mest slepen/mestopslag ed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

mest slepen/mestopslag ed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:42

op dit moment ruim ik dagelijks mest en gooi het op een hoop op het land,dit gaan we eerdaags afvoeren,want volgens mij mag dit helemaal niet zo op het land gelegd worden toch?

ik heb 4 stukken land,de paarden worden wekelijks/2 wekelijks omgeweidt.
is het geen handiger idee om de weide te slepen en daarna te maaien na het omweiden?
hoe zit het dan met eventuele wormbesmettingen ed?

of om bijv de mest uit de wei weg te halen,en dan een hoopje te maken op het stuk waar ze op dat moment op lopen,en het daarna weer verspreiden over dat stuk?zo voorkom je wel de vieze mestplekken denk ik,maar zit je niet met alle regeltjes rond mestopslag ed.

wordt er ook niet echt wijs uit wat nu precies die regels zijn,kan iemand me dit uitleggen?
mag je als je slechts 2-4 paarden hebt lopen gewoon een mesthoop maken op het land,of moet je altijd een vloeistofdichte ondergrond met opstaande randen hebben?

heb ook al gedacht om een paar van die metalen afvalcontainers aan te schaffen (van die dingen op wieltjes) en daar de mest in op te slaan zodat het kan composteren,en het dan na een half jaar weer verspreiden over het land,maar ik ben bang dat je dan wel heel wat containers nodig hebt.....

friesiszwart

Re: mest slepen/mestopslag ed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:11

In de zomer wordt bij ons de mest niet van het land gehaald wel worden de paarden verweid dmv strookbegrazing. Zodra een stuk kaal is wordt het betreffende stuk gemaaid zodat het land weer mooi strak is en direct wordt ook dat stuk gesleept en bemest.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:03

zo doen wij dat ook ik heb al met al 5 stukken,als er teveel mest op ligt worden ze verweid en wordt dat stuk gemaaid dan wordt het mest ook verspreid.na een paar weken heb je weer een mooi strak en vol graslandje.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:16

Dus tijdens het maaien verspreid de mest gewoon over het land en dan is het goed zo?
En hoe zit het dan met wormen enzo? Heb je dan geen extra risico op besmetting?

capopjekop

Re: mest slepen/mestopslag ed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:19

Ik ruim nooit mest in het weiland. Wij slepen geregeld en als je het goed verspreid is het ook zo weg. Je hebt wel wat meer onkruid, dus wil je dat tegengaan moet je toch blijven mest ruimen, maar dan zit je idd met de wetgeving dat je dat niet op de open grond mag leggen. Ik laat mijn pony's altijd testen op wormeitjes. Maar ze hebben tot nu toe nog geen wormbesmetting gehad.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:28

SiCa schreef:
Dus tijdens het maaien verspreid de mest gewoon over het land en dan is het goed zo?
En hoe zit het dan met wormen enzo? Heb je dan geen extra risico op besmetting?

tsja dat vraag ik me dus ook af....

paarden worden wel ontwormd en ik laat de ontlasting testen op wormen,ze zijn beide wormvrij.

ik vraag me af hoelang de paarden niet op het land mogen nadat de mest uitgesleept is,

ze zullen er bij mij minimaal 4 weken niet op komen.

is dat voldoende?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:45

oelewapper schreef:
wordt er ook niet echt wijs uit wat nu precies die regels zijn,kan iemand me dit uitleggen? mag je als je slechts 2-4 paarden hebt lopen gewoon een mesthoop maken op het land,of moet je altijd een vloeistofdichte ondergrond met opstaande randen hebben?

Wanneer iemand 2-4 paarden houdt (er vanuit gaande dat dit de enige activiteit is) dan wordt dit gezien als hobbymatige activiteit en val je niet onder de Wet milieubeheer. Dit betekent dat je geen melding in hoeft te dienen ingevolge het Besluit landbouw milieubeheer en dus ook niet hoeft te voldoen aan de voorschriften. Dit betekent echter niet dat je zomaar de bodem mag verontreinigen (Wet bodembescherming of APV). Ik zou als ik jou was de voorschriften 2.2.1 en 2.2.2 (blz 24) even lezen. Wanneer je hier aan voldoet zit je zeker goed.

http://www.infomil.nl/contents/pages/14 ... ndbouw.pdf