met keiharde regen NIET in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

met keiharde regen NIET in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:36

Waarom waarom
gaan mijn paarden met zulk onweer, regen en hagel nu niet gewoon 10 meter verder het pad af, zodat ze in de stal kunnen gaan staan?
De grote veroorzaakt het vooral. De jong wil nog wel eens vaker in het stalletje staan vooral met zon. Maar als het gaat regenen (ben er zelf bij geweest, ik was aan het voeren in de stal,en plots ging het keihard regenen) gaat de oudste naar buiten.
Ze kunnen met zn tweeen in de stal staan, als de zon schijnt ligt de kleinste achter en staat de grote er voor.

Maar met regen, ging de grote achteruit naar buiten, hoofd omlaag, en steeds verder naar buiten tot ze helemaal in de regen stond. Ze staat zo laag met dr hoofd, dat je denkt dat ze op haar hoofd leunt. Ze tilt steeds haar voeten omstebeurt op alsof ze gaat liggen.
Het is een vreselijk sneu gezicht, terwijl ik voor het 24/7 buiten staan ben dus kun je na gaan ;)

Als ze in de wei staan, gaan ze natuurlijk met de kont in de wind/regen staan. Hoofd naar beneden. Op 1 plek: namelijk het uiterste hoekje van de wei, altijd waar ik als eerste langs kom als ik kom voeren/rijden/pesten. als ze enkele meters verder lopen over het pad, staan ze in de stal.
Ik heb het idee, dat als de stal het uiterste hoekje zou zijn dat ze er wel in zouden gaan staan, omdat ik daar dan als eerste langskom.

suuzepuus

Re: met keiharde regen NIET in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:38

die van mij kunnen ook gewoon lekker de stal in en doen dat meestal ook met regen maar af en toe niet. vreemd maar och eigen keuze! nu snap ik het wel weer. het is zo wam geweest dat het een lekkere afkoeling is!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:40

misschien is het omdat ze vanuit de stal de omgeving niet in de gaten kan houden, en dat voor haar belangrijker is dan droog staan.
ze kan misschien door de wind en de regen die misschien best luid op het dak klettert (?) niet horen wat er om haar heen gebeurd?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:42

nou inderdaad die afkoeling, dat dacht ik ook toen ik er bij stond. Had daarvoor gelongeerd. Dus ze had een beetje gewerkt, wel uitgestapt maar misschien had ze het nog warm..

van de omgeving is een goede. Want de stal staat naast bosjes, en in hun "hoekie" kunnen ze langs de bosjes kijken. Slim!
En ja soms schrikken ze van het gekletter, maar na 3 jaar weet die oudste wel dat dat niks is geloof ik.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:43

Bij ons willen ze eigenlijk allemaal wel in de schuilstal als het snertweer is. 2 eten gewoon door. Moeder en veulen zijn binnen een fractie van een seconde in de stal als er maar 1 druppel valt (moeders heeft veulen daarmee aangestoken ;-))

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:47

nja ik had als klein meisje ook altijd een verzorgpony, welsh hengstje en dan stonden we in de stal zomaar, en als het ging regenen was het ook: 2 seconden en pony stond buiten.
heel apart.
Ik bleef dan natuurlijk mooi binnen :Y)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:04

dan kun je dus wel weer zien dat paarden niet noodzakelijk waarde hechten aan een schuilstalletje!! Sommige waarderen het, anderen boeit het voor geen meter. Waarschijnlijk valt die van jou in de laatste categorie. Niet druk om maken, het dier kiest zelf!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:10

@wiesje: helemaal gelijk!
de meeste paarden houden eigenlijk wel van regen als ze het gewent zijn, zonneschijn daarintegen is veel vervelender voor ze (en zelfs gevaarlijk).
ik dacht dat ze met onweer trouwens beter konden zien wat er gebeurt, en er daardoor minder bang voor zijn.

ik weet niet wat voor schuilstallen jullie allemaal hebben, maar die zeecontainers e.d. hebben ook nog een behoorlijke portie herrie als er regendruppels opvallen, ik weet niet hoe vervelend de paarden dat vinden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:17

kan het niet zijn dat de regen een geluid maakt op het dak wat het paard eng/vervelend vind?
Daarbij is een paard niet van suiker en kunnen ze een bui best hebben

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:19

Vorig jaar had ik geen beschikking over een stal... Dit jaar een veulen erbij en ik heb alles in het werk gesteld dit jaar de beschikking te hebben over een stal.... en waar staan de dames met heftige regen?????.................. BUITEN......... :(

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:42

@bainar: ahh das ook lekker :P
maar misschien gaan ze hem in de zomer nog gebruiken? is hij niet compleet nutteloos!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:49

Het ziet er idd best sneu uit soms, maar als ik voel hoe warm mijn pony is na een regenbui weet ik toch wel dat er niets aan de hand is

Waarom ze er dan zo'n zielige houding bij hebben?? Misschien is dat wel een bepaalde manier van opwarmen/warm houden, geen idee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:05

Wiesje schreef:
dan kun je dus wel weer zien dat paarden niet noodzakelijk waarde hechten aan een schuilstalletje!! Sommige waarderen het, anderen boeit het voor geen meter. Waarschijnlijk valt die van jou in de laatste categorie. Niet druk om maken, het dier kiest zelf!

Helaas niet altijd ten goede van hun gezondheid.
Heb hier toch wel flink bibberende en verkleumde paarden met hun staart tussen hun billen geknepen gehad omdat ze te erg afkoelden door de regen. Ik merk, nu ze hier steeds langer staan en ze zich steeds meer op hun gemak voelen in de schuilstal, ze er wel meer gebruik van maken als ze er de kans toe hebben. Maar voor de zekerheid doe ik koukleumen wel een regendek op als er een dag of nacht lang regen wordt verwacht. Of haal ik ze uit de wei als het echt erg dreigt te worden, omdat ze daar geen schuilmogelijkheid hebben.
Heb bij mijn merrie gehad dat een door natregenen en te koud worden ontstane verkoudheid de aanleiding was voor hoestproblemen en overgevoelige luchtwegen voor bepaalde stoffen in het hooi. Dus gewoon lekker laten bibberen is er bij mij niet meer bij...

