Meteen de slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 14:38

Sorry Fitz, bedoel het absoluut niet persoonlijk! Het kan ook best anders zijn gegaan bij jou, en ik snap zeker jouw keuze en ben het er mee eens dat je er goed aan hebt gedaan. Helaas heb ik in een jaar tijd twee pony's verloren, waarvan ik er één naar de slacht heb gebracht (op advies) Ze zeiden dat inslapen heel wreed was tegen mij, omdat de dieren dan nog aan het vechten zijn voor hun leven. Ik was bang dat ze mijn pony (ernstig hoefbevangen) misschien zouden doorverkopen en ging dus mee... het was een vreselijke lijdensweg. Eerst met enorm veel stress in de trailer, haar dochter zat te hinniken en ze wilde niet mee. Het was zo erg, eenmaal bij het slachthuis stonden vele paarden, vele in paniek. Mijn pony ook helemaal in paniek, zo had ik haar nog nooit gezien, het was zo erg en er hing een rare geur. Kijk, ik wil niet zeggen dat dit altijd zo hoeft te gaan, voor sommige paarden is dit misschien minder traumatisch. Maar ik hoop dat jullie begrijpen waarom ik dit niet meer wil, nog steeds hoor ik mijn polly hinniken naar haar dochter als ik hier aan terugdenk. Daarom ben ik er voor om voortaan mijn pony's thuis te laten sterven, in hun omgeving. Maar desondanks verwijt ik echt niemand die hun paard wel naar de slacht brengt.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 14:41

als de dieren pijn hebben, naar de slacht! geen onnodig leed veroorzaken.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 15:00

Mijn verzorgpony Kelly heeft chronische hoest. Je merkt het helemaal niet aan haar, en aan haar verzorging. oke, ze heeft mot in haar stal en haar hooi moet nat worden gemaakt enz. Ze is dan wel oud, 29 jaar. maar kan nog makkelijk een paar jaartjes mee! Dus haar hoeven we echt neit in te laten slapen omdat ze iets chronische heb!

Marjolein

Berichten: 11637
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 15:11

zolang t paard geen last ervan heeft gewoon laten leven. bij ailin staan 4 oudjes sommige hebben al bijna t spuitje gekregen. maar knapte dna were zo op dat ze nog goed door konden leven. zolang een paard vrolijk is zn oortjes erop zet en aandachtig is voor zn omgeving afentoe een sprintje trekt waarom dan inlaten slapen? zoals fitz en nimber snap ik ook wel. t is maar net wat je liever hebt. rijden of een oud vertrouwd paard. t is je eigen keuze

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:55

Als ik een paard zou hebben en hij zou pijn hebben en er valt gewoon niks meer aan te doen, dan zal ik hem meteen in laten slapen. Ik bedoel niet met spuiten enzo. Gewoon thuis in het weiland een kogeltje. Niks geen paniek en gesleep. Ik hoop natuurlijk dat het nooit zover hoeft te komen, maar het is iets waar iedere diereneigenaar toch even bij stil moet staan. Ik zou geen dier kunnen laten lijden. Dat vind ik puur egoistisch. En ik kan heus wel inzien dat mensen hun paard (of welk beest dan ook) willen houden en hem dan toch in de wei zetten. Zelf ben ik dan ook geneigd om dat te doen. Het is even een kwestie van reeel nadenken en het is alleen maar uitstel van executie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 08:37

Citaat:
Op 2001-07-09 14:38, schreef Mirte:
Eerst met enorm veel stress in de trailer, haar dochter zat te hinniken en ze wilde niet mee. Het was zo erg, eenmaal bij het slachthuis stonden vele paarden, vele in paniek. Mijn pony ook helemaal in paniek, zo had ik haar nog nooit gezien, het was zo erg en er hing een rare geur.


Als je je paard wilt laten inslapen moet dat meestal ook in een kliniek. Als hij dus niet al in de kliniek staat moet je toch nog vervoeren.
Ik heb mijn vorige paard ook naar de alger gebracht en dat was absoluut geen lijdensweg. Met de slager heb ik de afspraak gemaakt dat mijn paard als eerste in een schoon abatoir aangeleverd zou worden. Wij zouden er ook zelf bij blijven. Mijn paard heeft echt geen stress gehad, ze is wel overdonderd geweest door het transport en een andere omgeving. Maar alles ging zo snel dat ze er niets van heeft meegekregen. Ik hoop niet dat ik ooit nog een dergelijke beslissing hoef te maken maar ik zou zo weer kiezen voor deze optie.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 10:41

Ik geloof ook best dat het bij jullie allemaal wel op een diervriendelijke manier is gegaan, en ik ben daar ook heel blij mee dat het zo ook kan. Maar ik hoop dat jullie ook kunnen begrijpen dat ik na deze ervaring dus niet meer kies voor het slachthuis. Kijk, wij stonden gewoon nog te wachten voor dat ik mijn pony naar binnen moest voeren. Al zou het gelijk gebeurd zijn was het al een heel ander verhaal. De fout lag bij het slachthuis, maar door het slechte handelen ervan kies ik dus nu voor inslapen. Ik had het ook graag allemaal anders gezien, dat ik vrede had meet de dood van m'n pony, althans, vrede op de manier waarop het is gegaan, zoals bij jullie. Het had mij dan niet uitgemaakt of het een kogel was of een spuit, als het maar snel zou gaan. Deze ervaring heeft mij heel veel tranen en pijn bezorgd en ik heb nu dan ook geen zin meer om mij te verdedigen voor de keuze die mij beter beviel. Een paar maanden daarna stierf haar dochter, heftige koliek aanval en ik besloot haar in te laten slapen in de stal, met haar zoon erbij. Ze lag er heel rustig bij (pijnstiller) en heeft niets meer gemerkt. Daarom deze keuze.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 13:34

