Wassen van het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Wassen van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:50

Heey
ik heb even een vraagje ik heb op de kleine stal geen warm water heb daar ook nog nooit een paard gewassen.
zaterdag heb ik wedstrijd met mijn paard maar hij moet eigenlijk wel gewassen worden zeker zijn staart en benen en kont

donderdag word het 19 graden zou ik dan mijn paard gewoon kunnen wassen?
ik heb geen mogenlijkheid om naar de grote stal te gaan met warmwater

liefs
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 27-05-09 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Re: Wassen wan het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:53

als het niet te koud is kan je gerust met koud water wassen...met zulk weer als afgelopen weekend spuit ik mijn paarden ook altijd gewoon koud af (wel na het rijden trouwens)
is er verder ook geen warm water kraan in een kantine bv? of neem anders een watekoker mee..er is vast wel elektriciteit...kan je een emmer vullen met heet water en koud water en dan met een spons je paard wassen bij zijn kont als het te koud is...

het is maar een voorbeeld...maar ik denk dat het prima kan hoor...als je niet je hele paard wast is er niets aan de hand

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:07

nou we hebben geen kantiene aangezien het gewoon onze eigenstal is
er is wel stroom
maar zijn kont en linkerkant moet gewoon gewassen worden allemaal stront plekken
ik dacht was zijn beenen staart en dan daarnaar zijn linkerkant goed uitspoelen en deken op

liefs

CeesRinko

Re: Wassen wan het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:08

ik was altijd met koud water ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:10

CeesRinko schreef:
ik was altijd met koud water ;)

ja maar je kunt toch niet met koud water wassen als het te koud is?

wij wassen eigenlijk altijd met warm water maar op de kleine stal hebben we daar helaas geen mogenlijkheid toe

Yv_

Re: Wassen van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:18

Ik was ook altijd met koud water... Goed voor z'n weerstand.
Neem jezelf als voorbeeld.. Als jij het warm hebt en je gooit er warm water op, is het snel koel. Bij koud water ook...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:21

als het echt koud is zou ik idd niet met koud water wassen, zijn benen en staart is geen probleem maar voor de rest moet het toch wel lekker weer zijn, maar als ik het goed heb word het ook weer lekker weer dus dan moet het geen probleem zijn.
wel kan je met een emmer met warm water de viese plekken afsponsen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:22

Tja mensen zijn verwend tegenwoordig.

Toen ik jong was hadden we nooit warm water op stal en had ik ook nog een schimmel of het nu warm of koud was de paarden werden altijd gewassen. Is nog nooit een paard ziek, of kreupel van geworden eigenlijk waren de sterkheid van de spieren toen harder als nu.

Trouwens was mijn paard ook bijna alleen met koud water.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:26

dan ga ik gewoon zijn benen en straat wassen en zijn kont
mocht het zonnetje schijnen was ik hem lekker helemaal

super bedankt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:58

Hier spuiten we bijna dagelijks de paarden af met koud water, ook in de winter, en in de zomer worden ze wekelijks gewassen voor de wedstrijden, ongeacht het weer. Nog nooit een ziek paard gehad. Kwestie van snel wassen en ook snel een deken erop. Wassen en afspuiten gebeurd hier ook buiten, voordat er mensen denken dat ik wel beschut binnen sta.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:58

ja oke maar ik kan niet te snel wassen want het moet gewoon super goed uitgespoelt worden

liefs

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:01

Ik was een paard van top tot teen (inclusief hoofd, staart en hoeven) in 20 minuten, en die worden echt wel goed uitgespoeld.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:05

ook een wit paard die heel erg vies is?
en of die stil blijft staan etc weet ik ook niet aangezien ik hem nog niet gewassen heb
maarja wij wassen de haflingers voor de keuring zijn we ruim een uur mee bezig die moetten spierwit zijn de manen en staart
en mijn tinker ben ik 2,5 uur mee bezig deze wassen we wel op de grote stal

liefs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:09

Over een vieze schimmel doe ik meestal iets minder dan een uur (inclusief afdroogwerk :+ ).. maar die sop ik dan meestal ook 2x in en spoel ik dus ook 2x af.. en de staart meestal ook wel 2x.. hoofd kost altijd relatief veel tijd. Vind het knap als je ze in 20 minuten net zo schoon krijgt :D Maar ik ben ook gewoon best wel een trage.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:40

en als je het zelf geen prettig idee vind kun je ook water koken (ik las dat je stroom in je stal had) en dat in een emmer doen en mengen met koud water. eerst sponsen, en daarna gewoon meerdere emmers maken op die manier en er overheen gooien ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:50

Vooruit, waar ik 20 minuten over doe zijn donkerbruinen, maar die staan absoluut niet stil. Mijn panterbonte appaloosa's (met veel wit dus ;) ) doe ik in een half uur. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:01

handig dit topic, want ik heb toevallig zaterdag ook een wedstrijd, alleen een buitenstal met een opslagtank van regenwater, EN een schimmel :Y)
jeuj.