@topicstarter: Ik dacht ook aan het geluid van de regen op het dak. Als ze zich daardoor niet op hun gemak voelen zullen ze misschien een veiliger/overzichtelijker plekje opzoeken. Misschien bij regen hooi in de stal leggen zodat ze een extra reden hebben om daar in te gaan staan? Misschien went het dan ook wat sneller.

Sinds ik voer in de schuilstal wordt er ook meer gebruik van gemaakt, ook als er geen voer in ligt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:28

ik heb hooi in de stal liggen, gister dan niet toevallig omdat ze stukken wei er bij hebben.
Ik maak me er niet heel druk om, maar snapte het gewoon niet:P

Het stalletje is van hout gemaakt, met wel kunststof dak anders lekte het door. Op zich maakt het zo'n herrie nog niet. Als ik ze meeneem komen ze wel in de stal staan, maar bv die ene keer ging mevrouw in zn achteruit zo de regen in: en er lag hooi in de stal!
Ach, toen ik vanmorgen kwam leefde ze nog :j Ik vind het van het overzicht in de onweer ook erg logisch klinken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:30

Die van ons bleven ook gewoon buitenstaan toen ze nog een schuilstal hadden. Koppies omlaag en jou dan verwijtend aankijken waarom je de regen hebt aangezet. }:0 }:0 }:0 }:0

Baasjes zijn immers almachtig. Ze laten poep verdwijnen en toveren elke dag nieuw hooi in de netten. Dus kunnen ze ook best die stomme regen uitzetten. :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:33

Arabesk schreef:
Die van ons bleven ook gewoon buitenstaan toen ze nog een schuilstal hadden. Koppies omlaag en jou dan verwijtend aankijken waarom je de regen hebt aangezet. }:0 }:0 }:0 }:0

Baasjes zijn immers almachtig. Ze laten poep verdwijnen en toveren elke dag nieuw hooi in de netten. Dus kunnen ze ook best die stomme regen uitzetten. :+

_O-
ja hahaha indd. zo kijkt die oude van mij ook. Met puppy ogen als t ff kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:33

en vooral ook niet ergens uit de wind gaan staan, maar met je kont vol in de wind. *ezels*

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:35

hihi. Nou ik ga nu werken..
de mijne staat weer lekker in een nieuw stuk gras, op het werk staan ze allemaal binnen :j
want de weides gaan nu kapot als ze naar buiten gaan, dat heb ik idd ook wel.
Maar ik heb nu een nieuw systeem: paddock paradise (was hier op bokt) en bevalt me prima. Ze lopen alleen het pad kapot. Nou vooruit, ben zo moeilijk niet ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:54

Ik heb in de winter ook met veel moeite een schuilstal gerealissert (we moesten de grond ontdooien om de palen de grond in te krijgen!) En vervolgens kwamen ze er alleen in als ik eten erin legde. :(
Ik heb 1x een paard eruitzien komen 's ochtends, maar dat was één van de koudste en natste dagen van de winter.

Nu vind ik ze er in als het heel erg warm is en ze niet onder de bomen kunnen staan. Maar ik durf 1000 euro op te zetten dat mijn monsters genoten hebben van het spatje wat hier naar beneden is gekomen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:31

Ik heb tinkers... en die waren WEL mooi schoon geregent!! ;-)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:00

ik heb 3 ruime mooie stallen die open staan. Als het hard regent zoals overlaatst tstaan ze gewoon buiten, of onder de bomen nét voor de stal.
laatste keer was het zo hard aan het regenen en heb ik er op gelet wat de paarden eravn weerhield om buiten te gaan staan. het leek er op dat als ze binnenstonden (ik gaf ze daar eten) ze meer bezorgd waren naar wat er zich 'buiten' bevond en ze alles meer in de gaten wilden houden, in de stal gaat dat nl niet zo goed. ze waren ook veel frisser qua gedrag door de wind en regen. En als er een zijn hoofd buiten stak de ander ook enz. endenk dat ze het gewoon niet zo goed vertrouwden allemaal.
ze namen een hap binnen, liepen weer naar buiten, en kwamen dan weer een hap halen enz.

Maar in de zomer zijn ze wél meer in hun stal te vinden dan op de wei

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:00

Denk dat ze de geluiden van wind en regen niet kunnen plaatsen. Ik heb mijn pony altijd buiten, maar met regen zet ik hem soms even binnen om na te kijken en te voeren, dan is hij ook onrustig. Terwijl hij met mooi weer even binnen rustig blijft staan (al is het wel met hoofd en hals in de stalgang).

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:50

Mijn pony wil ook graag buiten staan, dit omdat ze dan alles kan zien..
Denk dus dat jou paard gewoon wil weten wat er om zich heen gebeurd, zodat hij alles in de gaten kan houden ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:31

Volgens mij doet ieder paard dat.

Mijn oude verzorgpaarden hadden ook een schuilstal, maar met regen liepen ze naar buiten en met zon naar binnen.
Ik denk dat ze gewoon afkoeling willen of het geluid van de regen op het dak van de stal vervelend vinden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:06

nee hoor, die van mij hebben een hekel aan regen. mn pony wil nog weleens buiten gaan staan maar mn paard zie je zn neus naar buiten steken om te voelen of he alweer droog is. zodra het droog is staat hij ook meteen weer buiten hoor!!