Tja mirte, ik vind jullie ook niet erg netjes behandeld, ze hadden kennelijk weinig consideratie met jullie. Dat waren mensen die er geen hol van snapten en daar zullen ze dan ook nooit toe in staat zijn. Want die slager waar mijn paard terecht is gekomen was een stuk menselijker, dat kan ik je verzekeren. het is al erg genoeg dat je het moet meemaken, voor jou moet het 2x zo erg zijn geweest als voor mij.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-01 16:47

Ik zou nooit mee kunnen gaan. Dat weet ik gewoon zeker.. Ik zou me voelen zoals Mirte zich nu voelt..

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 16:58

ik vindt zolang je paardje geen pijn of erge last heeft kun je er alles meedoen tot dat hij/zij aan geeft dat het niet gaat of er last/pijn aan heeft.
ik denk als je paardje nog jong is en geen last heeft dat die een heel fijn leven zou kunnen krijgen op de wei zo'n beesje zou je toch niet "zomaar" afkunnen maken Verward Verward

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:30

Ik ben het met Fitzroy eens. Als je nou op een grote boerderijwoont en de ruimte er voor hebt om het dier een fijne dag te geven(zonder pijn) ach ja waarom niet. Maar als je op een stal staat waar je al gauw 500 piek in de maand betaalt wordt het al snel anders.
Ik sta er soms best wel bij stil, stel dat...
En wat Mieke zei over dan zelf je paard wegbrengen ben ik het niet mee eens. Ik zal ook zeker geen handelaar bellen maar ik denk ook niet dat ik het zelf kan. Dan is het beter om op een vertrouwde plek afscheid van hem te nemen(in de wei of in de box) en dan zorgen dat een vertrouwd iemand je paard wegbrengt. Je hebt zelf dan niet zo'n traumatische ervaring en ik denk dat het voor de rust van je paard ook beter is.
Het is altijd een zeer moeilijk onderwerp en beslissing.
Ik hoop dat ik mijn paard gewoon dood in de wei vind.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:50

bij ons het is in de winter wel gebeurd een paardje werd niet meer beter en was gewoon beter om haar in te laten slapen iedereen is er bij geweeest (ik niet)
er is afscheid genomen in de box en toen zijn ze naar de wei gegaanen daar is ze rustig ingeslapen.... ik zou er niet bij willen zijn denk ik

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 11:52

Als je het zelf niet op kunt brengen om je paard naar de slager te brengen en je wilt of kunt hem ook niet thuis in laten slapen, bel dan in geen geval een handelaar. Je paard belandt gegarandeerd in Italie of op een derderangs manege.

Zorgen voor een waardig einde aan het leven van je paard hoort helaas ook bij onze hobby/sport/liefhebberij en ik vind dat je dit dan ook verplicht bent aan je dier. Hij heeft genoeg voor je gedaan waar je plezier van hebt gehad, dus kun je dit er wel voor over hebben vind ik. Puur zeggen dat je het niet kunt om hem zelf weg te brengen en dan maar een handelaar bellen vind ik zwak en daar heb ik dan ook geen respect voor. Zorg dan inderdaad (zoals Cowgirl zegt) dat iemand die je kent en vertrouwd dit voor je doet.

Helaas, deze ellende hoort er ook bij, ik hoop het nog lang uit te kunnen stellen!

Groetjes Mieke

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:42

Ik heb mijn paard in laten slapen in de kliniek in Someren en dat ging heel rustig en zonder paniek en als het me ooit nog eens overkomt doe ik het weer daar of thuis in de eigen omgeving maar niet naar de slacht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:51

Nou, ik ging mee naar de slacht omdat ik het NIEMAND toevertrouw om mijn paard in mijn plaats te brengen. Als het namelijk niet leuk gaat, zullen ze me dat nooit vertellen om me te sparen. Ik moest er gewoon bij zijn juist voor de geruststelling naar mezelf toe. Ook omdat ik hem dood wilde zien. als hij dood was, was hij veilig en kon niemand hem iets doen (geen belgische paardenmarkt, geen transport naar Italie en geen gesol met het paard dat ik met zoveel liefde had verzorgd). Het was al erg genoeg zo. Ook moest ik zijn ogen zien want dan wist ik zeker of hij wel of niet dood was en dus wel of niet pijn had. En hij had geen pijn, gelukkig. Maar het is een van de ergste ervaringen in mijn leven geweest, je bent zo kapot van binnen, dat is onbeschrijfelijk.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:55

Ik weet het maar aan de andere kant gaf het ook rust bij mijn omdat ik het hartverscheurend vond om haar iedere dag met pijn te moeten zien.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:22

Ik denk dat je het beste kan beslissen als het moment daar is.
De een heeft baat bij inslapen terwijl de ander hem wegbrengt. Dit is helemaal je eigen keuze , en je maakt die keuze omdat je denkt dat dat het beste is.
Wat desiree heeft gedaan vind ik heel knap.
Ik zou dat niet kunnen dus vandaar een kennis. Maar die moet je dan ook echt wel vertrouwen, desnoods vraag ik aan mijn vader ofzo of die mee gaat(sterkste lid van het gezin Haha! )