Nu mag ik waarschijnlijk thuis wel de slang gebruiken, maar dat zal koud water zijn. Als het vrijdag dus nog slecht weer is, zijn er toch mensen die zeggen: gewoon wassen?
Wat voor deken doe je daarna op dan? Ik heb namelijk alleen zweetdeken.
Het is een buitenpony, 24/7 buiten maar in de winter wel een 0 grams regendekentje op. Nu natuurlijk al weken af dus geen dekens meer gewend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:10

Ik gooi altijd een fleecedeken of een wollen deken onder het staldeken, als ze droog zijn dan blijft het staldeken erop liggen om ze schoon te houden en haal ik het fleecedeken (of wollen deken) eronderuit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:59

dus ik zou alleen de fleecedeken kunnen doen, eventueel nog met wollen deken er over? Want ze staat nu zonder dekens.Ik wil wel vrijdag op zaterdagnacht die regendeken opdoen, zodat ze nog enigzins wit is zaterdag :Y) Dr benen zijn nog heel donker dus die vallen te poetsen.
En de staart tsja, misschien dat ik die voor die ene nacht in kan vlechten? Of anders smorgens even snel wassen nog.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:05

ik was ook altijd met koud water

in de winter soms beetje warm er bij als het echt koud is maar normala gesproken altijd koud.... na de tijd gewoon snel water eraf halen en dan snel dekentje op :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:39

dat doe ik dan ook gewoon maar

ja indd de staart invlechten doe ik ook
ik maak de vlecht zoals de spanjaarden het altijd doen dan wat losser zodat hij eht niet smerigword
bij mijn tinker draaide ik boven bij de staart wortel altijd een oude andage erind aangezien die een te dikke staart heeft en die hem nie goed kan op tillen als hij verlost moet worden van zijn zwazare boodschap:P

en zorg ervoor dat je een kruiwagen naast de stal hebt staan als ze ziet dat je paard mest gelijk eruit halen doe ik ook altijd

groetjes

ladyloveju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:55

ik was altijd met warm water.
maar met koud kan inderdaad als het warm is ook wel.
als je daaarna maar gewoon een lekker stapdeken op;)

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:01

ik was altijd met koud water. als hij gezweet heeft na het rijden en het is niet zo warm doe ik alleen zijn benen en waar het zadel heeft gelegen daarna zet ik hem op stal waar geen wind is dus het maakt niet uit. ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:31

Ik was meestal met warm water, alleen de benen en staart niet, maar meestal het lijf wel. Eerst deed ik het ook vaak met koud, maar ik had gehoord dat dat slecht voor de ruggegraad ofzo was. Als je er opeens met koud water erover heen gaat als je net gereden en ze dus bezweet zijn.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:42

De kraan bij ons op stal is standaard afgesteld op lauw water, maar op mijn vorige stal gebruikte ik alleen maar koud water, zomer en winter en ongeacht het weer. Het maakt echt helemaal niks uit, zolang je maar zorgvuldig bent met dekens en belangrijker: tocht! Als het kouder is of het waait flink moet je oppassen dat je paard niet verkouden wordt, dit doe je door een koelende (dus geen stal of waterdichte) deken op te doen. Dit kan een fleecedeken zijn of, nog beter, een wollen deken. Let er wel op dat wanneer de deken verzadigd en dus nat is, deze niet op je paard blijft liggen. Hierdoor kunnen ze het echt koud krijgen. Haal de deken er op tijd af en wissel eventueel voor een nieuwe droge als ze echt nog nat zijn.

Maar met deze temperaturen gaat mijn paardje gewoon in zijn stalletje met het water nog in zijn vachtje. Ik 'trek' 'm wel een beetje droog.

Overigens, ik lees dat je een 24/7 buitenpony hebt, dan zou ik niet teveel in de weer gaan met shampoos en dergelijke. Hiermee was je het huidvet eraf (daar zijn die shampoos voor gemaakt, ontvetten). Maar maak je niet druk over de temperatuur, als het regent worden ze ook nat :).