergunning enkel bezwaar maken op de items waarop getoest wordt door de gemeente: - bestemmingsplan, - Welstand - bouwbesluit - eventuele andere vergunningen die moeten worden aangevraagd (millieu?) - en ik mis nog iets.
Als ze bezwaar (op een punt van het burenrecht) willen maken omdat het ze het niet leuk vinden heeft dit niks te maken met je bouwvergunning! Maar als dit terrecht wordt bevonden kan dat alsnog betekenen dat je het niet mag bouwen.
Je kunt volgensmij (maar dat weet ik niet zeker) kijken wat er in het burenrecht staat zodat je voorbereid bent als je buren het er niet mee eens zijn.
madamX
Geplaatst: 28-05-09 14:44
Informeren bij de gemeente, dat is 1. Op de erfscheiding mag nooit, mits je je dakgoten anders construeert dan gebruikelijk is; normaal gesproken minimaal 1 meter van de erfafscheiding blijven. Afvoer van urine mag niet op het riool worden aangesloten; er zijn degelijk milieueisen van toepassing voor paardenstallen, wederom kun je bij de gemeente terecht daarover.
.... en laat alles wat de gemeente je verteld zwart op wit zetten. En laat je zoveel mogelijk informatie toesturen.
Mocht je later bezwaarschiften moeten gaan weerleggen, dan krijg je daar ruimschoots de tijd voor om te reageren (6 weken).
O ja, en blijf in de tussentijd vooral vriendelijk zwaaien naar de buurtjes, die kunnen het je heeeeeel lastig gaan maken ...
Mist
Geplaatst: 28-05-09 18:57
Wat voor bestemming heeft de grond waarop je de stal wilt zetten ?
Heb je geen andere optie dan de erfgrens ? want ZEKER als de buren er op tegen zijn, heb je geen schijn van kans!
na 1.5 jaar procederen vanwege 1 paar rotterdammers die bij mij in de straat wonen (en die de stal niet eens kunnen ZIEN tenzij ze op de nok van hun dak gaan zitten) weet ik wel het e.e.a af van de regels.
Maar eerst en vooral de gemeente raadplegen. Ik heb niets dan medewerking gehad van mijn gemeente ! maar wel eerlijk en open zijn over wat je wil !
een tip vd sluier, als je landbouwgrond hebt hebben de meeste gemeentes een vrijstellings artikel voor dierenverblijven. Je moet dan vrijstelling art 19 vragen bij de provincie. Hier kunnen je buren bezwaar tegen indienen (tell me about it !) MAAR als je zoveel grond hebt dat je op 50m afstand kunt zitten van de buren die bezwaar maken hebben ze geen poot om op te staan (jurisprudentie) . Ze kunnen de boel echter wel vertragen.
De rotterdammers waar ik het over heb hebben tot 2x toe bezwaar ingediend. Dat is ondanks dat ze dat nog hadden kunnen doen gestopt toen de rest vd buurt er lucht van kreeg na een paar bezoekjes van andere buurtbewoners hebben ze nu zelf de conclusie getrokken dat ze beter kunnen gaan verhuizen want nu worden ze letterlijk uitgekotst in de buurt
folger02
Geplaatst: 28-05-09 21:20
ik weet hoe mijn bestemmingsplan eruit ziet, de afmetingen van de stal voldoen volledig aan het bestemmingsplan. vergunningsvrij gaat het niet worden (vergroot het woongenot niet > gen berging. en de afmetingen zijn groter dan 30 m²)
- echter is mijn woning gelokaliseerd binnen de bebouwde kom, maar heb voldoende ruimte (1000m²) in een strook van 12 meter breed. het bestemmingsplan zegt dat er een woonfunctie op mijn perceel zit. ben ik verplicht het bestemmingsplan te laten wijzigen en wat voor bestemming zou het dn moeten worden? wat voor functie is een paardenstal eigenlijk? - wat voor vergunningen zou ik mogelijk voor in aanmerking komen (bv. milieu), welke ik mogelijk verplicht ben aan te vragen? - mag ik urine zeker niet lozen op het riool, en waar staat dit anders beschreven? - volgens mij mag ik wél op erfscheiding bouwen en niet 1 meter uit scheiding, mits mijn dakgoten zich ook binnen de erfgrens bevinden. mijn dakgote zitten dus op de erfgrens zeg maar. - kunnen zij zich beroepen op stank-/geluidsoverlast (trappen) en/of overlast van vliegen? - zijn er regels gebonden aan de mestopslag, ik heb eens gelezen dat dat een x aantal meters bij de buren vandaan moet zijn. Klopt dit en hoeveel meter is dat? - zijn er nog eisen i.v.m. brandveiligheid (hooi)?
alvast ontzettend bedankt voor alle antwoorden, had niet verwacht dat jullie zo snel waren. toppie!
1000m2 genoeg ruimte voor wei en stallen? das niet heel veel grond hoor hoeveel paard heb je en wat wil je allemaal aanleggen?
folger02
Geplaatst: 29-05-09 10:33
het is een verblijfplaats waar die af en toe staat. er moet een box komen van 3,5 bij 14; het is voor één paard. dat even terzijde, dat was de vraag niet helemaal. ik zit maak me serieus zorgen om waar de buren mee kunnen komen om mijn plannen van tafel te vegen, vandaar mijn bovenstaande concrete vragen.
Ik zou beginnen met gewoon eens te informeren bij de gemeente.
Woon je bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom of er buiten. In heel veel gemeentes mag je geen paarden meer hebben binnen de bebouwde kom.
Dan vervolgens als je wel paarden mag houden vaak mag je bij je huis wel een aantal meters bijgebouwen bouwen. In de gemeentes hier is dat 30 vierkante meter. Maar ook dat zal wel per gemeente verschillen.
Kortom denk dat je een heel lang topic hiervan kan maken maar niemand kan je zeggen hoe of wat tenzij iemand uit jou gemeente reageerd dei het zelf heeft gedaan en dus toevallig weet wat de regels zijn bij jou gemeente.
Verder kwa buren. Misschien een idee om gewoon naar ze toe te gaan? Kan me voorstellen dat ze schrikken asl er ineens een paardenstal gebouwd word.
Als jij gewoon naar ze toe gaat en het verhaal uitlegd en verteld dat je keurig wekenlijks je mest afvoert, dat soort dingen. Heb je kans dat ze misschein helemaal geen bezwaar vinden.
Als je niks zegt kan ik me voorstellen dat ze bang zijn voor stank en het niet willen en een klacht gaan indienen en terecht. Als je namelijk niet dagelijsk uitmest en de mest vaak afvoert en de boel goed schoon houd gaat het ook stinken
joyce B
binnen de bebouwde kom ligt alles een stuk moeilijker omdat je dan vaak niet kunt voldoen aan afstandsregels wat betreft dierenverblijven/stal en mestopslag en rijbak naar de buren.
Goede vrienden zijn en blijven met de buren en overleggen zodat niemand bezwaar maakt, ook niet als je later iets verandert, is dan toch wel belangrijk...