Ik krijg binnenkort een paard in 'training'. Dit zal 1 tot 2 maanden duren. Ik ken het paard verder niet, op wat afspraakjes na. Paard is ingeent, vorige week netjes ontwormt. Staat zonder ijzers, dat vind ik zelf ook wel belangrijk.
Zal ik dit paard, bij mijn andere 2 paarden zetten? Of zal ik hem apart zetten? Dit vraag ik, omdat ik het eigenlijk een beetje zielig vind om hem zo lang in een aparte wei te zetten. Maar wil zelf ook niet te veel risico's oplopen natuurlijk voor mn eigen paarden. Als hij apart in een wei komt, staat hij wel overdag naast een ander paard, maar die is snachts weer op stal. Verder ziet hij dan nog 4 andere(waaronder die van mij) op afstand 24/7.
ik zou de eerste dag even apart met draadje ertussen als dat goed gaat gewoon bij elkaar zetten
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 24-05-09 22:51
Mooi ernaast zeten zodat er over de omheining wat gebept kan worden maar ik zou hem er niet bij in zetten. Als er wel klappen vallen zit jij of de eigenaar van het paard met de gebakken peren.
Cossie
Geplaatst: 24-05-09 22:51
In eerste instantie zou je het paard apart kunnen zetten en zijn gedrag observeren hoe ie reageert sociaal gezien op de andere paarden. Je kan het paard altijd bij de andere plaatsen als het goed gaat.
Stekkie
Geplaatst: 24-05-09 22:53
Ligt er idd aan hoe ze op elkaar reageren, als 1 van jou paarden of het andere paard al vinnig gaat lopen doen bij aankomst, moet je het niet opzoeken natuurlijk. Zijn ze er allemaal heel makkelijk in zou je het paard er altijd nog bij kunnen zette.
bedankt voor de snelle reacties. Het ging mij ook meer om ziektes. Mijn eigen paarden zijn erg makkelijk gelukkig, dus dat is kijken hoe de nieuwe reageert. Maar uiteraard eerst met extra draadje er tussen. Maar het is inderdaad wel zo, wórdt er getrapt en het is goed raak dan zit 1 van ons twee met de gebakken peren.
als het maar voor 1 tot 2 maanden is, niet doen. als er iets gebeurt ben hoogstwaarschijnlijk jij de pineut en niet de eigenaar. tenzij je dat vooraf met de eigenaar afspreekt (wel zwart op wit laten zetten...) vriendin van me die paarden beleert doet het ook niet, voor de veiligheid van haar eigen paarden en voor het andere paard. succes!
joyce B
voor zo'n termijn zou ik het ook niet doen, daar heb ik de onrust in de kudde niet voor over. Gewoon met (enkel of dubbel) draadje naast de andere paarden. Maar gaat dit paard dan niet op stal 's nachts? en hoe ver staat hij dan van de 24/7 paarden af? Kan je dan niet beter in hun wei een stukje afzetten zodat hij 's nachts niet zonder directe buren staat?
ik zou het paard apart op een weide zetten voor zo n korte tijd dat je het paard hebt vind ik het behoorlijk onverantwoord om hem bij je eigen paarden te zetten als het misgaat heb je een groot probleem
Diablo
Geplaatst: 25-05-09 09:11
Ik heb hier wel eens paarden voor kortere tijd staan, maar die zet ik altijd bij mijn eigen paarden in de groep. Gaat prima. Natuurlijk moeten ze met elkaar kennismaken, maar dat gebeurt zonder al te veel heisa en onrust heerst er niet, hooguit de eerste 5 minuten. Daarna staat alles weer te grazen alsof ze al jaren bij elkaar staan.
Hier komt er ook wel eens een nieuwe in de groep, Soms voor even. Gaan er meestal gewoon tussen en gaat vaak gewoon heel goed. Beter als met een draadje want dan is het vaak gegil en slaan met de benen zodat ze in de draad kunnen komen.
Ikima
Geplaatst: 25-05-09 11:57
Ik zou een paard, dat maar een maand blijft, apart zetten. Doe er anders 1 of 2 rijen lint, kunnen ze toch bij elkaar komen maar ook niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 25-05-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
mariska32
Geplaatst: 25-05-09 11:58
ik ben zelf nogal erg op groepsverband maar als je een paard van een ander in training krijgt niet aan beginnen.
Bramasole
Geplaatst: 25-05-09 12:03
Ik zou dit paard niet bij je eigen paarden zetten.
Ik neem aan dat dit een zakelijke overeenkomst is (wat als een van je paarden tegen zijn been slaat?). Daarnaast kan een paard best even apart staan met de anderen naast hem. De paarden moeten weer afscheid nemen van elkaar bij vertrek en gezien de korte periode, zou ik hiervan afzien.
Ik zou em eventueel 's nachts in mijn eigen wei kunnen zetten naast de mijne. Gewoon een soort nachtweitje voor hem apart. Dan staat hij 's nachts niet helemaal alleen Het is maar 20-50 meter uit elkaar trouwens als hij in de uiterste wei alleen blijft. Maar t zou toch wel leuk zijn als hij kan neuzen met andere.
Bij ons op stal komen er ook wel een nieuwe paarden, laatst ook een 'logé' voor 2 weken. We zaten precies met ditzelfde probleem. Apart of met andere paarden? Eerst hebben we hem samengezet met de 'liefste' van het stel, wel gescheiden door een draad, dat ze wel contact konden hebben maar niet teveel. Wanneer dit goed ging en ze niet echt meer naar elkaar omkeken hebben we ze bij elkaar gezet, ging erg goed. Daarna de meer dominantere van het stel erbij. Verliep allemaal prima, zonder problemen.
Het ligt denk ik wel een beetje aan het paard, of die dominant of juist onderdanig ingesteld is.